Na niniejszej stronie omawiamy
narzędzie
pomocne
dla osób
dokonujących stale przeglądu materiałów
udostępnianych „niejako przez cały świat”,
innymi słowy, którzy „|monitorują świat”.
Narzędzie to jest omówione także w
video-prezentacji dostępnej pod:
https://arc.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/tool-BU.mp4
Strona niniejsza zawiera jest poświęcona dwóm
zagadnieniom:
1.
Jak przyjmowane do
wiadomości nowe
„wiadomości”
o świecie składać w większe 2. Zawiera listę linków do tematów zebranych „przez osobę monitorującą świat” w pewnym konkretnym okresie czasu. Podane
u dołu tematy
(materiały)
i linki do
|
||||
Narzędzie zwiększania
rozumienia.
Wstęp
Współcześnie wykładowcy i
studenci zaznajamiający się z ogólnymi
przedmiotami nauczania, takimi jak "Informacja
naukowa", "Badania naukowe", "Komunikacja
społeczna", "Wiedza o społeczeństwie" -
wykładanymi na większości kierunków nauczania we
wszystkich uczelniach
powinni uświadamiać
sobie, że istnieją efektywne
platformy
Internetowe dostarczające wiarygodnych
informacji, wiedzy i pomocy w uzupełnianiu
kompetencji.
Obecnie nie warto wywarzać otwartych drzwi,
należy się zapoznać wpierw z tym co przekazują
wiarygodni, wykształceni, kompetentni czołowi
intelektualiści. Mogą posłużyć ku temu materiały
uzupełniane na bieżąco przez takie instytucje
(platformy internetowe) jak: TED, TEDx, IAI, Big
Think, The school of life, Medium.com, Research
Gate i inne.
Przemyśleliśmy i wypróbowaliśmy na naszej
uczelni rodzaj narzędzia Internetowego, które
jest użyteczne w stymulowaniu aktywności
intelektualnej studentów, zwłaszcza w warunkach
częstych ostatnio zajęć prowadzonych w trybie
on-line. Proponowane tu narzędzie jest
rozwinięciem metody zaproponowanej już wcześniej
[1].
Proponowana procedura dydaktyczna.
Na początku lub pod koniec
zwykłych zajęć
dydaktycznych,
przewidywanych przez curriculum realizowanych
jednak przy pomocy takich narzędzi
software’owych jak Zoom lub Teams – Microsoft,
przedstawiamy
prezentację
opracowaną w
Power-Point. Jest ona zresztą dostępna stale na
uczelnianej platformie e-learningowej.
Wspomniana prezentacja
zawiera wstęp, w
którym omówiono
wszystkie
istniejące motywacje i wyzwania do zdobywania
wiedzy oraz pewne usystematyzowanie
najważniejszych
problemów dręczących całą ludzkość i najbardziej
wrażliwych członków
społeczności.
Owe najważniejsze problemy
dręczących całą ludzkość i wszystkich myślących
ludzi zazwyczaj nie są omawiane
na przedmiotach
wykładanych na uczelniach w nurcie mainstreamu.
Są to bowiem o dziwo problemy
z jednej strony
bardzo ciekawe, ale z drugiej strony tak
kontrowersyjne, iż
na oficjalnych
wykładach akademickich nie są one omawiane
wyczerpująco. Tylko niektórzy nauczyciele, co
najwyżej wspominają o ich istnieniu.
Rangefinder
Najważniejszym
elementem
omawianego tu
“Tool for better
understanding (TBU)” jest tak zwany dalmierz
( rangefinder , or
better ‘deepfinder’ ). Jest to schemat
przedstawiony na jednym ze slajdów w/w
prezentacji w
Power
Point.’cie.
Na
rys. 1 odtwarzamy uproszczoną wersję tego
schematu.
Schemat
ten
pokazuje
naszą
ogólną klasyfikację
wszystkich trudnych problemów
dręczących
ludzkość. Schemat wyróżnia
cztery
najistotniejsze domeny, które zazwyczaj są
dyskutowane osobno, a w rzeczywistości wynikają
jedna z drugiej i są połączone. Prócz nazw i
określeń tych domen na schemacie tym
zamieszczono linki do video-prezentacji
opracowanych przez najbardziej wybitnych
intelektualistów wypowiadających się
aktualnie na owe
kontrowersyjne tematy.
Owe
zlinkowane video-prezentacje to zazwyczaj
wypowiedzi kontrowersyjne, gdyż tak się składa,
że
na najważniejsze
dręczące nas pytania nie ma celnych prób
odpowiedzi z punktu widzenia main-streemowej
nauki.
Podaję poniżej cztery przykłady, po jednym dla
każdej z czterech wyróżnionych tu domen:
1.
Rupert Sheldrake - The Science Delusion.
https://www.youtube.com/watch?v=HybPD0VsFP0
2.
UNCOMMON DESCENT- Serving The Intelligent Design
Community
3. Is Casual Sex Bad For You? | Dr. Zhana Vrangalova | TEDxCollegeofWilliam&Mary https://www.youtube.com/watch?v=Soe7yjlFEJ8
4.
Discussion between Natalie
Portman and Yuval
Noah Harari
https://www.youtube.com/watch?v=ledJBbRfH8g
Oczywiście wspomniana
prezentacja sporządzona w Power Poin’cie zawiera
więcej, bo około
kilkadziesiąt linków do tego typu wykładów.
Schemat podaje
tylko przykłady, wybrane spośród nich. Schemat jest potrzebny, aby uzmysławiać studentom, że owe wyróżnione cztery domeny oddziaływają na siebie na bardzo głębokim poziomie. Tak dla przykładu domena nr 3 „Obyczajowość, lansowane zasady moralne – a hipokryzja”, jako że w istocie dotyczy ona rozważań etycznych wynika z uznawanych poglądów metafizycznych, co wiedzą wszyscy adepci uniwersyteckiej filozofii. Domeny 3 i 4 znacznie oddziaływają na siebie. Im bardziej przyjazna jest sytuacja w domenie nr 3 tym korzystniejsza jest organizacja społeczeństwa, omawiana w domenie 4. Roger Penrose z kolei uznał wyniknięcie domeny życia biologicznego, umysłów ludzkich i świadomości (domena 2) ze świata fizyki i matematyki jako niepojętą tajemnicę.
Praktyczna realizacja
procedury dydaktycznej.
Zaprezentowanie na
początku
jakichkolwiek zajęć
dydaktycznych
omawianej tu prezentacji w Power-Poincie i
uruchomienie
któregokolwiek
video - wykładu
umożliwia
rozpoczęcie dyskusji na temat treści tego
wykładu.
Dyskusja taka może być
nagrywana i mogą być podjęte działania opisane w
naszej poprzedniej publikacji [1]. Tak więc
można przewidywać, że przedstawienie takiego
nagrania w innej grupie studenckiej będzie
promować zabieranie głosu w tego typu
dyskusjach. Może
to prowadzić do
nowej sytuacji na danym kierunku nauczania
(wydziale).
Metoda ułatwia więc
zadanie tym wykładowcom, którym zależy na
promowaniu ożywionej atmosfery intelektualnej.
Jest to oczywiście korzystne dla jakości
zdobywanego wykształcenia. Jest to również
pomocne dla inicjowania aktywności naukowej.
Mimo, iż współcześnie
następuje żywiołowy dopływ nowych
opracowań takich
jak wykłady TED czy filmy „na you tube” – i stan
umysłu „globalnego mózgu” jaki się wyłania [2]
nieustanie się przemienia, przedstawiamy poniżej
pewien zestaw
linków do „materiałów” dostępnych aktualnie w
Internecie.
Zdajemy sobie
sprawę, żę lista ta szybko się zdezaktualizuje.
Tym nie mniej, aby
skutecznie
stymulować rozwój
działalności AKD wstępna lista „ciekawych
tematów” jest potrzebna.
Odnośniki główne (references)
1. Brodziak A. Recording and sharing - a new educational tool, engaging students into nursing study, invented in time of pandemics. Academia Letters. 2021, Article 1534.
https://doi.org/10.20935/AL1534
https://www.academia.edu/49920574/Recording_and_sharing_a_new_educational_tool_engaging_students_into_nursing_study_invented_in_time_of_pandemics?email_work_card=title
2.
Brodziak A, Różyk-Myrta A. Planetary
consciousness incites probably transcendent
feelings and deepens the polarization of
worldviews.
Newest talks
Latest IAI News
https://iai.tv/articles?gclid=EAIaIQobChMIuZTS_8SM-QIV80eRBR10wQC2EAAYASACEgKZqvD_BwE
The
Institute of Art and Ideas
- Featured Videos
|
||||
Wstępna lista ciekawych tematów
Linki dodane w sierpniu 2022
Why fun is the secret to a healthier life https://www.ted.com/talks/catherine_price_why_fun_is_the_secret_to_a_healthier_life
Why I gave my teenage
daughter a vibrator--and you should too | Dr.
Robin Buckley | TEDxPortsmouth
https://www.youtube.com/watch?v=TDeaJi_1HnM
The mind-bending art of deep
time
https://www.ted.com/talks/katie_paterson_the_mind_bending_art_of_deep_time
|
||||
Powrót do stron:
https://arc.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/AKD.htm
https://arc.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/SCS.htm
https://arc.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/brain-club.htm
https://arc.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/video-mgr.htm
https://www.angelfire.com/ga3/gean/homepage.htm
|