Instytut Neofilologii realizuje od marca do czerwca 2015 wspólnie z Biblioteką Pedagogiczną w Nysie projekt zajęć językowych dla najmłodszych.
Co tydzień przedszkolaki uczestniczą w godzinach popołudniowych w spotkaniach ze studentami, odbywających się w języku angielskim. Dzieci chętnie komunikują się w języku obcym, gdyż tolerancja na niezrozumiałe słowa w ich wieku jest znacznie większa, niż w przypadku starszych uczniów. Dzięki temu pozyskują strategie odkodowywania znaczeń słów na podstawie kontekstu zdania i sytuacji.
Ponadto organy artykulacyjne najmłodszych posiadają plastycznosć, która zanika w okresie od ok. 11-12 lat. Dzięki niej dzieci młodsze są w stanie bez problemu produkować głoski i ich połaczenia, które dla dorosłych mogą stanowić problem. Naukę wymowy wspomaga dodatkowo większa chęć dzieci do spiewania piosenek. Wczesne uwrażliwienie dzieci na istnienie innych jezyków niż jedynie ojczysty, oswojenie z ich wymową i składnią zdań, zbudowanie podstawowego zasobu słownikowego i wczesne utrwalenie go na pewno zaprocentują w przyszłosci.
Alina Dittmann