TELEDIAGNOSTYKA - Materiały wspomagające realizowanie pośrednich form psychoterapii
STANDARD
Kilka zestawów zasadniczych pytań dotyczących Twojego samopoczucia i zdrowia w formie formularzy, które proponujemy wydrukować, wypełnić i przedstawić lekarzowi w trakcie następnej wizyty.
Ogólna skala oceny funkcjonowania według DMS-III-R
Ogólna skala oceny funkcjonowania według DMS-III-R (skalę zaczerpnięto z podręcznika H.J.Kaplan'a i B.J.Sadock'a pt:"Psychiatria kliniczna". Skalę zamieszczono w niniejszej witrynie za zgodą dyrektora Wydawnictwa Pana Mirosława Górnickiego).
Należy uwzględniać sprawność funkcjonowania w zakresie życia psychicznego, społecznego i zawodowego. Każdy z czynników należy umieścić w pewnym ciągu, którego jednym biegunem jest zdrowie, drugim zaś choroba. Pomija się upośledzenie funkcjonowania spowodowane czynnikami fizycznymi lub środowiskowymi.
Skala
90 81 |
Objawy nie występują lub są wyrażone bardzo łagodnie (np. lekki niepokój przed egzaminem), sprawne funkcjonowanie pod każdym względem, zainteresowanie wieloma rodzajami aktywności i zaangażowanie w nie, powodzenie w życiu społecznym, ogólne zadowolenie z życia, przeciętna liczba codziennych trudności i zmartwień (np. rzadkie kłótnie rodzinne). |
80 71 |
Objawy, jeśli już się pojawią, to mają charakter przemijający i przypuszczalnie stanowią reakcję na urazy psychospołeczne (np. niemożność skupienia się po kłótni rodzinnej), tylko nieznaczne upośledzenie funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym lub w szkole (np. przejściowe pogorszenie wyników w nauce). |
70 61 |
Nieliczne objawy o niewielkim natężeniu (np. przygnębienie i łagodna bezsenność) Lub pewne trudności w życiu zawodowym, społecznym i w nauce (np. sporadyczne wagary, podkradanie w domu), jednak zasadniczo poziom funkcjonowania okazuje się niezły, ma wielu przyjaciół. |
60 51 |
Umiarkowane natężenie objawów (np. spłycenie afektu i drobiazgowość wypowiedzi, rzadkie napady paniki) LUB wyraźne pogorszenie poziomu funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym i szkole (np. niewiele osób znajomych, konflikty z współpracownikami). |
50 41 |
Poważne objawy (np. myśli samobójcze, nasilone zachowania rytualne w natręctwach, częste kradzieże w sklepie) LUB każde poważne upośledzenie funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym i szkolnym (np. brak znajomych, ciągłe zmiany miejsca pracy). |
40
31 |
Obniżenie poczucia rzeczywistości i pogorszenie komunikacji z otoczeniem (np. okresami wypowiedzi są nielogiczne, niezrozumiałe lub niezwiązane z tematem) LUB wyraźne upośledzenie funkcjnonowania dotyczące kilku sfer: pracy lub szkoły, życia rodzinnego, a także krytycyzmu myślenia lub nastroju (np. osobą. cierpiącą na depresję unika znajomych, zaniedbuje rodzinę i okazuje niemożność wykonywania pracy zawodowej, dziecko często bije młodsze rodzeństwo oraz jest nieposłuszne i uczy się coraz gorzej). |
30
21 |
Zachowanie w znacznym stopniu jest kształtowane przez urojenia i omamy LUB wyraźne trudności w komunikacji bądź znaczne obniżenie krytycyzmu (np. okresowe rozkojarzenie, wyraźne niedostosowanie zachowania, nasilone tendencje samobójcze) LUB niezdolność do prawidłowego funkcjonowania niemal na każdym polu (np. leżenie przez cały dzień, niepodejmowanie pracy, brak domu i jakichkolwiek znajomych). |
20 11 |
Stwarzanie pewnego zagrożenia dla siebie lub dla innych (np. Próby samobójcze bez wyraźniejszego pragnienia śmierci, częste zachowania agresywne, podniecenie maniakalne) LUB okresowo naruszanie elementarnych zasad higieny osobistej (np. brudzenie kałem) LUB znaczne zaburzenie komunikacji (np. nasilone rozkojarzenie lub mutyzm). |
10 1 |
Stałe poważne zagrożenie dla siebie i innych (np. powtarzające się pobicia) LUB stałe nieprzestrzeganie elementarnych zasad higieny osobistej LUB poważne zamachy samobójcze z wyraźnym pragnieniem śmierci. |
DROGOWSKAZ GŁÓWNE RODZAJE ZABURZEŃ
Jeśli nie masz zdania na dany
temat lub sądzisz, że prawda leży po środku, |
||||
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 | -1 | 0 | 1 | Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1 |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn |
Suma algebraicza = ............................... |
KONDYCJA ZDROWOTNA
-1 | 0 | +1 | ||
Właściwie to nigdy moje samopoczucie nie było bardzo dobre. Już od dzieciństwa, wczesnej młodości nie miałem pełnego komfortu. | Wiem co to znaczy być zdrowym i czuć się wspaniale pod każdym względem | |||
Od dość długiego już czasu czuję się źle. Trudno jest mi ustalić dokładnie od kiedy moje samopoczucie zaczęło się pogarszać. | Nie licząc krótkich okresów przeziębienia i innych przejściowych dolegliwości cały czas czuję się zdrowy. | |||
Osoby, które znają mnie bliżej zauważają, że coś mi dolega i nie jestem w pełni zdrowy | Najbliższe mi osoby sądzą, że jestem zdrowy, że czuję się dobrze i że jestem zadowolony z życia. | |||
Zacząłem(am) odczuwać dolegliwości od pewnego określonego momentu czasu. | Nie mam obecnie żadnych dolegliwości. | |||
Nie bardzo wiem co spowodowało moje złe samopoczucie. Nie mam na ten temat dobrej własnej teorii. | Jeśli czasami poczuję się gorzej to na ogół uświadamiam sobie, jakie są tego przyczyny. |
SKALA DEPRESJI BECK'A
Kwestionariusz ten składa się z kilku grup wypowiedzi. Zakreśl kółkiem numer wypowiedzi, która najtrafniej określa Twoje samopoczucie.
A.
0 Nie jestem smutny.
1 Nie odczuwam żadnej radości lub czuję się smutny.
2 Nic mnie nie cieszy albo jest mi zawsze smutno i nic nie mogę na to
poradzić.
2 Jestem tak smutny lub tak nieszczęśliwy, że sprawia mi to ból.
3 Jestem tak smutny lub nieszczęśliwy, że nie mogę dłużej tego znieść.
B.
0 Gdy myślę o przyszłości, nie jestem zbyt pesymistyczny ani
zniechęcony.
1 Nie mam odwagi myśleć o swojej przyszłości.
2 Czuję, że nie mam żadnych perspektyw.
3 Mam wrażenie, że moja przyszłość jest beznadziejna i że nigdy
nie będzie lepiej.
C.
0 Nie mam takiego poczucia, że mi się nie wiedzie.
1 Wydaje mi się, że mam więcej niepowodzeń niż inni ludzie.
2 Wydaje mi się, że nie osiągnąłem w życiu nic wartościowego ani
sensownego.
2 Kiedy myślę o swoim życiu, to nie widzę nic poza niepowodzeniami.
3 Jestem przekonany, że moje życie jest kompletnie nieudane.
D.
0 Nie mam powodów do niezadowolenia.
1 Przeważnie nudzę się.
2 W ogóle nic mnie nie cieszy.
3 Jestem ze wszystkiego niezadowolony.
E.
0 Nie mam szczególnych powodów do czucia się winnym.
1 Bardzo często mam poczucie, że jestem zły i bezwartościowy.
2 Mam poczucie winy.
2 Mam ciągłe przeczucie, że jestem zły i nic nie warty.
3 Uważam siebie za człowieka bardzo złego albo nic nie wartego.
F.
0 Nie wydaje mi się bym zasługiwał na karę.
1 Sądzę, że może mi się stać coś złego.
2 Mam takie wrażenie, że teraz lub wkrótce zostanę ukarany.
3 Sądzę, że zasługuję na karę.
3 Chciałbym, aby mnie ukarano.
G.
0 Nie zawiodłem się na sobie.
1 Rozczarowałem się do siebie.
1 Nie lubię siebie samego.
2 Nie cierpię siebie.
3 Nienawidzę siebie.
H.
0 Nie mam wrażenia, bym był gorszy od innych ludzi.
1 Bardzo dobrze zauważam moje własne pomyłki lub błędy.
2 Oskarżam siebie za wszystko co mi się nie udaje.
3 Uważam, że posiadam wiele wad.
I.
0 Nie mam zamiaru zrobić sobie nic złego.
1 Czasami myślę o tym, by sobie zrobić coś złego, ale nie zrobię
tego.
2 Myślę, że byłoby lepiej, gdybym nie żył.
2 Jestem zdecydowany popełnić samobójstwo.
2 Sądzę, że dla mojej rodziny byłoby lepiej, gdybym nie żył.
3 Popełniłbym samobójstwo, gdybym to potrafił.
J.
0 Nie płaczę więcej niż zazwyczaj.
1 Płaczę częściej niż zazwyczaj.
2 Teraz płaczę cały czas i nie mogę się powstrzymać.
3 Gdybym nawet chciał, nie potrafię teraz płakać jak dawniej.
K.
0 Nie jestem teraz bardziej rozdrażniony niż dawniej.
1 Teraz łatwiej wpadam w rozdrażnienie (albo podniecenie) niż
dawniej.
2 Jestem stale rozdrażniony.
3 Wszystko to co zwykle mnie denerwowało dawniej, teraz mnie nic nie
obchodzi.
L.
0 Nie straciłem zainteresowania innymi lud?mi.
1 Ludzie mniej mnie interesują niż dawniej.
2 Straciłem prawie całkowicie zainteresowanie innymi lud?mi.
3 Straciłem wszelkie zainteresowanie ludźmi, są mi oni zupełnie
obojętni.
M.
0 Podejmowanie decyzji nie sprawia mi teraz więcej trudności.
1 Jestem teraz mniej pewny i uchylam się od podejmowania decyzji.
2 Nie potrafię podejmować żadnych decyzji, jeśli ktoś mi w
tym nie pomoże.
3 Już nie potrafię podjąć żadnych decyzji.
N.
0 Nie wydaje mi się, bym gorzej wyglądał niż dotychczas.
1 Obawiam się, że zestarzałem się i wyglądam niekorzystnie.
2 Mam poczucie, że wyglądam coraz gorzej i niekorzystniej.
3 Mam poczucie, że wyglądam okropnie i odrażająco.
O.
0 Praca jak zwykle nie sprawia mi trudności.
1 Potrzebny jest mi dodatkowy bodziec, abym się do czegoś zabrał.
1 Nie pracuję tak wydajnie, jak do tego byłem przyzwyczajony.
2 Muszę włożyć bardzo dużo wysiłku w to, aby coś zrobić.
3 Jestem niezdolny do wykonania najmniejszej pracy.
P.
0 Nie mam żadnych trudności ze snem.
1 Rano budzę się teraz bardziej zmęczony niż dawniej.
2 Budzę się godzinę lub dwie wcześniej niż dawniej i mam trudności
z ponownym zaśnięciem.
3 Co dzień rano budzę się bardzo wcześnie i nie potrafię spać
dłużej niż 5 godzin.
Q.
0 Nie męczę się szybciej niż dawniej.
1 Męczę się szybciej niż dawniej.
2 Wszystko co robię męczy mnie.
3 Czuję się zbyt zmęczony, aby cokolwiek robić.
R.
0 Nie mam gorszego apetytu niż dawniej.
1 Nie mam tak dobrego apetytu jak dawniej.
2 Mam teraz znacznie gorszy apetyt.
3 Nie mam w ogóle apetytu.
S.
0 Nie straciłem na wadze lub jeśli schudłem to niewiele.
1 Schudłem więcej niż 2 kg.
2 Schudłem więcej niż 4 kg.
3 Schudłem więcej niż 7 kg.
T.
0 Nie zajmuję się swoim zdrowiem więcej niż dawniej.
1 Dużo czasu poświęcam na obserwację swoich niedyspozycji i
dolegliwości,
np. zajmuję się bólem brzucha, obstrukcją lub
innymi schorzeniami.
2 Moje somatyczne dolegliwości niepokoją mnie tak bardzo, że z trudem
udaje mi się myśleć o czymś innym.
3 Jestem całkowicie pochłonięty moimi dolegliwościami somatycznymi.
U.
0 Nie zauważyłem ostatnio żadnych zmian w moim zainteresowaniu
seksem.
1 Życie seksualne mniej mnie teraz interesuje niż dawniej.
2 Życie seksualne interesuje mnie teraz znacznie mniej niż dawniej.
3 Straciłem wszelkie zainteresowanie życiem seksualnym.
TEST ZUNGA
Test zawiera 20 zdań określających samopoczucie. Po przeczytaniu kolejnego zdania należy zastanowić się, czy dany objaw lub odczucie występowało w ostatnich kilku dniach. Jeśli tak wstaw obok znak X.
1. Odczuwam niepokój i zdenerwowanie większe niż zazwyczaj. 2. Odczuwam strach bez powodu. 3. Jestem roztrojony i wpadam w panikę. 4. Mam wrażenie, że coś mnie rozrywa. 5. Nie wszystko jest w porządku, coś złego może się wydarzyć. 6. Mam drżenie rąk i nóg. 7. Mam bóle głowy, karku i pleców. 8. Czuję się słaby i łatwo się męczę. 9. Nie mogę spokojnie "usiedzieć". 10. Czuję szybkie bicie serca. 11. Mam zawroty głowy. 12. Mam odczucie omdlewania. 13. Mam trudności z nabieraniu i wydychaniu powietrza. 14. Odczuwam drętwienie i mrowienie palców u rąk i nóg. 15. Mam bóle brzucha i niestrawności. 16. Muszę często chodzić z moczem. 17. Moje ręce są wilgotne i ciepłe. 18. Mam gorące policzki i czerwienię się. 19. Sądzę, że będę miał(a) trudności z zaśnięciem. 20. Boję się, że w nocy będę miał(a) koszmary.
SIATKI REPERTUAROWE
Sposób wykorzystania zamieszczonych poniżej czterech siatek repertuarowych - w skrócie: Przeczytaj kolejno wiersze 1-10 i zdecyduj czy zgadzasz się ze stwierdzeniem po lewej, pośrodku, czy po prawej. Podsumuj i zanotuj ilość uzyskanych punktów. Uzyskana wartość mieści się w przedziale <-10, +10>
ŚCIEŻKA ŻYCIORYSOWA
Jeśli nie masz zdania na
dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku, |
||||
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 |
-1 | 0 | 1 |
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1 |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn |
Suma algebraicza = ............................... |
MODEL PARTNERSTWA
Jeśli nie masz zdania na
dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku, |
||||
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 |
-1 | 0 | +1 |
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1 |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn |
Suma algebraicza = ............................... |
KOMUNIKATYWNOŚĆ
Jeśli nie masz zdania na dany
temat lub sądzisz, że prawda leży po środku, |
||||
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 | -1 | 0 | +1 | Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1 |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn |
Suma algebraicza = ............................... |
TYP ŚWIATOPOGLĄDU
Jeśli nie masz zdania na dany
temat lub sądzisz, że prawda leży po środku, |
||||
Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 | -1 | 0 | +1 | Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1 |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn |
Suma algebraicza = ............................... |
TEST EMP
A. Skala endogenności
B. Epizody manii
C. Skala psychotyczności
TABELA TYPÓW ENNEAGRAMICZNYCH
1. PERFEKCJONISTA
Krytyczny wobec siebie i innych. Przekonany, że istnieje tylko jedne właściwe rozwiązanie. Ma poczucie wyższości etycznej. Odkładający podejmowanie decyzji ze względu na lęk przed popełnieniem pomyłki. Często używa słów: powinieneś, musisz.
2. DAWCA
Wymaga uczucia i akceptacji. Stara się, aby być kochanym i docenianym w taki sposób, aby być niezbędnym dla innych ludzi. Poświęca się, aby spełnić oczekiwania innych. Ma inklinacje do manipulacji. Ma kilka wersji osobowości ("twarzy") i pokazuje różne z nich względem każdego znaczącego przyjaciela.
3. CZŁOWIEK CZYNU
Stara się, aby być kochany za jego działalność i osiągnięcia. Wchodzi łatwo w rywalizację. Ma obsesje na punkcie wrażenia (obrazu), jakie wywiera na innych i swojego statusu, który porównuje z innymi. Jest mistrzowski w roztaczaniu pozorów. Osobowość typu "A". Słabo odróżnia swoje "Ja" od roli jaką odgrywa w pracy. Umie stwarzać pozory, że jest znacznie bardziej produktywny niż jest nim w rzeczywistości.
4. TRAGICZNO-ROMANTYCZNY
Pociąga go nieosiągalne. Ideał nigdy nie jest ani tu ani tam. Często ma odczucie tragizmu, smutku. Wrażliwy, zainteresowany sztuką. Rozmyślający o nieobecnym kochanku lub utraconym przyjacielu.
5. OBSERWATOR
Utrzymuje dystans emocjonalny względem innych. Chroni swojej prywatności, nie przyzwala na zaangażowanie się. Działanie w pojedynkę jest obroną przed zaangażowanie się. Przystąpienie do współdziałania wywołuje odczucie wykorzystywania, "drenowania" przez innych. Stara się minimalizować zobowiązania, odgradzać od ludzi, emocji a nawet rzeczy.
6. STRAŻNIK
Często oponuje, poddaje krytyce uznane poglądy. Dba o urządzenie sobie bezpiecznego i komfortowego życia. Lubi życie rodzinne. Odkłada nawykowo działania "na następny dzień" lub "na inną okazję" - myślenie zastępuje działanie - obawa przed podjęciem działania, ponieważ prowadzi to do odsłonięcia się i narażenia na atak. Sprzeciwia się autorytetom, pełen poświęcenia, lojalny.
7. EPIKUREJCZYK
Wieczny młodzieniec, Piotruś-Pan, dyletancki, powierzchowny, awanturniczy, dancingowy kochanek. Postawa łakomczucha wobec życia. Trudno mu zaangażować się, chce utrzymać wszystkie opcje otwarte, chce być stale w dobrym nastroju. Ogólnie biorąc, szczęśliwy, stymulujący innych, "aby byli na bieżąco", ma zwyczaj podejmowania wielu aktywności i nie kończenia ich.
8. WŁADCA
Zapobiegliwy, wojowniczy, podejmuje wyzwania wobec siebie i przyjaciół, odpowiedzialność, miłość i walkę. Otwarcie przejawia gniew i siłę. Respektuje oponentów, którzy podejmują walkę i opierają mu się. Realizuje kontakt z innymi przez seks i konfrontacje typu "ząb za ząb". Nieumiarkowany styl życia: "za dużo", "do późna w nocy", "za głośno".
9. MEDIATOR
Niepewny, wahający się, nie potrafiący dokonać wyboru. Uznaje wszystkie punkty widzenia. Łatwo zastępuje swoje życzenia pragnieniami innych, jak i realne własne interesy (cele) niezbyt istotnymi aktywnościami. Tendencja do narkotyzowania się przy pomocy pożywienia, telewizji, alkoholu. Zna potrzeby innych lepiej niż własne, tendencja, aby być "w oddaleniu", niepewny czy "chce tu być czy nie", czy chce być w zespole (grupie, układzie) czy nie. Sympatyczny, miły. Gniew przejawia sposobami pośrednimi.
Znacznie szersze omówienie systemu eneagram znajduje się w tzw."Poradniku dla pacjenta i lekarza" w rozdziale III.
Zestawienie tzw. poglądów irracjonalnych. Narzędzie pomocne dla realizowania psychoterapii behavioralno - kognicyjnej
Zbiór N
I1 MUSIMY BYŚ KOCHANI PRZEZ KAŻDEGO CZŁOWIEKA I
KAŻDY CZŁOWIEK
MUSI APROBOWAĆ TO CO ROBIMY.
I2 PEWNE SPOSOBY ZACHOWANIA I CZYNY LUDZKIE SĄ NIEGODNE
I NIEMORALNE, A LUDZIE, KTÓRZY TAK SIĘ ZACHOWUJĄ,
POWINNI BYĆ
SUROWO KARANI.
I3 JEST STRASZNĄ KATASTROFĄ, JEŻELI RZECZY I SPRAWY NIE
UKŁADAJĄ SIĘ
TAK, JAK BYŚMY SOBIE TEGO ŻYCZYLI.
I4 W KAŻDYM PROBLEMIE JEST JEDNO DOBRE ROZWIĄZANIE,
JEŻELI TEGO
SPOSOBU NIE DA SIĘ ZASTOSOWAĆ, WYNIKI BĘDĄ OPŁAKANE.
I5 OSOBA KOCHANA JEST BARDZIEJ WARTOŚCIOWA,
INTELIGENTNA,
POŻĄDANA. TRACĄC MIŁOŚĆ TRACI SIĘ WŁASNĄ
WARTOŚĆ, UZNANIE
W OCZACH LUDZI, STAJE SIĘ CZYMŚ GORSZYM.
I6 MUSZĘ APROBOWAĆ LUDZI I ODNOSIĆ SIĘ DO NICH
PRZYJAŹNIE. JEŻELI
TEGO NIE BĘDĘ ROBIŁ, SPOTYKA MNIE ZE STRONY
SPOŁECZEŃSTWA KARA,
ODWET I SUROWY OSĄD.
I7 LUDZIE, KTÓRZY NIE PODEJMUJĄ DZIAŁAŃ LUB
ODPOWIEDZIALNOŚCI
ZA SWOJE POSTĘPOWANIE ORAZ UNIKAJĄ PEWNYCH OBOWIĄZKÓW,
SĄ GODNI POTĘPIENIA I POGARDY.
I8 SEKS JEST GRZESZNY.
Zbiór t-A
I11 MUSIMY BYĆ ZAWSZE KOMPETENTNI, DZIAŁAĆ SKUTECZNIE I
ADEKWATNIE
DO SYTUACJI, MUSIMY BYĆ INTELIGENTNI, BŁYSKOTLIWI I INNI
LUDZIE
MUSZĄ OKAZYWAĆ NAM UZNANIE, RESPEKT I POSZANOWANIE.
I12 JEŻELI CHCEMY UNIKNĄĆ NIESZCZĘŚCIA,
NIEPOWODZENIA POWINNIŚMY
MYŚLEĆ O TYM CO NIEBEZPIECZNE DLA NAS I GROŹNE.
I13 TAK JAK INNI LUDZIE ZACHOWUJĄ SIĘ WOBEC NAS, JEST
DLA NAS
SZCZEGÓLNIE WAŻNE. POWINNIŚMY ROBIĆ WSZELKIE WYSIŁKI,
ABY ZMIENIAĆ LUDZI I ICH POSTĘPOWANIE.
I14 LUDZIE POWINNI DZIAŁAĆ LEPIEJ, SZLACHETNIEJ. KIEDY
SPOTYKAM SIĘ
Z ICH GŁUPOTĄ I ZŁĄ WOLĄ, JEST TO STRASZNE I STAJE
SIĘ NIE DO
ZNIESIENIA.
I15 KIEROWANIE SIĘ STAŁYMI, OKREŚLONYMI ZASADAMI
MORALNYMI
UMNIEJSZA MOŻLIWOŚĆ OSIĄGANIA WYZNACZONEGO CELU, NAWET
JEŚLI
JEST ON BARDZO POZYTYWNY.
I16 DOBRA MATERIALNE SĄ OGRANICZONE, DLATEGO MÓJ SUKCES
MUSI
POLEGAĆ NA WYWALCZENIU PEWNYCH RZECZY OD INNYCH.
I17 WIELE RZECZY MI BRAKUJE, MOJA URODA MOGŁABY BYĆ
LEPSZA,
MÓGŁBYM BYĆ TEŻ BARDZIEJ INTELIGENTNY.
I18 NAJWAŻNIEJSZĄ SPRAWĄ W ŻYCIU JEST SEKS.
Zbiór P-a
I30 NIESZCZĘŚCIA I SZCZĘŚCIA, JAKIE NAS
SPOTYKAJĄ, SĄ WYNIKIEM
DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNYCH SIŁ, WOBEC KTÓRYCH JESTEŚMY
BEZRADNI.
NIE MAMY WPŁYWU NA TE ZDARZENIA, NIE MOŻSZEMY ICH
KONTROLOWAĆ
I31 ŁATWIEJ JEST ŻYĆ UNIKAJĄC KŁOPOTÓW I ODPOWIEDZIALNOŚCI.
I32 NASZA PSYCHIKA, NASZE DZIAŁANIE JEST ZDETERMINOWANE
NASZĄ
PRZESZŁOŚCIĄ, WYCHOWANIEM, DZIECIŃSTWEM, NIE MOŻNA
WYZWOLIĆ
SIĘ SPOD DZIAŁANIA PRZESZŁOŚCI.
I33 CZŁOWIEK JEST OFIARĄ SWOICH UCZUĆ I NAMIĘTNOŚCI,
TAK NAPRAWDĘ
NIE MOŻE ICH KONTROLOWAĆ.
I34 ŻEBY WYDOBYĆ SIĘ Z POWAŻNEGO KRYZYSU PSYCHICZNEGO
POTRZEBA MI
JAKICHŚ NADNATURALNYCH ŚRODKÓW I INGERENCJI NIEZWYKŁYCH
SIŁ.
I35 NIE WARTO SIĘ SPECJALNIE WYSILAĆ, ABY TO CO
SZKODLIWE I ZŁE
ZMIENIAĆ W SWOIM ŻYCIU. I TAK TO NIC NIE POMOŻE I
RÓWNIE DOBRZE
MOŻNA NIC NIE ROBIĆ, A SKUTEK BĘDZIE TAKI SAM.
I36 MUSZĘ WIERZYĆ W TO, CO NAKAZUJĄ WIELKIE AUTORYTETY
I LUDZIE
WŚRÓD KTÓRYCH ŻYJĘ.
Zbiór Z
I41 POWINNIŚMY BYĆ ZUPEŁNIE WOLNI I NIEZALEŻNI OD NIKOGO I NICZEGO.
I42 ŻYCIE POWINNO BYĆ KIEROWANE PRZEZ ZASADĘ
SPRAWIEDLIWOŚCI,
FAIR PLAY, PRZEZ DEMOKRATYCZNE ZASADY, JEŻELI TAK NIE
JEST, STAJE
SIĘ NIE DO ZNIESIENIA I NIE MA ŻADNEGO SENSU.
I43 ABY BYĆ SZCZĘŚLIWYM TRZEBA ROZWIKŁAĆ ZAGADKĘ WSZECHŚWIATA.
I44 DOPÓKI ŻYJĘ, MUSZĘ ROBIĆ W ŻYCIU COŚ NIEZWYKŁEGO.
ŻYCIE BEZ
CZEGOŚ NADNATURALNEGO JEST JAŁOWE, BEZ SENSU.
Uwaga! Odgadłeś już zapewne zasadę utworzenia przedstawionej Ci wyżej zbioru poglądów "spaczonych". Po prostu każde takie "irracjonalne wierzenia" jest poglądem przesadnym. W takim razie możesz się więc zastanowić teraz, czy nie rządzą Tobą jakieś inne "sztywne, ekstremalne" zapatrywania, które przynoszą Ci wiele kłopotów.
ANKIETA
Uprzejmie prosimy o
wypełnienie
poniższej anonimowej
ankiety. Proszę o
udzielanie odpowiedzi zgodnych z prawdą i postawienie znaku
„x” obok wybranej odpowiedzi.
A.
Dane osobowe – jedynie anonimowo !
1. Płeć:
[
] kobieta , [
] mężczyzna
2. Wiek:………….……. lat
3. Waga: ................. kg
4. Wzrost: ................cm
5. Wykształcenie:
[ ] podstawowe
[ ] zawodowe
[ ] średnie
[ ] wyższe
6. Miejsce zamieszkania:
[
] wieś
[ ] miasto
7.
Stan cywilny:
[ ] panna/kawaler
[ ] zamężna/żonaty
[ ] rozwiedziona/rozwiedziony
[ ] wdowa/wdowiec
8. Posiadanie dzieci:
[ ] brak
[ ] jedno dziecko
[ ] dwoje dzieci
[ ] troje dzieci
[ ] więcej niż troje dzieci
9. Z kim Pan(i) mieszka?
[
] sama
[
] z małżonkiem/ partnerem
[
] z rodziną
10. Aktywność zawodowa:
[ ]
jestem studentem
[ ] pracuję
[ ] nie pracuję
[ ] jestem na rencie
[ ] jestem na emeryturze
1.
Przegląd stanu somatycznego, leczenia, sposobu odżywiania
się
i uwarunkowań genetycznych
Jeśli
odpowiedź brzmi tak ..to w
kolumnie nr 1 postaw znak
Ö
|
1 |
Czy aktualnie
pobiera
Pani/ Pan
jakieś
lekarstwa ?
|
|
|
2 |
Czy
zgłasza się Pan/Pani
regularnie do jakieś przychodni, lekarza
? |
|
|
3 |
Ogólnie
stan swojego zdrowia ocenia Pan/Pani jako
bardzo dobry [
] ,
dość dobry [
] ,
mierny [
] |
|
|
|
Czy w przeszłości lub obecnie
choruje/ chorował
Pan/Pani na którąś z
następujących chorób, schorzeń, bądź
czy występowały objawy
.:
|
|
|
4 |
Schorzeń
układu oddechowego ? |
|
|
5 |
Schorzeń
układu krążenia ? |
|
|
6 |
Schorzeń
przewodu pokarmowego ?
|
|
|
7 |
Epilepsja lub inne choroby neurologiczne |
|
|
8 |
Objawy, zespoły lub choroby psychiczne,
uzależnienia ? |
|
|
9 |
Choroby układu moczowo - płciowego ? |
|
|
10 |
Objawy ze strony skóry, także objawy alergiczne
? |
|
|
11 |
Choroby endokrynologiczne ? |
|
|
12 |
Objawy chorób hematologicznych i/lub
immunologicznych, AIDS
? |
|
|
13 |
Objawy chorób reumatologicznych ? |
|
|
14 |
Czy znane
są Panu/i czynniki ryzyka schorzeń na które
Pan/ i chorował ? |
|
|
15 |
Czy potrzebuje Pan/i sprzętów pomocniczych
(laska, wózek), aby się poruszać? |
|
|
|
Niektóre
objawy
|
|
|
1. |
Jakość
snu nie jest zbyt dobra |
|
|
2. |
Kłopoty ze wzrokiem |
|
|
3. |
Upośledzenie słuchu |
|
|
4. |
Kłopoty z pamięcią |
|
|
5. |
Kłopoty z orientacją w czasie i przestrzeni |
|
|
6, |
Poczucie bezradności, wyczerpania, |
|
|
7. |
Poczucie braku nadziei, |
|
|
8 |
Sądzę, że mam depresję (jestem przygnębiony) |
|
|
|
Wyniki badań –
podstawowych pomiarów |
|
|
1 |
Jakie jest przeciętne ciśnienie tętnicze krwi
……..
[ w normie …
podwyższone…] |
|
|
2 |
Jaki jest poziom cholesterolu całkowitego …….
Ogólnie lipidogram jest
a. w normie, b. nieznaczne odchylenia, c.
zmiany patologiczne |
|
|
|
Predyspozycje genetyczne |
|
|
1. |
Czy w rodzinie pacjenta
były przypadki nagłych zgonów, z przyczyn
zdrowotnych,
w wieku poniżej 50 roku życia
? |
|
|
2. |
Czy w rodzinie pacjenta
nie dożywało późnego wieku ? |
|
|
3. |
Czy ktoś
z bliskich członków rodziny
pacjenta
chorował na chorobę
wieńcową
lub
przebył zawał mięśnia sercowego
? |
|
|
4. |
Czy ktoś w rodzinie chorował na cukrzycę
?
|
|
|
5. |
Czy ktoś w
rodzinie chorował na chorobę afektywna
dwubiegunową ? |
|
|
6. |
Czy ktoś w bliskiej rodzinie chorował na
schizofrenię ? |
|
|
7.
|
Czy u kogoś w rodzinie wystąpiła demencja ? |
|
|
|
Sposób
odżywiania się i używki
|
|
|
1. |
Czy
przestrzegane są zasady „zdrowego
ożywiania się” ? |
|
|
2. |
Czy pali
Pan/Pani papierosy ? |
|
|
3. |
Czy w
przeszłości przez wiele lat palił Pan/Pani
papierosy ? |
|
|
4. |
Czy
ilości wypijanego alkoholu są znaczne
? |
|
|
1. |
Stan
zdrowia jest upośledzony przez inne
przeszłe schorzenia, wydarzenia lub wpływy. Jest
konieczne słowne określenie
tej sytuacji
................................................
..........................................................................................................................................
|
|
2. Niekorzystne
wydarzenia w dzieciństwie
( Jeśli wydarzenie zaistniało
|
Wydarzenia w dzieciństwie :
|
Czy było? |
1 |
Śmierć jednego z rodziców |
|
2 |
Rozwód rodziców |
|
3 |
Utrata innej znaczącej osoby (np. babci - która
wychowywała) |
|
4 |
Przemoc w rodzinie (nadużycia fizyczne) |
|
5 |
Nadużycia seksualne
w rodzinie |
|
6 |
Alkoholizm w rodzinie |
|
7 |
Zachowania kryminalne członków rodziny |
|
8 |
Przebycie ciężkiej choroby w dzieciństwie
|
|
9 |
Brak wsparcie w rodzinie (brak przejawów miłości,
odrzucanie) |
|
10 |
Złe wychowywanie (złe wzorce, brak przykładu ze
strony rodziców,
brak wpajania elementarnych reguł postępowania)
|
|
|
Suma punktów |
|
|
Niekorzystne
wydarzenia w młodości i życiu dorosłym
:
|
|
1 |
Poważne problemy w szkole, na uczelni (np.
powtarzanie roku, relegacja ze szkoły)
|
|
2 |
Niepożądana ciąża |
|
3 |
Nieporozumienia, konflikty, kłótnie i awantury w
rodzinie |
|
4 |
Rozpad pożycia z partnerem, separacja, rozwód |
|
5 |
Śmierć bliskiej osoby, owdowienie |
|
6 |
Popełnienie przestępstwa, odbywanie kary więzienia
|
|
7 |
Nastąpiła niedawno nagła utrata źródeł
utrzymania |
|
8 |
Bezdomność |
|
9 |
Skrajne ubóstwo – przez długi czas |
|
10 |
Bezdomność
|
|
11 |
Popadnięcie w
długi, niestabilna sytuacja finansowa
|
|
|
Suma
punktów dla wydarzeń w młodości w życiu dorosłym
|
|
|
Suma
punktów
„za wszystkie
niekorzystne”
wydarzenia
w przeszłości
|
|
4.
Przegląd możliwych aktualnych, negatywnych,
oddziaływań
|
4.1
Warunki
bytowe |
Tak |
~ |
Nie |
1 |
Nie mam wystarczających źródeł
utrzymania, bądź moja sytuacja finansowa
nie jest
stabilna
|
|
|
|
2 |
Jestem znacznie zadłużony |
|
|
|
3 |
Jestem bezdomny |
|
|
|
4 |
Warunki mieszkania są mizerne (mały metraż,
skrępowanie przez domowników)
|
|
|
|
5 |
Mieszkanie nie ma efektywnego ogrzewania, często
jest zbyt zimno |
|
|
|
6 |
Tam gdzie mieszkam stale dobiegają hałasy z
otoczenia |
|
|
|
7 |
Widok z okien mojego mieszkania jest ponury
|
|
|
|
8 |
Znaczna odległość do sklepów, apteki,
przychodni, przystanków komunikacji |
|
|
|
9 |
Dzielnica w której mieszkam jest mało bezpieczna |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
4.2
Relacja z partnerem |
|
|
|
1 |
Jestem zupełnie sam, czuje się samotny, nie mam
do kogo się odezwać
|
|
|
|
2 |
Żyję z partnerem, ale ze względu na jego
charakter czuję sie
bardzo ograniczona/ograniczony, często
sterroryzowany"
|
|
|
|
3 |
Żyję z partnerem, ale ze względu na różnice
charakterów czuję się samotna/samotny |
|
|
|
4 |
Moja aktywność seksualna jest uboga i nie
satysfakcjonuje mnie |
|
|
|
5 |
Prowadzę aktywne życie erotyczne i jestem w tym
zakresie w pełni usatysfakcjonowany |
|
|
|
|
Suma
punktów |
|
|
|
|
4.3
Relacja z dalszą rodziną (Rodzina)
|
|
|
|
1 |
Moje kontakty z dalszą rodziną nie są
zbyt częste ani ożywione |
|
|
|
2 |
Moja rola jako rodzica (i/lub dziadka)
nie jest satysfakcjonująca
|
|
|
|
3 |
Moje dzieci ( i wnuki ) mają znaczne kłopoty |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
4.4
Relacje
towarzyskie i społeczne |
|
|
|
1 |
Nie mam przyjaciół ani wielu
znajomych.
Żyję jak samotnik
|
|
|
|
2 |
Nie pracuję zawodowo, gdyż:
jestem na utrzymaniu partnera, rodziców,
jestem bezrobotnym,
rencistą, emerytem
|
|
|
|
3 |
Swój tryb
życia oceniam jako mało aktywny
|
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
4.5. Praca |
|
|
|
1 |
Nie wiedzie
mi się na polu zawodowym |
|
|
|
2 |
Atmosfera w moim miejscu pracy nie jest
dobra. |
|
|
|
3 |
Moi przełożeni w pracy są
wymagający, często niesprawiedliwi |
|
|
|
4 |
W moim miejscu pracy
wykonuję stale te same czynności i nie
rozwijam się. |
|
|
|
5 |
Przez większość czasu pracy zawodowej
przeżywałem znaczne i długotrwałe
sytuacje stresujące |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
5.
Przegląd wykonywanych
aktualnie aktywności fizycznych i
mentalnych
|
5.1 Aktywność
fizyczna
|
Tak |
~ |
Nie |
1 |
Jestem inwalidą, moje czynności ruchowe są
upośledzone. |
|
|
|
2 |
Nie uprawiam sportu, prowadzę siedzący tryb
życia, nie wiele się
poruszam. |
|
|
|
3 |
Nie chodzę na spacery |
|
|
|
4 |
Nie jeżdżę na rowerze |
|
|
|
5 |
Nie wykonuję żadnych prac w ogródku/na działce
(na zewnątrz mieszkania) |
|
|
|
6 |
Ktoś inny wykonuje za mnie prace domowe |
|
|
|
7 |
Źle znoszę daleką podróż i wykonywanie
skomplikowanych, nowych zadań |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
5.2 Aktywność
umysłowa
|
|
|
|
1 |
Niemal w ogóle nie czytam
książek
|
|
|
|
2 |
Niemal w ogóle nie czytam gazet |
|
|
|
3 |
Niemal w ogóle nie używam Internetu |
|
|
|
4 |
Niemal w ogóle nie słucham radia |
|
|
|
5 |
Nie rozwiązuję krzyżówek
lub innych łamigłówek umysłowych
|
|
|
|
6 |
Rzadko mam okazję do rozmów |
|
|
|
7 |
Większość wolnego czasu poświęcam na oglądanie
telewizji |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
Suma punktów za
całość aktualnych czynności fizycznych i mentaln |
|
|
|
6. Zasoby obrony przed stresem [ Ustalenia dokonane na podstawie przejrzenia poniższego fragmentu listy problemów i wspomagającej rozmowy (wywiadu standaryzowanego) ].
|
6.1
Nabyte własne
kompetencje psychologicznych
|
Tak |
~ |
Nie |
1 |
Całkowicie przezwyciężyłem negatywne
wpływy, które mogłyby powodować
we
mnie takie zaburzenia emocjonalne jak:
depresja, długotrwały lęk, poczucie winy,
poczucie krzywdy, żalu, upokorzenia, utraty
godności, gniewu, nienawiści, chęci
zemsty, odegrania się, itp., |
|
|
|
2 |
Wysoko oceniam swoją wartość. Mam bardzo
dobre mniemanie o sobie |
|
|
|
3 |
Niemal stale mam dobry nastrój |
|
|
|
4 |
Jestem zazdrosny (uwaga! – odwrotne znaczenie
dla sumy
punktów) |
|
|
|
5 |
Wierzę w pewną formę „życia po życiu” |
|
|
|
6 |
Nie znoszę oglądania i przeżywania filmów
i scen okrutnych, sadystycznych
pokazujących
pastwienie się kogoś nad innym
człowiekiem
lub ludźmi. (uwaga! – odwrotne znaczenie
dla sumy
punktów)
|
|
|
|
7 |
Zazwyczaj
odnoszę się do ludzi przyjaźnie
|
|
|
|
8 |
Jestem elastyczny |
|
|
|
9 |
Unikam osądzania i krytykowania innych
|
|
|
|
10 |
Realistycznie oceniam problemy |
|
|
|
11 |
Unikam konfliktów. Zawsze dążę do zgody |
|
|
|
12 |
Na ogół mam zaufanie do ludzi
|
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
6.2
Cielesność, zmysłowość, libido |
|
|
|
1 |
Akceptuję w pełni swoje ciało
|
|
|
|
2 |
Będąc kobietą – ubieram się tak, aby wyglądać
seksownie (będąc mężczyzną
przyznaję,
iż zwracam
uwagę na zmysłowość ubioru i wyglądu
kobiet)
|
|
|
|
3 |
Życie erotyczne, seks zawsze był dla mnie ważny |
|
|
|
4 |
Akceptuję zmysłowość, dostrzegam seksualność
w sobie i innych osobach, a nawet
w postaciach
literackich, bohaterach filmów |
|
|
|
5 |
Lubię
czytać artykuły dotyczące seksu oraz
oglądać filmy erotyczne
|
|
|
|
6 |
Nie biorę do siebie rozmaitych zastrzeżeń
– wygłaszanych wobec zmysłowości
i seksu, pochodzących ze sfery religijnej
i
obyczajowej
|
|
|
|
7 |
Życie erotyczne traktuję jako nagrodę za wysiłek
i trud ponoszony w życiu codziennym
|
|
|
|
8 |
Sądzę, że moja zmysłowość jest większa niż
przeciętnie |
|
|
|
9 |
Będąc kobietą zachowuję tak, aby – w sposób
dyskretny i elegancki – wzbudzać
u
mężczyzn
pożądanie. Nie ubieram się dla koleżanek.
Będąc mężczyzną wiele
czynię, aby mieć –
potencjalnie – większa szansę u kobiet |
|
|
|
10 |
Bardzo często posługuję się wyobrażeniami |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
6. 3
Koherencja
|
|
|
|
|
a. Rozumienie świata.
|
|
|
|
1 |
Na ogół mam poczucie, iż rozumiem to co
się wokół mnie dzieje, jak i to co dzieje
się
na świecie
|
|
|
|
2 |
Mam w swoim umyśle przekonywujące wyjaśnienia
dotyczące pochodzenia
i
funkcjonowanie
świata i ludzi.
|
|
|
|
|
b. Dostrzeganie sensu:
|
|
|
|
1 |
Moje życie jest sensowne i celowe |
|
|
|
2 |
Postrzegam świat jako sensowny twór, który
się rozwija i podąża do
określonego
celu |
|
|
|
3 |
Jestem przekonany o znaczeniu wysiłków
ludzi nad właściwym kształtowaniem
świata |
|
|
|
|
c.
Zaradność:
|
|
|
|
1 |
Na ogół ludzie rozumieją to, co do nich
mówię, |
|
|
|
2 |
Zawsze w życiu dążyłem do jasno określonych
celów, |
|
|
|
3 |
Odnoszę zazwyczaj wrażenie, że znajdę wyjście z
trudnej sytuacji, |
|
|
|
4 |
Jestem przekonany, że na niektóre osoby mogę
liczyć, |
|
|
|
5 |
Moje życie było na ogół uporządkowane
i przewidywalne, |
|
|
|
6 |
Jestem w stanie spokojnie przemyśleć sytuację,
aby poszukiwać rozwiązania |
|
|
|
7 |
Skutecznie radzę sobie z wyzwaniami. |
|
|
|
|
Suma punktów „za całość „koherencja” |
|
|
|
|
6.4
Ciekawość świata:
|
|
|
|
1 |
Na ogół sprawy, które toczą się wokół mnie
bardzo mnie interesują |
|
|
|
2 |
Życie jest ciekawe, a nawet ekscytujące |
|
|
|
3 |
Jestem ciekawy świata, a zaspakajanie mojej
ciekawości daje mi dużą satysfakcję |
|
|
|
|
Suma
punktów
|
|
|
|
|
6.5
Zaangażowania zawodowe, kreatywność: |
|
|
|
1 |
Wykonywanie codziennych zajęć jest dla mnie
źródłem zadowolenia, a nawet przyjemności
|
|
|
|
2 |
Mam ochotę do podejmowania różnych działań na
polu zawodowym i osobistym |
|
|
|
3 |
Jestem uczestnikiem zajęć w jednej z takich
organizacji jak Uniwersytet Trzeciego Wieku,
Klub seniora
|
|
|
|
4 |
Biorę
udział w dyskusjach internetowych ( grupy
dyskusyjne, blogi) |
|
|
|
5 |
Wyznaczyłem sobie swoją misję życiową, która
uwzględnia moje osobiste
predyspozycje |
|
|
|
6 |
Lubię udzielać się w niektórych akcjach
społecznych, pozazawodowych |
|
|
|
7 |
Mam określone wyobrażenie sytuacji docelowej
własnych działań życiowych |
|
|
|
|
Suma punktów |
|
|
|
|
Suma punktów za całość zasobów
obrony
przed stresem |
|
|
|
|
Suma
punktów
za całość czynników ryzyka „upośledzenia
poznawczego” |
|
|
|
|
|
|
|
|
Test zdań niedokończonych (jedno z licznych sformułowań)
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby wyrażały Twoje prawdziwe uczucia. Staraj się uzupełnić każde zdanie. Pamiętaj, aby zdania były pełne.
1. Lubię…………………………………………………………………………………………………
2. Najszczęśliwszy czas………………………………………………………………………………
3. Chcę wiedzieć………………………………………………………………………………………
4. W domu rodzinnym…………………………………………………………………………………
5. Żałuję…………………………………………………………………………………………………
6. Kiedy idę spać……………………………………………………………………………………….
7. Mężczyźni…………………………………………………………………………………………….
8. Najlepszy……………………………………………………………………………………………..
9. Drażni mnie…………………………………………………………………………………………..
10. Ludzie………………………………………………………………………………………………..
11. Matka…………...……………………………………………………………………………………
12. Czuję…………………………………………………………………………………………………
13. Najbardziej boję się…..……………………………………………………………………………
14. W szkole……...……………………………………………………………………………………..
15. Nie mogę………………..…………………………………………………………………………..
16. Sport………..……………………………………………………………………………………….
17. Kiedy byłem dzieckiem………..…………………………………………………………………..
18. Moje nerwy………..………………………………………………………………………………..
19. Inni ludzie……………..…………………………………………………………………………….
20. Cierpię………………..……………………………………………………………………………..
Przykład wyniku testu zdań niedokończonych
1. Lubię ... się śmiać
2. Najszczęśliwszy czas ... wtedy kiedy był tata
3. Chcę wiedzieć ile dla niego znaczę
4. W domu rodzinnym jest mi najlepiej
5. Żałuję że go poznałam
6. Kiedy idę spać przytulam się do misia i myślę
7. Mężczyźni są potrzebni
8. Najlepszy dzień z mamą
9. Drażni mnie taka jedna ona
10. Ludzie czasami zawodzą
11. Matka kilka razy mnie
zawiodła
12. Czuję się szczęśliwa
13. Najbardziej boję się życia w samotności
14. W szkole byłam najlepsza:D
15. Nie mogę się doczekać tego dnia
16. Sport to ponoć zdrowie
17. Kiedy byłam dzieckiem to dość skomplikowane
18. Moje nerwy czasem nie wytrzymują
19. Inni ludzie mnie obchodzą
20. Cierpię gdy widzę łzy moich bliskich
https://pytamy.pl/kat,273,title,troche-prawdy-o-nas-samych-test-niedokonczonych-zdan-czesc-1,pytanie.html
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/freud.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/kelly.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/gestalt.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/hellinger.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/koherencja.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/rogers.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/z1.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/z2.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/wredni.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/biblioterapia.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/filmoterapia.htm