TELEDIAGNOSTYKA  - Materiały wspomagające realizowanie pośrednich form psychoterapii

 

 


STANDARD

 

Kilka zestawów zasadniczych pytań dotyczących Twojego samopoczucia i zdrowia w formie formularzy, które proponujemy wydrukować, wypełnić i przedstawić lekarzowi w trakcie następnej wizyty.


Ogólna skala oceny funkcjonowania według DMS-III-R

Ogólna skala oceny funkcjonowania według DMS-III-R (skalę zaczerpnięto z podręcznika H.J.Kaplan'a i B.J.Sadock'a pt:"Psychiatria kliniczna". Skalę zamieszczono w niniejszej witrynie za zgodą dyrektora Wydawnictwa Pana Mirosława Górnickiego).

Należy uwzględniać sprawność funkcjonowania w zakresie życia psychicznego, społecznego i zawodowego. Każdy z czynników należy umieścić w pewnym ciągu, którego jednym biegunem jest zdrowie, drugim zaś choroba. Pomija się upośledzenie funkcjonowania spowodowane czynnikami fizycznymi lub środowiskowymi.

Skala

90

81

Objawy nie występują lub są wyrażone bardzo łagodnie (np. lekki niepokój przed egzaminem), sprawne funkcjonowanie pod każdym względem, zainteresowanie wieloma rodzajami aktywności i zaangażowanie w nie, powodzenie w życiu społecznym, ogólne zadowolenie z życia, przeciętna liczba codziennych trudności i zmartwień (np. rzadkie kłótnie rodzinne).

80

71

Objawy, jeśli już się pojawią, to mają charakter przemijający i przypuszczalnie stanowią reakcję na urazy psychospołeczne (np. niemożność skupienia się po kłótni rodzinnej), tylko nieznaczne upośledzenie funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym lub w szkole (np. przejściowe pogorszenie wyników w nauce).
70

61

Nieliczne objawy o niewielkim natężeniu (np. przygnębienie i łagodna bezsenność) Lub pewne trudności w życiu zawodowym, społecznym i w nauce (np. sporadyczne wagary, podkradanie w domu), jednak zasadniczo poziom funkcjonowania okazuje się niezły, ma wielu przyjaciół.
60

51

Umiarkowane natężenie objawów (np. spłycenie afektu i drobiazgowość wypowiedzi, rzadkie napady paniki) LUB wyraźne pogorszenie poziomu funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym i szkole (np. niewiele osób znajomych, konflikty z współpracownikami).
50

41

Poważne objawy (np. myśli samobójcze, nasilone zachowania rytualne w natręctwach, częste kradzieże w sklepie) LUB każde poważne upośledzenie funkcjonowania w życiu społecznym, zawodowym i szkolnym (np. brak znajomych, ciągłe zmiany miejsca pracy).
40

 

31

Obniżenie poczucia rzeczywistości i pogorszenie komunikacji z otoczeniem (np. okresami wypowiedzi są nielogiczne, niezrozumiałe lub niezwiązane z tematem) LUB wyraźne upośledzenie funkcjnonowania dotyczące kilku sfer: pracy lub szkoły, życia rodzinnego, a także krytycyzmu myślenia lub nastroju (np. osobą. cierpiącą na depresję unika znajomych, zaniedbuje rodzinę i okazuje niemożność wykonywania pracy zawodowej, dziecko często bije młodsze rodzeństwo oraz jest nieposłuszne i uczy się coraz gorzej).

30

 

21

Zachowanie w znacznym stopniu jest kształtowane przez urojenia i omamy LUB wyraźne trudności w komunikacji bądź znaczne obniżenie krytycyzmu (np. okresowe rozkojarzenie, wyraźne niedostosowanie zachowania, nasilone tendencje samobójcze) LUB niezdolność do prawidłowego funkcjonowania niemal na każdym polu (np. leżenie przez cały dzień, niepodejmowanie pracy, brak domu i jakichkolwiek znajomych).

20

11

Stwarzanie pewnego zagrożenia dla siebie lub dla innych (np. Próby samobójcze bez wyraźniejszego pragnienia śmierci, częste zachowania agresywne, podniecenie maniakalne) LUB okresowo naruszanie elementarnych zasad higieny osobistej (np. brudzenie kałem) LUB znaczne zaburzenie komunikacji (np. nasilone rozkojarzenie lub mutyzm).
10

1

Stałe poważne zagrożenie dla siebie i innych (np. powtarzające się pobicia) LUB stałe nieprzestrzeganie elementarnych zasad higieny osobistej LUB poważne zamachy samobójcze z wyraźnym pragnieniem śmierci.

 


DROGOWSKAZ GŁÓWNE RODZAJE ZABURZEŃ

 

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 -1 0 1 Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1
  1. Wydaje mi się, że moim głównym problemem są zaburzenia pamięci.

(F00-F09)

     
  1. Mój umysł jest sprawny, a moja pamięć jest wydolna.

  1. Wiem, że moje zaburzenia psychiczne wynikają z częstego używania alkoholu (i/lub innych "narkotycznych substancji")

(F10-F19)

     
  1. Nie nadużywam alkoholu ani innych substancji o charakterze narkotycznym.

  1. Ktoś powiedział, że to co mówię to urojenia (i/lub halucynacje).

(F20-F29)

     
  1. Nie ma urojeń ani halucynacji.

  1. Sądzę, że moim podstawowym problemem jest przygnębienie, obniżenie nastroju, depresja.

(F30-F39)

     
  1. Jestem zadowolony z życia, niemal stale nam dobry nastrój, jestem zainteresowany różnymi sprawami.

  1. Głównym objawem jaki mi doskwiera to lęk, strach, czasami nawet ataki paniki. Wszystko to pod wpływem stresów, jakie przeżywałem(łam).

(F40-F49)

     
  1. Na ogół jestem spokojny, nie odczuwam napięcia. Lęk i strach odczuwam rzadko, w sytuacjach, które u każdej osoby budziłyby niepokój.

  1. Stale słyszę, że moje zachowania dotyczące odżywiania (i/lub snu, seksu, przyzwyczajeń) są nietypowe.

(F50-F59)

     
  1. Nie mam jadłowstrętu, bulimii, bezsenności ani innych znacznych zaburzeń zachowania.

  1. Dość często wysłuchuję opinii, iż mam "specyficzne" zaburzenia osobowości.

(F60-F69)

     
  1. Najbliższe mi osoby i znajomi nie twierdzą, abym miaą nietypową, "kłopotliwą" osobowość.

  1. Rozpoznano upośledzenie umysłowe.

(F70-F79)

     
  1. Mój umysł jest sprawny.

  1. Rozpoznano zaburzenie rozwoju mowy (artykulacji, ekspresji, rozumienia, czytania), bądź autyzm lub inne zaburzenia rozwoju psychicznego.

(F80-F89)

     
  1. Nie mam zaburzeń mowy i wydolności umysłowej.

  1. Rozpoznano już od dzieciństwa zespół nadpobudliwości lub inne lękowe lub depresyjne zaburzenia emocjonalne.

(F90-F98)

     
  1. Rozwój w dzieciństwie był prawidłowy.

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

     

Suma algebraicza = ...............................

 


KONDYCJA ZDROWOTNA

 

-1 0 +1
Właściwie to nigdy moje samopoczucie nie było bardzo dobre. Już od dzieciństwa, wczesnej młodości nie miałem pełnego komfortu.       Wiem co to znaczy być zdrowym i czuć się wspaniale pod każdym względem
Od dość długiego już czasu czuję się źle. Trudno jest mi ustalić dokładnie od kiedy moje samopoczucie zaczęło się pogarszać.       Nie licząc krótkich okresów przeziębienia i innych przejściowych dolegliwości cały czas czuję się zdrowy.
Osoby, które znają mnie bliżej zauważają, że coś mi dolega i nie jestem w pełni zdrowy       Najbliższe mi osoby sądzą, że jestem zdrowy, że czuję się dobrze i że jestem zadowolony z życia.
Zacząłem(am) odczuwać dolegliwości od pewnego określonego momentu czasu.       Nie mam obecnie żadnych dolegliwości.
Nie bardzo wiem co spowodowało moje złe samopoczucie. Nie mam na ten temat dobrej własnej teorii.       Jeśli czasami poczuję się gorzej to na ogół uświadamiam sobie, jakie są tego przyczyny.

 


SKALA DEPRESJI BECK'A

 

Kwestionariusz ten składa się z kilku grup wypowiedzi. Zakreśl kółkiem numer wypowiedzi, która najtrafniej określa Twoje samopoczucie.

A.
0    Nie jestem smutny.
1    Nie odczuwam żadnej radości lub czuję się smutny.
2    Nic mnie nie cieszy albo jest mi zawsze smutno i nic nie mogę na to poradzić.
2   Jestem tak smutny lub tak nieszczęśliwy, że sprawia mi to ból.
3   Jestem tak smutny lub nieszczęśliwy, że nie mogę dłużej tego znieść.

B.
0    Gdy myślę o przyszłości, nie jestem zbyt pesymistyczny ani zniechęcony.
1    Nie mam odwagi myśleć o swojej przyszłości.
2    Czuję, że nie mam żadnych perspektyw.
3    Mam wrażenie, że moja przyszłość jest beznadziejna i że nigdy nie będzie lepiej.

C.
0    Nie mam takiego poczucia, że mi się nie wiedzie.
1    Wydaje mi się, że mam więcej niepowodzeń niż inni ludzie.
2    Wydaje mi się, że nie osiągnąłem w życiu nic wartościowego ani sensownego.
2    Kiedy myślę o swoim życiu, to nie widzę nic poza niepowodzeniami.
3    Jestem przekonany, że moje życie jest kompletnie nieudane.

D.
0    Nie mam powodów do niezadowolenia.
1    Przeważnie nudzę się.
2    W ogóle nic mnie nie cieszy.
3    Jestem ze wszystkiego niezadowolony.

E.
0    Nie mam szczególnych powodów do czucia się winnym.
1    Bardzo często mam poczucie, że jestem zły i bezwartościowy.
2    Mam poczucie winy.
2    Mam ciągłe przeczucie, że jestem zły i nic nie warty.
3    Uważam siebie za człowieka bardzo złego albo nic nie wartego.

F.
0    Nie wydaje mi się bym zasługiwał na karę.
1    Sądzę, że może mi się stać coś złego.
2    Mam takie wrażenie, że teraz lub wkrótce zostanę ukarany.
3    Sądzę, że zasługuję na karę.
3    Chciałbym, aby mnie ukarano.

G.
0    Nie zawiodłem się na sobie.
1    Rozczarowałem się do siebie.
1    Nie lubię siebie samego.
2    Nie cierpię siebie.
3    Nienawidzę siebie.

H.
0    Nie mam wrażenia, bym był gorszy od innych ludzi.
1    Bardzo dobrze zauważam moje własne pomyłki lub błędy.
2    Oskarżam siebie za wszystko co mi się nie udaje.
3    Uważam, że posiadam wiele wad.

I.
0    Nie mam zamiaru zrobić sobie nic złego.
1    Czasami myślę o tym, by sobie zrobić coś złego, ale nie zrobię tego.
2    Myślę, że byłoby lepiej, gdybym nie żył.
2    Jestem zdecydowany popełnić samobójstwo.
2    Sądzę, że dla mojej rodziny byłoby lepiej, gdybym nie żył.
3    Popełniłbym samobójstwo, gdybym to potrafił.

J.
0    Nie płaczę więcej niż zazwyczaj.
1    Płaczę częściej niż zazwyczaj.
2    Teraz płaczę cały czas i nie mogę się powstrzymać.
3    Gdybym nawet chciał, nie potrafię teraz płakać jak dawniej.

K.
0    Nie jestem teraz bardziej rozdrażniony niż dawniej.
1    Teraz łatwiej wpadam w rozdrażnienie (albo podniecenie) niż dawniej.
2    Jestem stale rozdrażniony.
3    Wszystko to co zwykle mnie denerwowało dawniej, teraz mnie nic nie obchodzi.

L.
0    Nie straciłem zainteresowania innymi lud?mi.
1    Ludzie mniej mnie interesują niż dawniej.
2    Straciłem prawie całkowicie zainteresowanie innymi lud?mi.
3    Straciłem wszelkie zainteresowanie ludźmi, są mi oni zupełnie obojętni.

M.
0    Podejmowanie decyzji nie sprawia mi teraz więcej trudności.
1    Jestem teraz mniej pewny i uchylam się od podejmowania decyzji.
2     Nie potrafię podejmować żadnych decyzji, jeśli ktoś mi w tym nie pomoże.
3    Już nie potrafię podjąć żadnych decyzji.

N.
0    Nie wydaje mi się, bym gorzej wyglądał niż dotychczas.
1    Obawiam się, że zestarzałem się i wyglądam niekorzystnie.
2    Mam poczucie, że wyglądam coraz gorzej i niekorzystniej.
3    Mam poczucie, że wyglądam okropnie i odrażająco.

O.
0    Praca jak zwykle nie sprawia mi trudności.
1    Potrzebny jest mi dodatkowy bodziec, abym się do czegoś zabrał.
1    Nie pracuję tak wydajnie, jak do tego byłem przyzwyczajony.
2    Muszę włożyć bardzo dużo wysiłku w to, aby coś zrobić.
3    Jestem niezdolny do wykonania najmniejszej pracy.

P.
0    Nie mam żadnych trudności ze snem.
1    Rano budzę się teraz bardziej zmęczony niż dawniej.
2    Budzę się godzinę lub dwie wcześniej niż dawniej i mam trudności z ponownym zaśnięciem.
3    Co dzień rano budzę się bardzo wcześnie i nie potrafię spać dłużej niż 5 godzin.

Q.
0    Nie męczę się szybciej niż dawniej.
1    Męczę się szybciej niż dawniej.
2    Wszystko co robię męczy mnie.
3    Czuję się zbyt zmęczony, aby cokolwiek robić.

R.
0    Nie mam gorszego apetytu niż dawniej.
1    Nie mam tak dobrego apetytu jak dawniej.
2    Mam teraz znacznie gorszy apetyt.
3    Nie mam w ogóle apetytu.

S.
0    Nie straciłem na wadze lub jeśli schudłem to niewiele.
1    Schudłem więcej niż 2 kg.
2    Schudłem więcej niż 4 kg.
3    Schudłem więcej niż 7 kg.

T.
0    Nie zajmuję się swoim zdrowiem więcej niż dawniej.
1    Dużo czasu poświęcam na obserwację swoich niedyspozycji i dolegliwości,
       np. zajmuję się bólem brzucha, obstrukcją lub innymi schorzeniami.
2    Moje somatyczne dolegliwości niepokoją mnie tak bardzo, że z trudem udaje mi się myśleć o czymś innym.
3    Jestem całkowicie pochłonięty moimi dolegliwościami somatycznymi.

U.
0    Nie zauważyłem ostatnio żadnych zmian w moim zainteresowaniu seksem.
1    Życie seksualne mniej mnie teraz interesuje niż dawniej.
2    Życie seksualne interesuje mnie teraz znacznie mniej niż dawniej.
3    Straciłem wszelkie zainteresowanie życiem seksualnym.

 


TEST ZUNGA

Test zawiera 20 zdań określających samopoczucie. Po przeczytaniu kolejnego zdania należy zastanowić się, czy dany objaw lub odczucie występowało w ostatnich kilku dniach. Jeśli tak wstaw obok znak X.

1. Odczuwam niepokój i zdenerwowanie większe niż zazwyczaj.  
2. Odczuwam strach bez powodu.  
3. Jestem roztrojony i wpadam w panikę.  
4. Mam wrażenie, że coś mnie rozrywa.  
5. Nie wszystko jest w porządku, coś złego może się wydarzyć.  
6. Mam drżenie rąk i nóg.  
7. Mam bóle głowy, karku i pleców.  
8. Czuję się słaby i łatwo się męczę.  
9. Nie mogę spokojnie "usiedzieć".  
10. Czuję szybkie bicie serca.  
11. Mam zawroty głowy.  
12. Mam odczucie omdlewania.  
13. Mam trudności z nabieraniu i wydychaniu powietrza.  
14. Odczuwam drętwienie i mrowienie palców u rąk i nóg.  
15. Mam bóle brzucha i niestrawności.  
16. Muszę często chodzić z moczem.  
17. Moje ręce są wilgotne i ciepłe.  
18. Mam gorące policzki i czerwienię się.  
19. Sądzę, że będę miał(a) trudności z zaśnięciem.  
20. Boję się, że w nocy będę miał(a) koszmary.  

 


SIATKI REPERTUAROWE

Sposób wykorzystania zamieszczonych poniżej czterech siatek repertuarowych -  w skrócie: Przeczytaj kolejno wiersze 1-10 i zdecyduj czy zgadzasz się ze stwierdzeniem po lewej, pośrodku, czy po prawej. Podsumuj i zanotuj ilość uzyskanych punktów.  Uzyskana wartość mieści się w przedziale <-10, +10>

 

ŚCIEŻKA ŻYCIORYSOWA

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1

-1 0 1

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1

  1. Odnosiłem wrażenie, że moi rodzice byli słabo zaangażowani, raczej zimni wobec moich spraw, chyba nie kochali mnie.

     
  1. Zawsze byłem pewny, że rodzice kochają mnie. Odnosiłem wrażenie, że oni są o tym przekonani, mówią mi coś w tym stylu: "dobrze że jesteś".

  1. Pamiętam, że rodzice na ogół odrzucali moje pomysły, podważali ich motywy bezustanną krytyką, sztorcowaniem, pouczaniem.

     
  1. Na ogół moi rodzice akceptowali i doceniali mnie, a nawet wyrażali swój podziw wobec moich działań. Czasami tak jak gdyby mówili: "to ci się naprawdę udało".

  1. Moi rodzice są/byli nadopiekuńczy. Ich postawę możnaby ująć zdaniem: "nie poradzisz sobie sam, jesteś za słaby, za wrażliwy, muszę to zrobić za ciebie".

     
  1. Rodzice wychowywali mnie spokojnie, metoda prób i błędów, "wypuszczali mnie na szerokie wody",   pozwalali być w sytuacjach wymagających ryzyka, uczyć się na błędach.

  1. Uwagi krytyczne rodziców, deklaracje, wygłaszane teorie rzadko pokrywały się z tym co sami robią. Trudno było identyfikować się z ich postawą, bądź podziwiać ich.

     
  1. Sądze, że moi rodzice oddziaływali na mnie, głównie przez dawanie przykładu, często imponowali mi.

  1. Rodzice usilnie pragnęli abym odnosił jak najczęściej sukcesy. Wywierali wręcz presję na mnie abym odnosił sukcesy, a wobec ich braku demonstrowali niezadowolenie.

     
  1. Zawsze mogłem liczyć na swoich rodziców, nawet w sytuacji gdy mówiłem im rzeczy niepokojące wiedziałem, że będę akceptowany, że będą mi pomagać, będą mnie chronić bez surowej oceny mojego postępowania.

  1. Nie miałem ojca/matki. Myślę, że tylko jeden z rodziców wywierał na mnie istotny wpływ, dawał przykład.

     
  1. Miałem nie tylko matkę, ale i ojca. Myślę, że on/ona także wywierali na mnie istotny wpływ.

  1. Pamiętam, że w dzieciństwie, prócz rodziców nie miałem znacznego kontaktu z rówieśnikami.

     
  1. Żyłem w atmosferze wymiany relacji z kolegami z sąsiedztwa, przedszkola, szkoły. Lubiłem to towarzystwo.

  1. W mojej szkole najczęściej wymuszano uczenie się przez dyscyplinę, atmosferę rywalizacji, siejąc niepewność co do przyszłości, strach.

     
  1. Na ogół moim nauczycielom udawało się wzbudzić w nas ciekawość, wręcz radość z poznawania nowych spraw, zmiany perspektywy, poszerzenia horyzontów.

  1. Atmosfera w szkole sprawiała, że czułem się przegrany, jednym z gorszych w klasie, czasami wręcz wykluczony poza nawias.

     
  1. W szkole akceptowano mnie, zawierałem wówczas przyjaźnie z kolegami i koleżankami, czułem się w szkole dobrze.

  1. Mimo, iż byłem dorosły ograniczano mnie, a nawet karano gdy nie byłem punktualny, gdy nie przestrzegałem narzuconych kryteriów i zasad dotyczących doboru mojego towarzystwa.

     
  1. W wieku młodzieńczym bez trudu uzyskałem niezależność w wyborze znajomych, przyjaciół a później we wzorcach zachowania, jakie mi odpowiadały.

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

     

Suma algebraicza = ...............................

 

MODEL PARTNERSTWA

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1

-1 0 +1

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1

  1. Nie lubię, aby mój martner wypowiadał się w towarzystwie zbyt frywolnie, by patrzał dłużej lub zwracał w rozmowie uwagę na osobę płci przeciwnej.

     
  1. Nigdy nie strofuję mojego partnera za jego zachowanie, gdyż jest to człowiek dorosły, lubię wiedzieć jaki jest naprawdę, lubię dawać mu swobodę.

  1. Wymagam, aby mój partner (idealny partner) przestrzegał zwyczaju nie spotykania się sam na sam, na dłużej niż kilkanaście minut z osobą płci przeciwnej, zwłaszcza bez świadków.

     
  1. Każdy pragnie nie tylko miłości, ale i wolności. Wiem, że także mój partner lubi czuć się swobodnie. Wiem, że to doceni i pozwoli mi także zachowywać się swobodnie.

  1. Sądzę, że porzekadło ?nie ma miłości bez zazdrości? jest prawdziwe i dotyczy każdego. Nie wyobrażam sobie daleko idącej tolerancji towarzyskiej i erotycznej względem partnera, którego kocham.

     
  1. Sądzę, że nie ma miłości bez prób wyzbycia się zazdrości. Zazdrość terroryzuje, a człowiek sterroryzowany nie imponuje, nie wiele także da z siebie, nawet osobie z którą żyje.

  1. Chcę, aby bliska mi osoba podzielała moje poglądy, zgadzała się ze mną. Wierzę, że można kogoś przekonać i ukształtować.

     
  1. Kochając kogoś, trzeba mu pozwolić być sobą, pozwolić mu mówić i robić to co che i starać się dostrzec oryginalne wartości, które można doceniać, podziwiać, użyć dla współpracy.

  1. Uznaję, że można zgrzeszyć myślą, np. szargając świętości, podważając odwieczne tradycje, życząc źle bliźnim, snując wyuzdane fantazmaty.

     
  1. Proces myślenia polega na dialogu, konfrontacji odmiennych opinii, eksperymentach myślowych. Człowiek nie tylko we śnie, ale i na jawie ma prawo do pełnej dowolności swoich fantazji.

  1. Żyjąc z kimś, podejmuje się zobowiązania, które należy przestrzegać.

     
  1. Nie chcę, aby mój związek z partnerem wynikał z jego wcześniejszych zobowiązań, jakiejś troski o moje zdrowie, moje interesy. Chcę, aby był dlatego, że mu to na codzień odpowiada.

  1. Seks pozamałżeński to w każdmy wypadku ciężki grzech. Aprobowanie, poszukiwanie i czerpanie satysfakcji ze zmysłowości erotycznej jest naganne, grzeszne i karygodne.

     
  1. Seks pozamałżeński jak i każda inne forma seksu nie jest grzechem, jeśli nie powoduje to straszliwych dramatów.

  1. Dość często oglądam filmy brutalne.

     
  1. Nie znoszę brutalnych filmów, prezentujących pastwienie się nad kimś bezbronnym, zdominowanym. Wyłączym natychmiast odbiór scen sadystycznych.

  1. Przestrzeganie wierności uważam za niepodważalny warunek partnerstwa. Niegdy nie będę się z kimś dzielić.

     
  1. Nie ma sensu wymuszać wierności siłą. Wolę jeśli ktoś wraca do mnie z własnej woli, dlatego, że mnie preferuje, że stanowię dla niego jakąś oryginalną wartość.

  1. Gdy zrywam znajomość to nie wracam już zupełnie myślami do niej, nie lubię wspomnień o nieprzyjemnych momemtach, nie lubię wyrzutów sumienia.

     
  1. Nawet gdy nie spotykam się już z kimś regularnie, po to aby być blisko, nie wymazuję wszystkiego z pamięci, doceniam to co było, traktuję znajomość jako otwartą.

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

     

Suma algebraicza = ...............................

 

KOMUNIKATYWNOŚĆ

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 -1 0 +1 Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1
  1. Zazwyczaj jestem na tyle nieśmiały, iż trudno mi zabrać głos w towarzystwie, zwłaszcza aby powiedzieć to co naprawdę myślę.

     
  1. Lubię mówić, często przerywam innym, każdy temat odpowiada mi, zazwyczaj jestem szczery, czasami nawet mówię o sobie dużo.

  1. Czuję się dobrze, gdy moje przekonania i zachowania są zgodne z poglądami i obyczajowością rozpowszechnioną w moim otoczeniu.

     
  1. W moim postąpowaniu kieruję się głównie tym co wynika z moich własnych przemyśleń.

  1. Z różnych powodów wobec osób mi najbliższych nie mogę wypowiadać się szczerze (o moich pragnieniach, o moich dylematach).

     
  1. Tak się składa, że wobec mojego partnera, a nawet innych bliskich mi osób, mogę mówić szczerze, również o wszystkich moich problemach.

  1. Sądzę, że niemal wszyscy ludzie z mojego otoczenia są wobec mnie obojętni, a nawet większość z nich jest mi niechętna, a nawet nastawiona wobec mnie wrogo.

     
  1. Wiele osób aprobuje mnie, niektórzy mnie lubią, nieliczni sł moimi przyjaciółmi, ale nie jestem sam, gdyż mam bliskie mi osoby.

  1. Nie są mi potrzebne rozmyślania nad źródłem moich przekonań, powodem moich emocji, źródłem wypowiadanych przeze mnie opinii.

     
  1. Lubię zastanawiać się nad mechanizmami mojej psychiki i nad psychologicznymi motywami działań innych osób.

  1. Wobec ludzi jesten nieufny, po obcych mi osobach spodziewam się na ogół najgorszego, nie potrafię nikomu zaufać.

     
  1. Na świecie jest wiele wspaniałych ludzi, nie wszyscy, ale wystarczy się rozejrzeć, aby poznać interesujące, pogodne, przychylne osoby.

  1. Jestem realistą, wierzę tylko w to co można namacalnie sprawdzić, reszta to subiektywne spekulacje, na które szkoda czasu.

     
  1. Często udaje mi się rozluźnić, skoncentrować i uważnie słucha innych rozmówców. Zadając pytania mogę dowiedzieć się wtedy wielu ciekawych rzeczy.

  1. Jeśli ktoś wygłasza poglądy godzące w moje przekonania etyczne i zasady postąpowania to boli mnie to i czuję potrzebę zdecydowanego protestu.

     
  1. Gdy wysłuchuję opinie niezgodne z moimi poglądami to nie porusza mnie to zbytnio, gdyż sądzę, że każdy ma prawo do swoich zapatrywań.

  1. Nie należy uchylać się od osądów moralnych, wręcz powinno się zwracać innym uwagę, że błądzą.

     
  1. Nie osądzam poglądów innych osób, gdyż nie znam dokładnie ich sytuacji, ich drogi życiowej i nie widzę postaw teoretycznych, aby moje zdanie było ważniejsze, wartościowsze niż zdanie kogoś innego.

  1. Każdemu należy mówić prawdę, niezależnie od tego czy mu się to podoba czy nie.

     
  1. Wiem, że wyrażając natychmiast swoją opinię, "ocenę moralną", a zwłaszcza "strofując" rozmówcę odcinam się od informacji, gdyż nie usłyszę od rozmówcy już więcej jego szczerych przemyśleń.

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

     

Suma algebraicza = ...............................

TYP ŚWIATOPOGLĄDU

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1 -1 0 +1 Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1
  1. Widok gwiazd w nocy? Nie zastanawiałem się!! Nie porusza mnie bardziej niż inne widoki.

     
  1. Lubię patrzeć na gwieździste niebo. Znam nawet nazwy kilku gwiazdozbiorów.

  1. Asrtonomia? Kosmologia? Ewolucja? Teoria Freuda? Podświadomość? Nie zastanawiam się nad takimi problemami!

     
  1. Lubię czytać i rozmawiać o astronomii, podróżach w czasie, kosmologii, pochodzeniu człowieka i strukturze Wszechświata.

  1. Tak zwany postęp, rozwój technologii nie może przynieść ludziom nic dobrego.

     
  1. Obecnie, przy obecnym zaludnieniu, rozwój technologii jest niezbędny, aby gatunek ludzki przetrwał. Co więcej, wierzę, że postęp ma jakiś głębszy sens.

  1. Świat to dość przypadkowy, chaotyczny układ, który pojawił się przez przypadek.

     
  1. Istnienie świata na głęboki sens.

  1. Losami świata kierują siły, którym ludzie nie mogą się przeciwstawić. Wysiłki ludzi nie mają większego wpływu na losy świata.

     
  1. Działania ludzi określają losy naszej planety, a w przyszłości wpłyną na cały okoliczny region czasoprzestrzeni.

  1. Jestem realistą, wierzę tylko w to co można namacalnie sprawdzić, reszta to subiektywne spekulacje, na które szkoda czasu.

     
  1. Za pozorami kryje się niewidzialna struktura głębsza. Część niewidzialnych, lecz istniejących bytów nie może być obecnie wykazana. Nie oznacza to jednak, że nie warto o nich mówić.

  1. Nie sądzę, aby moje uczynki, moje postępowanie w życiu miały i dla mnie jakieś następstwa po mojej śmierci.

     
  1. Od moich uczynków zależy mój los w życiu "przyszłym".

  1. Prawa przyrody tworzą mechanizm, rodzaj bezmyślnej maszyny, która wytworzyła nas przez przypadek.

     
  1. Zakładanie, że to co nas wytworzyło "jest" lub "było" jakąś prostą, nieświadomą maszyną, mechanizmem prostszym niż my sami wydaje się nieprawdopodobne.

  1. Ludzie powinni żyć w zgodzie z odwiecznymi tradycjami. Należą do nich objawienia religijne, w które należy wierzyć.

     
  1. Próbuję stale porządkować w swoim umyśle wyjaśnienia filozoficzne, naukowe i religijne, tak abym miał jakiś sensowny i logiczny obraz świata.

  1. Pewne wyjaśnienia trzeba przyjąć, nie ma sensu ich dyskutować, gdyż pozostaną dla ludzi na zawsze tajemnicą.

     
  1. Mimo iż teorie Wszechrzeczy nie są sprawdzalne, powinny być jednak uzasadnione przesłankami powiązanymi logicznie, takimi o których da się mówić racjonalnie.

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

     

Suma algebraicza = ...............................

 


TEST EMP

A. Skala endogenności

  1. Czy ktokolwiek z najbliższej rodziny - rodzice, dziadkowie, ciotki, wujowie, bracia, siostry, dzieci - chorował na chorobę psychiczną?
  2. Czy ktokolwiek z najbliższej rodziny chorował na ciężką depresję?
  3. Czy ktokolwiek z najbliższej rodziny cierpiał na chorobę maniakalno-depresyjną?  
  4. Czy ktokolwiek z rodziny miał jakiekolwiek problemy psychologiczne lub z zachowaniem?
  5. Czy ktokolwiek z najbliższej rodziny był alkoholikiem?

B. Epizody manii

  1. Czy miał/a Pan/Pani okres podwyższenia nastroju lub poczucia szczęścia bez wyraźnej przyczyny?
  2. Czy zdarzył się okres poczucia, że Pan/Pani znajduje się jakby w niebie, albo okres wzmożonej pewności siebie?
  3. Czy zdarzył się okres, kiedy wystarczyło mało snu, aby być wypoczętym?  

C. Skala psychotyczności

  1. Czy ma Pan/Pani jakieś niezwykłe i/lub nieprzyjemne doznania celesne? (nieznośnie poczucie gorąca, ?jakby robaki chodziły pod skórą?, ?jakby ciało lub jego część uległa powiększeniu?, ?jakby ciało się kurczyło)?
  2. Czy jest Pan/Pani bez końca zaprzątnięta nieprzyjemnymi natrętne myślami o wydarzeniach z przeszłości?
  3. Czy dokuczają Panu/Pani bezcelowe myśli, bez związku z prawdziwą sytuacją przeżytą, których nie można się pozbyć?
  4. Czy wstępuje wrażenie, że świat się zmienił?
  5. Czy występuje wrażenie, że świat dookoła stał się dziwny, nierelny?
  6. Czy jest Pan/Pani dla siebie dziwny/a?
  7. Czy jest Pan/Pani oderwany/a od rzeczywistości, nierealny?
  8. Czy wydaje się Panu/Pani, jakby patrzył/a Pan/Pani na siebie z zewnątrz?
  9. Czy ostatnio słyszał/a Pan/Pani głosy, których inni ludzie nie słyszą?
  10. Czy ostatnio widział/a Pan/Pani rzeczy, których inni ludzie nie widzą?
  11. Czy ostatnio czuł/a Pan/Pani zapachy, których inni ludzienie czują?
  12. Czy miał/a Pan/Pani ostatnio wrażenie, że ktoś go dotyka chociaż nikogo nie było?
  13. Czy ostatnio ma Pan/Pani wrażenie, że ludzie mówią o Panu/Pani?
  14. Czy ma Pan/Pani takie myśli, przekonania, które inni ludzie uważaliby za dziwne, nie rozumieliby przekonań, które są sprzeczne z przekonaniami niemal wszystkich innych ludzi?
  15. Czy ludzie mogą czytać w Pani/Pana myślach?  
  16. Czy wydaje się Panu/Pani, że myśli Pana/Pani są tak rozgłoszone, że inni mogą je słyszeć?
  17. Czy słyszy Pan/Pani swoje własne myśli?
  18. Czy wydaje się panu/Pani, że myśli są zabierane z Pana/Pani głowy?
  19. Czy wydaje się Panu/Pani, że myśli są wkładane do Pana/Pani głowy?  
  20. Czy ma Pan/Pani wrażenie, że uczucia Pana/Pani są kontrolowane przez obce siły?
  21. Czy ma Pan/Pani wrażenie, że wola była kontrolowana?   
  22. Czy ma Pan/Pani wrażenie, że myśli zostały zwolnione przez jakąś zewnętrzną siłę?

 


TABELA TYPÓW ENNEAGRAMICZNYCH

 

 1. PERFEKCJONISTA

Krytyczny wobec siebie i innych. Przekonany, że istnieje tylko jedne właściwe rozwiązanie. Ma poczucie wyższości etycznej. Odkładający podejmowanie decyzji ze względu na lęk przed popełnieniem pomyłki. Często używa słów: powinieneś, musisz.

2. DAWCA

Wymaga uczucia i akceptacji. Stara się, aby być kochanym i docenianym w taki sposób, aby być niezbędnym dla innych ludzi. Poświęca się, aby spełnić oczekiwania innych. Ma inklinacje do manipulacji. Ma kilka wersji osobowości ("twarzy") i pokazuje różne z nich względem każdego znaczącego przyjaciela.

3. CZŁOWIEK CZYNU

Stara się, aby być kochany za jego działalność i osiągnięcia. Wchodzi łatwo w rywalizację. Ma obsesje na punkcie wrażenia (obrazu), jakie wywiera na innych i swojego statusu, który porównuje z innymi. Jest mistrzowski w roztaczaniu pozorów. Osobowość typu "A". Słabo odróżnia swoje "Ja" od roli jaką odgrywa w pracy. Umie stwarzać pozory, że jest znacznie bardziej produktywny niż jest nim w rzeczywistości.

4. TRAGICZNO-ROMANTYCZNY

Pociąga go nieosiągalne. Ideał nigdy nie jest ani tu ani tam. Często ma odczucie tragizmu, smutku. Wrażliwy, zainteresowany sztuką. Rozmyślający o nieobecnym kochanku lub utraconym przyjacielu.

5. OBSERWATOR

Utrzymuje dystans emocjonalny względem innych. Chroni swojej prywatności, nie przyzwala na zaangażowanie się. Działanie w pojedynkę jest obroną przed zaangażowanie się. Przystąpienie do współdziałania wywołuje odczucie wykorzystywania, "drenowania" przez innych. Stara się minimalizować zobowiązania, odgradzać od ludzi, emocji a nawet rzeczy.

6. STRAŻNIK

Często oponuje, poddaje krytyce uznane poglądy. Dba o urządzenie sobie bezpiecznego i komfortowego życia. Lubi życie rodzinne. Odkłada nawykowo działania "na następny dzień" lub "na inną okazję" - myślenie zastępuje działanie - obawa przed podjęciem działania, ponieważ prowadzi to do odsłonięcia się i narażenia na atak. Sprzeciwia się autorytetom, pełen poświęcenia, lojalny.

7. EPIKUREJCZYK

Wieczny młodzieniec, Piotruś-Pan, dyletancki, powierzchowny, awanturniczy, dancingowy kochanek. Postawa łakomczucha wobec życia. Trudno mu zaangażować się, chce utrzymać wszystkie opcje otwarte, chce być stale w dobrym nastroju. Ogólnie biorąc, szczęśliwy, stymulujący innych, "aby byli na bieżąco", ma zwyczaj podejmowania wielu aktywności i nie kończenia ich.

8. WŁADCA

Zapobiegliwy, wojowniczy, podejmuje wyzwania wobec siebie i przyjaciół, odpowiedzialność, miłość i walkę. Otwarcie przejawia gniew i siłę. Respektuje oponentów, którzy podejmują walkę i opierają mu się. Realizuje kontakt z innymi przez seks i konfrontacje typu "ząb za ząb". Nieumiarkowany styl życia: "za dużo", "do późna w nocy", "za głośno".

9. MEDIATOR

Niepewny, wahający się, nie potrafiący dokonać wyboru. Uznaje wszystkie punkty widzenia. Łatwo zastępuje swoje życzenia pragnieniami innych, jak i realne własne interesy (cele) niezbyt istotnymi aktywnościami. Tendencja do narkotyzowania się przy pomocy pożywienia, telewizji, alkoholu. Zna potrzeby innych lepiej niż własne, tendencja, aby być "w oddaleniu", niepewny czy "chce tu być czy nie", czy chce być w zespole (grupie, układzie) czy nie. Sympatyczny, miły. Gniew przejawia sposobami pośrednimi.

 

Znacznie szersze omówienie systemu eneagram znajduje się w tzw."Poradniku dla pacjenta i lekarza" w rozdziale III.

linia.gif (2795 bytes)

Zestawienie tzw. poglądów irracjonalnych.  Narzędzie pomocne dla realizowania psychoterapii behavioralno - kognicyjnej

Zbiór N

I1   MUSIMY BYŚ KOCHANI PRZEZ KAŻDEGO CZŁOWIEKA I KAŻDY CZŁOWIEK
      MUSI APROBOWAĆ TO CO ROBIMY.

I2   PEWNE SPOSOBY ZACHOWANIA I CZYNY LUDZKIE SĄ NIEGODNE
      I NIEMORALNE, A LUDZIE, KTÓRZY TAK SIĘ ZACHOWUJĄ, POWINNI BYĆ
      SUROWO KARANI.

I3   JEST STRASZNĄ KATASTROFĄ, JEŻELI RZECZY I SPRAWY NIE UKŁADAJĄ SIĘ
      TAK, JAK BYŚMY SOBIE TEGO ŻYCZYLI.

I4   W KAŻDYM PROBLEMIE JEST JEDNO DOBRE ROZWIĄZANIE, JEŻELI TEGO
      SPOSOBU NIE DA SIĘ ZASTOSOWAĆ, WYNIKI BĘDĄ OPŁAKANE.

I5   OSOBA KOCHANA JEST BARDZIEJ WARTOŚCIOWA, INTELIGENTNA,
      POŻĄDANA. TRACĄC MIŁOŚĆ TRACI SIĘ WŁASNĄ WARTOŚĆ, UZNANIE
      W OCZACH LUDZI, STAJE SIĘ CZYMŚ GORSZYM.

I6   MUSZĘ APROBOWAĆ LUDZI I ODNOSIĆ SIĘ DO NICH PRZYJAŹNIE. JEŻELI
      TEGO NIE BĘDĘ ROBIŁ, SPOTYKA MNIE ZE STRONY SPOŁECZEŃSTWA KARA,
      ODWET I SUROWY OSĄD.

I7   LUDZIE, KTÓRZY NIE PODEJMUJĄ DZIAŁAŃ LUB ODPOWIEDZIALNOŚCI
      ZA SWOJE POSTĘPOWANIE ORAZ UNIKAJĄ PEWNYCH OBOWIĄZKÓW,
      SĄ GODNI POTĘPIENIA I POGARDY.

I8   SEKS JEST GRZESZNY.

Zbiór t-A

I11  MUSIMY BYĆ ZAWSZE KOMPETENTNI, DZIAŁAĆ SKUTECZNIE I ADEKWATNIE
      DO SYTUACJI, MUSIMY BYĆ INTELIGENTNI, BŁYSKOTLIWI I INNI LUDZIE
      MUSZĄ OKAZYWAĆ NAM UZNANIE, RESPEKT I POSZANOWANIE.

I12  JEŻELI CHCEMY UNIKNĄĆ NIESZCZĘŚCIA, NIEPOWODZENIA POWINNIŚMY
       MYŚLEĆ O TYM CO NIEBEZPIECZNE DLA NAS I GROŹNE.

I13  TAK JAK INNI LUDZIE ZACHOWUJĄ SIĘ WOBEC NAS, JEST DLA NAS
      SZCZEGÓLNIE WAŻNE. POWINNIŚMY ROBIĆ WSZELKIE WYSIŁKI,
      ABY ZMIENIAĆ LUDZI I ICH POSTĘPOWANIE.

I14  LUDZIE POWINNI DZIAŁAĆ LEPIEJ, SZLACHETNIEJ. KIEDY SPOTYKAM SIĘ
      Z ICH GŁUPOTĄ I ZŁĄ WOLĄ, JEST TO STRASZNE I STAJE SIĘ NIE DO
      ZNIESIENIA.

I15  KIEROWANIE SIĘ STAŁYMI, OKREŚLONYMI ZASADAMI MORALNYMI
      UMNIEJSZA MOŻLIWOŚĆ OSIĄGANIA WYZNACZONEGO CELU, NAWET JEŚLI
      JEST ON BARDZO POZYTYWNY.

I16  DOBRA MATERIALNE SĄ OGRANICZONE, DLATEGO MÓJ SUKCES MUSI
      POLEGAĆ NA WYWALCZENIU PEWNYCH RZECZY OD INNYCH.

I17  WIELE RZECZY MI BRAKUJE, MOJA URODA MOGŁABY BYĆ LEPSZA,
      MÓGŁBYM BYĆ TEŻ BARDZIEJ INTELIGENTNY.

I18  NAJWAŻNIEJSZĄ SPRAWĄ W ŻYCIU JEST SEKS.

Zbiór P-a

I30  NIESZCZĘŚCIA I SZCZĘŚCIA, JAKIE NAS SPOTYKAJĄ, SĄ WYNIKIEM
      DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNYCH SIŁ, WOBEC KTÓRYCH JESTEŚMY BEZRADNI.
      NIE MAMY WPŁYWU NA TE ZDARZENIA, NIE MOŻSZEMY ICH
      KONTROLOWAĆ

I31  ŁATWIEJ JEST ŻYĆ UNIKAJĄC KŁOPOTÓW I ODPOWIEDZIALNOŚCI.

I32  NASZA PSYCHIKA, NASZE DZIAŁANIE JEST ZDETERMINOWANE NASZĄ
      PRZESZŁOŚCIĄ, WYCHOWANIEM, DZIECIŃSTWEM, NIE MOŻNA WYZWOLIĆ
      SIĘ SPOD DZIAŁANIA PRZESZŁOŚCI.

I33  CZŁOWIEK JEST OFIARĄ SWOICH UCZUĆ I NAMIĘTNOŚCI, TAK NAPRAWDĘ
      NIE MOŻE ICH KONTROLOWAĆ.

I34  ŻEBY WYDOBYĆ SIĘ Z POWAŻNEGO KRYZYSU PSYCHICZNEGO POTRZEBA MI
      JAKICHŚ NADNATURALNYCH ŚRODKÓW I INGERENCJI NIEZWYKŁYCH SIŁ.

I35  NIE WARTO SIĘ SPECJALNIE WYSILAĆ, ABY TO CO SZKODLIWE I ZŁE
      ZMIENIAĆ W SWOIM ŻYCIU. I TAK TO NIC NIE POMOŻE I RÓWNIE DOBRZE
      MOŻNA NIC NIE ROBIĆ, A SKUTEK BĘDZIE TAKI SAM.

I36  MUSZĘ WIERZYĆ W TO, CO NAKAZUJĄ WIELKIE AUTORYTETY I LUDZIE
      WŚRÓD KTÓRYCH ŻYJĘ.

Zbiór Z

I41  POWINNIŚMY BYĆ ZUPEŁNIE WOLNI I NIEZALEŻNI OD NIKOGO I NICZEGO.

I42  ŻYCIE POWINNO BYĆ KIEROWANE PRZEZ ZASADĘ SPRAWIEDLIWOŚCI,
      FAIR PLAY, PRZEZ DEMOKRATYCZNE ZASADY, JEŻELI TAK NIE JEST, STAJE
      SIĘ NIE DO ZNIESIENIA I NIE MA ŻADNEGO SENSU.

I43  ABY BYĆ SZCZĘŚLIWYM TRZEBA ROZWIKŁAĆ ZAGADKĘ WSZECHŚWIATA.

I44  DOPÓKI ŻYJĘ, MUSZĘ ROBIĆ W ŻYCIU COŚ NIEZWYKŁEGO. ŻYCIE BEZ
      CZEGOŚ NADNATURALNEGO JEST JAŁOWE, BEZ SENSU.

 


Uwaga! Odgadłeś już zapewne zasadę utworzenia przedstawionej Ci wyżej zbioru poglądów "spaczonych". Po prostu każde takie "irracjonalne wierzenia" jest poglądem przesadnym. W takim razie możesz się więc zastanowić teraz, czy nie rządzą Tobą jakieś inne "sztywne, ekstremalne" zapatrywania, które przynoszą Ci wiele kłopotów.

ANKIETA

       Uprzejmie prosimy  o  wypełnienie  poniższej anonimowej  ankiety.   Proszę o udzielanie odpowiedzi zgodnych z prawdą i postawienie znaku  „x” obok wybranej odpowiedzi.   

A.              Dane osobowe – jedynie anonimowo  !

 

  

1. Płeć:              [   ] kobieta ,  [   ] mężczyzna           

2. Wiek:………….……. lat

3. Waga: ................. kg

4. Wzrost: ................cm       

5. Wykształcenie:                          

[   ] podstawowe                               

[   ] zawodowe                                              

[   ] średnie                                        

[   ] wyższe

6. Miejsce zamieszkania:                

 [  ] wieś         

[   ] miasto

7. Stan cywilny: 

[   ] panna/kawaler

[   ] zamężna/żonaty

[   ] rozwiedziona/rozwiedziony

[   ] wdowa/wdowiec  

8. Posiadanie dzieci:

[   ] brak

[   ] jedno dziecko

[   ] dwoje dzieci

[   ] troje dzieci

[   ] więcej niż troje dzieci 

9. Z kim Pan(i) mieszka?                            

 [  ] sama

 [  ] z małżonkiem/ partnerem

 [  ] z rodziną             

10. Aktywność zawodowa:    

[   ] jestem studentem    

[   ] pracuję                            

[   ] nie pracuję                                     

[   ] jestem na rencie                            

[   ] jestem na emeryturze                     

  1. Przegląd stanu somatycznego, leczenia, sposobu odżywiania się  i uwarunkowań genetycznych 

    Jeśli odpowiedź brzmi   tak ..to w kolumnie nr 1  postaw znak  Ö

 

1

Czy aktualnie  pobiera  Pani/ Pan  jakieś  lekarstwa ? 

 

 

2

Czy    zgłasza się Pan/Pani  regularnie do jakieś przychodni, lekarza  ?

 

 

3

 Ogólnie stan swojego zdrowia ocenia Pan/Pani jako 

bardzo dobry [   ] ,  dość dobry [   ] ,  mierny [   ]

 

 

 

Czy w przeszłości lub obecnie  choruje/ chorował  Pan/Pani na którąś z  następujących chorób, schorzeń, bądź  czy występowały objawy  .: 

 

 

4

Schorzeń  układu oddechowego ?

 

 

5

Schorzeń  układu krążenia ?

 

 

6

Schorzeń  przewodu pokarmowego ? 

 

 

7

Epilepsja lub inne choroby neurologiczne

 

 

8

Objawy, zespoły lub choroby psychiczne, uzależnienia ?

 

 

9

Choroby układu moczowo - płciowego ?

 

 

10

Objawy ze strony skóry, także objawy alergiczne ?

 

 

11

Choroby endokrynologiczne ?

 

 

12

Objawy chorób hematologicznych i/lub immunologicznych, AIDS  ?

 

 

13

Objawy chorób reumatologicznych ?

 

 

14

 Czy znane są Panu/i czynniki ryzyka schorzeń na które  Pan/ i chorował ?

 

 

15

Czy potrzebuje Pan/i sprzętów pomocniczych (laska, wózek), aby się poruszać?

 

 

 

 Niektóre objawy 

 

 

1.

Jakość  snu nie jest zbyt dobra

 

 

2.

Kłopoty ze wzrokiem

 

 

3.

Upośledzenie słuchu

 

 

4.

Kłopoty z pamięcią

 

 

5.

Kłopoty z orientacją w czasie i przestrzeni

 

 

6,

Poczucie bezradności, wyczerpania,

 

 

7.

Poczucie braku nadziei,

 

 

8

Sądzę, że mam depresję (jestem przygnębiony)

 

 

 

Wyniki badań – podstawowych pomiarów

 

 

1

Jakie jest przeciętne ciśnienie tętnicze krwi ……..  [ w normie …  podwyższone…]

 

 

2

Jaki jest poziom cholesterolu całkowitego ……. 

Ogólnie lipidogram jest  a. w normie, b. nieznaczne odchylenia, c. zmiany patologiczne

 

 

 

  Predyspozycje genetyczne

 

 

1.

Czy w rodzinie pacjenta  były przypadki nagłych zgonów, z przyczyn

zdrowotnych,  w wieku poniżej 50 roku życia  ?

 

 

2.

Czy w rodzinie pacjenta  nie dożywało późnego wieku ?

 

 

3.

Czy ktoś  z bliskich członków rodziny  pacjenta  chorował na chorobę  wieńcową

    lub  przebył zawał mięśnia sercowego   ?

 

 

4.

Czy ktoś w rodzinie chorował na cukrzycę  ? 

 

 

5.

Czy ktoś w  rodzinie chorował na chorobę afektywna dwubiegunową ?

 

 

6. 

Czy ktoś w bliskiej rodzinie chorował na schizofrenię ?

 

 

7.

Czy u kogoś w rodzinie wystąpiła demencja ?

 

 

 

 Sposób odżywiania się i używki  

 

 

1.

 Czy przestrzegane są zasady „zdrowego  ożywiania się” ?

 

 

2.

 Czy pali Pan/Pani papierosy ?

 

 

3.

 Czy w przeszłości przez wiele lat palił Pan/Pani papierosy ?

 

 

4.

 Czy ilości wypijanego alkoholu są znaczne  ?

 

 

1.

Stan  zdrowia jest upośledzony przez inne przeszłe schorzenia, wydarzenia lub wpływy. Jest  konieczne słowne określenie  tej sytuacji ................................................

..........................................................................................................................................

 

 

 

     2. Niekorzystne wydarzenia w dzieciństwie  ( Jeśli wydarzenie zaistniało  zaznacz  odpowiedź znakiem  Ö )

 

 

     Wydarzenia w dzieciństwie :     

Czy było?

1

Śmierć jednego z rodziców

 

2

Rozwód rodziców

 

3

Utrata innej znaczącej osoby (np. babci - która wychowywała)    

 

4

Przemoc w rodzinie (nadużycia fizyczne)

 

5

Nadużycia seksualne  w rodzinie

 

6

Alkoholizm w rodzinie

 

7

Zachowania kryminalne członków rodziny

 

8

Przebycie ciężkiej choroby w dzieciństwie

 

9

Brak wsparcie w rodzinie (brak przejawów miłości, odrzucanie)

 

10

Złe wychowywanie (złe wzorce, brak przykładu ze strony rodziców,

brak wpajania elementarnych reguł postępowania)

 

 

                                                                                                Suma punktów

 

 

Niekorzystne wydarzenia w młodości i życiu dorosłym : 

 

1

Poważne problemy w szkole, na uczelni (np. powtarzanie roku, relegacja ze szkoły)   

 

2

Niepożądana ciąża

 

3

Nieporozumienia, konflikty, kłótnie i awantury w rodzinie

 

4

Rozpad pożycia z partnerem, separacja, rozwód

 

5

Śmierć bliskiej osoby, owdowienie

 

6

Popełnienie przestępstwa, odbywanie kary więzienia

 

7

Nastąpiła niedawno nagła utrata źródeł  utrzymania

 

8

Bezdomność

 

9

Skrajne ubóstwo – przez długi czas

 

10

Bezdomność    

 

11

 Popadnięcie w długi, niestabilna sytuacja finansowa 

 

 

 Suma punktów dla wydarzeń w młodości w życiu dorosłym

 

 

 Suma punktów  „za wszystkie  niekorzystne”  wydarzenia  w przeszłości

 

 

4.  Przegląd możliwych aktualnych,  negatywnych,  oddziaływań    stresujących ( Określ znakiem  Ö  właściwą odpowiedź )  

 

 

4.1   Warunki    bytowe

Tak

~

Nie

1

Nie mam wystarczających źródeł  utrzymania, bądź moja sytuacja finansowa nie jest  stabilna

 

 

 

2

  Jestem znacznie zadłużony

 

 

 

3

Jestem bezdomny

 

 

 

4

Warunki mieszkania są mizerne (mały metraż, skrępowanie przez domowników)

 

 

 

5

Mieszkanie nie ma efektywnego ogrzewania, często jest zbyt zimno

 

 

 

6

Tam gdzie mieszkam stale dobiegają hałasy z otoczenia

 

 

 

7

Widok z okien mojego mieszkania jest ponury

 

 

 

8

Znaczna odległość do sklepów, apteki, przychodni, przystanków komunikacji

 

 

 

9

Dzielnica w której mieszkam jest mało bezpieczna

 

 

 

 

                                                                              Suma punktów

 

 

 

 

4.2   Relacja z partnerem

 

 

 

1

Jestem zupełnie sam, czuje się samotny, nie mam do kogo się odezwać    

 

 

 

2

Żyję z partnerem, ale ze względu na jego charakter czuję sie

bardzo ograniczona/ograniczony, często sterroryzowany" 

 

 

 

3

Żyję z partnerem, ale ze względu na różnice charakterów czuję się samotna/samotny

 

 

 

4

Moja aktywność seksualna jest uboga i nie satysfakcjonuje mnie

 

 

 

5

Prowadzę aktywne życie erotyczne i jestem w tym zakresie w pełni usatysfakcjonowany

 

 

 

 

                                                                                     Suma punktów

 

 

 

 

4.3  Relacja z dalszą rodziną (Rodzina)

 

 

 

1

Moje kontakty z dalszą rodziną nie są  zbyt częste ani ożywione

 

 

 

2

Moja rola jako rodzica (i/lub dziadka)  nie jest satysfakcjonująca

 

 

 

3

Moje dzieci ( i wnuki ) mają znaczne kłopoty

 

 

 

 

                                                                                         Suma punktów

 

 

 

 

4.4  Relacje  towarzyskie i społeczne

 

 

 

1

Nie mam przyjaciół ani wielu  znajomych.  Żyję jak samotnik

 

 

 

2

Nie pracuję zawodowo, gdyż:  jestem na utrzymaniu partnera, rodziców,

jestem bezrobotnym,  rencistą, emerytem

 

 

 

3

Swój tryb życia oceniam jako mało aktywny

 

 

 

 

                                                                                        Suma punktów

 

 

 

 

4.5. Praca

 

 

 

1

Nie wiedzie  mi się na polu zawodowym

 

 

 

2

Atmosfera w moim miejscu pracy nie jest  dobra.

 

 

 

3

Moi przełożeni w pracy są  wymagający, często niesprawiedliwi

 

 

 

4

W moim miejscu pracy  wykonuję stale te same czynności i nie rozwijam się.

 

 

 

5

Przez większość czasu pracy zawodowej przeżywałem znaczne i długotrwałe  sytuacje stresujące

 

 

 

 

                                                                                       Suma punktów

 

 

 

 

5.  Przegląd  wykonywanych aktualnie  aktywności fizycznych i mentalnych

 

 

5.1 Aktywność  fizyczna

 

Tak

~

Nie

1

Jestem inwalidą, moje czynności ruchowe są upośledzone.

 

 

 

2

Nie uprawiam sportu, prowadzę siedzący tryb życia, nie wiele się  poruszam.

 

 

 

3

Nie chodzę na spacery

 

 

 

4

Nie jeżdżę na rowerze

 

 

 

5

Nie wykonuję żadnych prac w ogródku/na działce (na zewnątrz mieszkania)

 

 

 

6

Ktoś inny wykonuje za mnie prace domowe

 

 

 

7

Źle znoszę daleką podróż i wykonywanie skomplikowanych, nowych zadań

 

 

 

 

                                                                                          Suma punktów

 

 

 

 

5.2 Aktywność umysłowa 

 

 

 

1

Niemal w ogóle nie czytam  książek  

 

 

 

2

Niemal w ogóle nie czytam gazet

 

 

 

3

Niemal w ogóle nie używam Internetu

 

 

 

4

Niemal w ogóle nie słucham radia

 

 

 

5

Nie rozwiązuję krzyżówek  lub innych łamigłówek umysłowych 

 

 

 

6

Rzadko mam okazję do rozmów

 

 

 

7

Większość wolnego czasu poświęcam na oglądanie telewizji

 

 

 

 

                                                                                        Suma punktów

 

 

 

 

Suma punktów za całość aktualnych czynności fizycznych i mentaln

 

 

 

 

6. Zasoby obrony przed stresem [ Ustalenia dokonane na podstawie przejrzenia poniższego fragmentu listy problemów i wspomagającej   rozmowy (wywiadu standaryzowanego) ].

 

 

6.1   Nabyte własne  kompetencje psychologicznych 

 

Tak

~

Nie

1

Całkowicie przezwyciężyłem negatywne  wpływy, które mogłyby powodować  we  mnie takie zaburzenia emocjonalne jak:  depresja, długotrwały lęk, poczucie winy, poczucie krzywdy, żalu, upokorzenia, utraty  godności, gniewu, nienawiści, chęci zemsty, odegrania się, itp.,   

 

 

 

2

Wysoko oceniam swoją wartość. Mam bardzo  dobre mniemanie o sobie

 

 

 

3

Niemal stale mam dobry nastrój

 

 

 

4

Jestem zazdrosny (uwaga! – odwrotne znaczenie dla sumy  punktów)

 

 

 

5

Wierzę w pewną formę „życia po życiu”

 

 

 

6

Nie znoszę oglądania i przeżywania filmów  i scen okrutnych, sadystycznych  pokazujących  pastwienie się kogoś nad innym człowiekiem  lub ludźmi. (uwaga! – odwrotne znaczenie dla sumy  punktów)

 

 

 

7

 Zazwyczaj odnoszę się do ludzi przyjaźnie

 

 

 

8

Jestem elastyczny

 

 

 

9

Unikam osądzania i krytykowania innych

 

 

 

10

Realistycznie oceniam problemy

 

 

 

11

Unikam konfliktów. Zawsze dążę do zgody

 

 

 

12

Na ogół mam zaufanie do ludzi

 

 

 

 

                                                                                        Suma punktów

 

 

 

 

6.2   Cielesność, zmysłowość, libido

 

 

 

1

Akceptuję w pełni swoje ciało  

 

 

 

2

Będąc kobietą – ubieram się tak, aby wyglądać  seksownie (będąc mężczyzną   przyznaję,  iż zwracam  uwagę na zmysłowość ubioru i wyglądu kobiet) 

 

 

 

3

Życie erotyczne, seks zawsze był dla mnie ważny

 

 

 

4

Akceptuję zmysłowość, dostrzegam seksualność  w sobie i innych osobach, a nawet   w postaciach  literackich, bohaterach filmów

 

 

 

5

 Lubię czytać artykuły dotyczące seksu oraz  oglądać filmy erotyczne

 

 

 

6

Nie biorę do siebie rozmaitych zastrzeżeń  – wygłaszanych wobec zmysłowości  i seksu, pochodzących ze sfery religijnej  i  obyczajowej

 

 

 

7

Życie erotyczne traktuję jako nagrodę za wysiłek i trud ponoszony w życiu codziennym

 

 

 

8

Sądzę, że moja zmysłowość jest większa niż  przeciętnie

 

 

 

9

Będąc kobietą zachowuję tak, aby – w sposób  dyskretny i elegancki – wzbudzać  u mężczyzn  pożądanie. Nie ubieram się dla koleżanek. Będąc mężczyzną wiele  czynię, aby mieć –  potencjalnie – większa szansę u kobiet

 

 

 

10

Bardzo często posługuję się wyobrażeniami

 

 

 

 

                                                                                    Suma punktów

 

 

 

 

6. 3  Koherencja 

 

 

 

 

    a. Rozumienie świata.

 

 

 

1

Na ogół mam poczucie, iż rozumiem to co  się wokół mnie dzieje, jak i to co dzieje się  na świecie   

 

 

 

2

Mam w swoim umyśle przekonywujące wyjaśnienia  dotyczące pochodzenia  i  funkcjonowanie  świata i ludzi.

 

 

 

 

   b. Dostrzeganie sensu:

 

 

 

1

Moje życie jest sensowne i celowe

 

 

 

2

Postrzegam świat jako sensowny twór, który  się rozwija i podąża do

określonego  celu

 

 

 

3

Jestem przekonany o znaczeniu wysiłków  ludzi nad właściwym kształtowaniem   świata

 

 

 

 

   c. Zaradność:

 

 

 

1

Na ogół ludzie rozumieją to, co do nich  mówię,

 

 

 

2

Zawsze w życiu dążyłem do jasno określonych celów,

 

 

 

3

Odnoszę zazwyczaj wrażenie, że znajdę wyjście z trudnej sytuacji,  

 

 

 

4

Jestem przekonany, że na niektóre osoby mogę liczyć,

 

 

 

5

Moje życie było na ogół uporządkowane  i przewidywalne,

 

 

 

6

Jestem w stanie spokojnie przemyśleć sytuację, aby poszukiwać rozwiązania

 

 

 

7

Skutecznie radzę sobie z wyzwaniami.

 

 

 

 

                                         Suma punktów „za całość „koherencja”

 

 

 

 

6.4  Ciekawość świata:

 

 

 

1

Na ogół sprawy, które toczą się wokół mnie  bardzo mnie interesują

 

 

 

2

Życie jest ciekawe, a nawet ekscytujące

 

 

 

3

Jestem ciekawy świata, a zaspakajanie mojej ciekawości daje mi dużą satysfakcję

 

 

 

 

                                                                                  Suma punktów  

 

 

 

 

6.5  Zaangażowania zawodowe, kreatywność:

 

 

 

1

Wykonywanie codziennych zajęć jest dla mnie  źródłem zadowolenia, a nawet przyjemności

 

 

 

2

Mam ochotę do podejmowania różnych działań na polu zawodowym i osobistym

 

 

 

3

Jestem uczestnikiem zajęć w jednej z takich organizacji jak Uniwersytet Trzeciego Wieku,  Klub seniora

 

 

 

4

Biorę  udział w dyskusjach internetowych ( grupy dyskusyjne, blogi)

 

 

 

5

Wyznaczyłem sobie swoją misję życiową, która uwzględnia moje osobiste  predyspozycje

 

 

 

6

Lubię udzielać się w niektórych akcjach społecznych, pozazawodowych

 

 

 

7

Mam określone wyobrażenie sytuacji docelowej  własnych działań życiowych

 

 

 

 

                                                                                     Suma punktów

 

 

 

 

                 Suma punktów za całość zasobów obrony  przed stresem

 

 

 

 

 Suma punktów  za całość czynników ryzyka „upośledzenia

                                                                                     poznawczego”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Test zdań niedokończonych  (jedno z licznych sformułowań)

Uzupełnij poniższe zdania tak, aby wyrażały Twoje prawdziwe uczucia. Staraj się uzupełnić każde zdanie. Pamiętaj, aby zdania były pełne.  

1. Lubię…………………………………………………………………………………………………

2. Najszczęśliwszy czas………………………………………………………………………………

3. Chcę wiedzieć………………………………………………………………………………………

4. W domu rodzinnym…………………………………………………………………………………

5. Żałuję…………………………………………………………………………………………………

6. Kiedy idę spać……………………………………………………………………………………….

7. Mężczyźni…………………………………………………………………………………………….

8. Najlepszy……………………………………………………………………………………………..

9. Drażni mnie…………………………………………………………………………………………..

10. Ludzie………………………………………………………………………………………………..

11. Matka…………...……………………………………………………………………………………

12. Czuję…………………………………………………………………………………………………

13. Najbardziej boję się…..……………………………………………………………………………

14. W szkole……...……………………………………………………………………………………..

15. Nie mogę………………..…………………………………………………………………………..

16. Sport………..……………………………………………………………………………………….

17. Kiedy byłem dzieckiem………..…………………………………………………………………..

18. Moje nerwy………..………………………………………………………………………………..

19. Inni ludzie……………..…………………………………………………………………………….

20. Cierpię………………..……………………………………………………………………………..

https://pytamy.pl/kat,273,title,troche-prawdy-o-nas-samych-test-niedokonczonych-zdan-czesc-1,pytanie.html

 

Przykład wyniku testu zdań niedokończonych 

1. Lubię ... się śmiać

2. Najszczęśliwszy czas ... wtedy kiedy był tata

3. Chcę wiedzieć ile dla niego znaczę

4. W domu rodzinnym jest mi najlepiej

5. Żałuję że go poznałam

6. Kiedy idę spać przytulam się do misia i myślę

7. Mężczyźni  są potrzebni

8. Najlepszy dzień z mamą

9. Drażni mnie taka jedna ona

10. Ludzie czasami zawodzą

11. Matka kilka razy mnie zawiodła
12. Czuję się szczęśliwa

13. Najbardziej boję się życia w samotności

14. W szkole byłam najlepsza:D

15. Nie mogę się doczekać tego dnia

16. Sport to ponoć zdrowie

17. Kiedy byłam dzieckiem to dość skomplikowane

18. Moje nerwy czasem nie wytrzymują

19. Inni ludzie mnie obchodzą

20. Cierpię gdy widzę łzy moich bliskich

https://pytamy.pl/kat,273,title,troche-prawdy-o-nas-samych-test-niedokonczonych-zdan-czesc-1,pytanie.html

Użyteczne dowiązania

http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/analiza-transakcyjna.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/freud.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/kelly.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/gestalt.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/hellinger.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/koherencja.htm

http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/rogers.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/z1.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/z2.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/wredni.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/biblioterapia.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/filmoterapia.htm

 Kontakt z autorem witryny:

aldandrew@gmail.com