Wykłady wygłoszone w dniu 6.03.2007 na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu
w ramach realizacji programu Sokrates - Erasmus
Uczelnia macierzysta : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa ( PL NYSA 01 )
http://www.pwsz.nysa.pl/index.php
http://www.pwszn.webpark.pl/Pielegniarstwo.htm
Uczelnia zagraniczna: (z kodem Erasmusa): Univerzita Palackego v Olomouci (CZ
OLOMUC 01)
Department of Nursing and Midwifery - Faculty of Medicine and Dentistry
http://serverl.upol.cz/utpo/eng/index.htm
Gospodarzami pobytu naukowego były panie .:
prof. dr hab. Jana Mareczkowa i
prof. dr hab. Jana Kutnohorska
Spis treści niniejszej witryny Internetowej .:
1. Medycyna holistyczna - uzasadnienie
metafizyczne ( Holistic medicine - metaphysical
rationale )
2. ... wkrótce będą dostępne tu jeszcze inne teksty .. - witryna będzie uzupełniona .. ( 30.11.2007 )
ad.1 Medycyna holistyczna - uzasadnienie
metafizyczne.
( Holistic medicine - metaphysical
rationale )
Andrzej Brodziak
Summary
The authors discuss as introduction to the article the notion of the holistic medicine and compare it with another names of integrative medicine. They remember the essence of the holistic approach in the medicine. They try also to explain why, in practice, this approach is not adapted usually. One of reasons, according to them, is the big challenge to the knowledge of adepts of medical professions. Another reason is still abidance of Cartesian postulates. The authors review then another metaphysical theories and specify prerequisites coming out from these concepts, which tilt toward recognition and usage of the holistic approach.
Streszczenie
Na wstępie autorzy pracy omawiają pojęcie medycyny holistycznej i zestawiają je z innymi nazwami medycyny integrującej. Wyjaśniają następnie na czym polega istota holistycznegopodejścia w medycynie. Próbują oni także wyjaśnić dlaczego, w praktyce, podejście to nie jest stosowane zbyt często. Upatrują oni przyczyny tego nie tylko w znacznych wymaganiach praktycznej medycyny holistycznej wobec adeptów zawodów medycznych, ale i także w kontynuowaniu przestrzegania metafizycznych postulatów Kartezjusza. Autorzy dokonują następnie przeglądu innych teorii metafizycznych, oraz wyliczają przesłanki wynikające z tych konceptów, skłaniające do uznania i stosowania podejścia holistycznego.
Co oznacza pojęcie " medycyna holistyczna "
Rysunek pobrano z witryny Pobrano z witryny http://www.harmonycenters.com/
Medycyna holistyczna
jest terminem stosowanym często zamiennie z pojęciami medycyny
alternatywnej lub medycyny komplementarnej. i
stan psychiczny i duchowy pacjenta oraz wpływ środowiska zewnętrznego.
Aby uwypuklić różnicę pomiędzy owym podejściem holistycznym, a niekonwencjonalnymi praktykami medycznymi należy przypomnieć, że:
· medycyna alternatywna ( Alternative medicine ) - z definicji - sprowadza się do stosowania technik, które nie są uznawane przez oficjalną medycynę uniwersytecką.
· medycyna komplementarna ( Complementary medicine ) natomiast obejmuje techniki, które proponuje się stosować łącznie z metodami diagnostycznymi i terapeutycznymi
medycyny oficjalnej.
· Wyróżnia się także anglosaski termin medycyny komplementarnej i alternatywnej( complementary and alternative medicine - CAM ) .
W Stanach Zjednoczonych istniejący przy tzw. National Institute of Health [[1]] tzw. National Center for Complementary and Alternative Medicine wyróżnia jeszcze ponadto tzw. · medycynę integrującą - (integrative medicine). Znaczenie tego terminu jest zbliżone do pojęcia medycyny holistycznej.
Medycyna holistyczna, nie negując najczęstszych przyczyn chorób jakimi są infekcje, urazy i predyspozycje genetyczne, stara się uwzględnić wpływ środowiska oraz uwarunkowania psychologiczne (psychologia kliniczna). Tak więc również tzw.· medycyna psychosomatyczna, jest więc podzbiorem działań medycyny holistycznej. Z kolei podzbiorem medycyny psychosomatycznej jest tzw. · medycyna behawioralna, która ogranicza swoje zainteresowania jedynie do chorób wywołanych "niezdrowymi" (patogennymi) wzorcami zachowania, takimi jak przekarmianie się, nadużywanie alkoholu, czy też życie w warunkach znacznego stresu Dla medycyny psychosomatycznej i behawioralniej niezbędną wiedzą uzupełniającą jest tzw. psychologia kliniczna.
Należy jednak zauważyć, iż
uniwersytecka psychologia kliniczna interesuje się głównie
zaburzeniami emocjonalnymi w dzieciństwie, konfliktami z partnerem, lecz nie
zajmuje się sferą religijności człowieka. Podejście
holistyczne nie odżegnuje się od rozpatrywania duchowości (spirytualności)
człowieka. Nowy kierunek tzw. poradnictwa filozoficznego
jest więc także
częścią medycyny holistycznej. Zakłada się, że dla samopoczucia i zdrowia
ważne jest poczucie sensu,
ogólniej tzw.
koherencji w odróżnieniu
od tzw. " deficytu sensu ", który predysponuje do przewlekłego
przygnębienia (depresji).
Zwolennicy podejścia holistycznego podkreślają, że na organizm człowieka składają się nie tylko drobiny biochemiczne i biologiczna struktura komórek i tkanek, lecz także zjawiska elektryczne (vide EKG, EEG), magnetyczne (vide MEG) oraz emocje, osobowość, procesy poznawcze i przeżycia duchowe.
Zasady lecznicze medycyny holistycznej zezwalają na stosowanie wszelkich metod, które nie są szkodliwe. Podejście holistyczne dopuszcza więc także stosowanie metod tzw. medycyny naturalnej. Istnienie tzw. efektu placebo wyjaśnia, dlaczego wiele metod, których skuteczności nie udowodniono, wg rygorów tzw. medycyny opartej na faktach [ evidence based medicine ] w praktyce są jednak odbierane jako pomocne.
W zakresie oddziaływań na sferę psychiczną i duchową podejście holistyczne uwzględnia możliwości posługiwania się tzw. "pośrednimi formami psychoterapii", jakimi są zalecane scenariusze wizualizacji, tzw. biblioterapii , a nawet zalecenie oglądnięcia wybranych filmów, o ile terapeuta jest w stanie podjąć później z pacjentem dyskusję. W ramach holistycznej procedury terapeutycznej stosowane są rozmaite zabiegi fizykoterapeutyczne i uwzględniane są naturalne oddziaływania geofizyczne a nawet kulturowe ( pojęcie " podróży terapeutycznych ").
Tak więc można zobrazować elementy uwzględniane przez medycynę holistyczną przy pomocy następującego schematu:
W świetle medycyny holistycznej tzw. rozpoznanie lekarskie ( diagnoza ) dotyczy wielu elementów uwidocznionych na powyższym schemacie. Koncept medycyny holistycznej jest zgodny z systemowym i antropologicznym pojmowaniem istoty człowieczeństwa i człowieka. Rozpatrywane jest wręcz pochodzenie gatunku Homo sapies sapiens. Medycyna holistyczna uwzględnia fakt iż wszystkie procesy fizjologiczne są regulowane przez system nerwowy, układ hormonalny - endokrynny, cytokiny oraz układ immunologiczny. Sterowanie nadrzędne dla tych układów regulacyjnych jest wyznaczana między innymi poprzez szyszynkę, przysadkę mózgową, a wcześniej przed podwzgórze na które z kolei wpływa stan psychiczny pacjenta, który zależy z kolei od jego sytuacji życiowej pacjenta.
Wydaje się, że jeśli chcieć wymienić lekarzy, którzy przeszli do historii medycyny, jako znane postacie reprezentujące podejście holistyczne to należałoby wspomnieć o Carl'u Gustawie Jungu i Julianie Aleksandrowiczu.
Warto podkreślić że koncept medycyny holistycznej jest ważny
dla takich dziedzin i aktywności jak zdrowie publiczne, profilaktyka,
promocja zdrowia
Źródło
powyższego, wstępnego rozdziału referatu : http://pl.wikipedia.org/wiki/Medycyna_holistyczna
( wpis do polskiej wersji Wikipedii był dokonany przez w/w autora całości
referatu )
Dlaczego warto rozważyć uzasadnienia dla stosowania holistycznego podejścia diagnostycznego i terapeutycznego
wynikającego
ze znanych teorii metafizycznych?
Doszukiwanie
się uzasadnień dla medycyny
holistycznej wynikających z konceptów
metafizycznych nie byłoby potrzebne, gdyby nie fakt iż wielu lekarzy i pielęgniarek
nie jest przekonanych do tzw. " podejścia holistycznego ".
Dlaczego
tak jest ? Wydaje się, że
uwzględnianie zaleceń medycyny holistycznej jest
trudne i kłopotliwe. Prócz wiedzy na temat anatomii, fizjologii,
patologii, badań narządowych oraz farmakologii
trzeba umieć uwzględniać uwarunkowania psychologiczne,
kulturowe, socjalne a nawet spirytualne. Jest to znaczne wyzwanie wobec
adeptów zawodów medycznych.
Kierowanie
się wytycznymi medycyny holistycznego
zależy jednak również od
wyznawanych poglądów filozoficznych, czyli od
poglądów o pochodzeniu organizm
żywych, ludzi, świata i relacji
pomiędzy psychiką a ciałem.
Dla
rozwoju zapatrywań filozoficznych medyków znaczące było rozpowszechnienie
się zapatrywań Kartezjusza
(1). Jak wiadomo wyróżnił on dwa całkowicie odrębne światy, a
mianowicie materię, cechującą
się rozciągłością i
" bezwymiarowego " ducha. Co więcej uznał on iż organizm człowieka,
jako obiekt materialny jest
rozpatrywany przez lekarzy,
natomiast sprawy psychiki, duchowości do lekarzy nie należą. Pogląd ten jest
wyznawany nadal przez wielu lekarzy i także pielęgniarek.
Takie
zapatrywania filozoficzne prowadzą
do praktyk diagnostycznych i terapeutycznych
w trakcie których traktuje się człowieka
przedmiotowo, niejako "inżyniersko ". Działania
takie są metodologicznie
podobne do działań do działań
np. mechanika samochodowego usuwającego awarię, lub informatyka
naprawiającego komputer. Przy takim podejściu pacjent jest traktowany
jako " maszyna mechaniczno - chemiczna ". Co prawda
znane jest lekarzom, że w organiźmie
człowieka funkcjonuje
składowa elektryczna i magnetyczna
( EKG, EEG, MEG ) ale lekceważona jest
składowa psychiczna ( psychologiczna ) i zupełnie pomijana jest składowa duchowa. Poglądy, życie
psychiczne pacjenta
nie są ważne. Pacjent jest traktowany jako " wadliwie funkcjonujący
układ ", a nie jako podmiotu wchodzący w partnerski proces diagnostyczno -
terapeutyczny.
Takie podejście metodologiczne wynika również z tych konceptów filozoficznych, wg których: bądź (1) świat ma charakter całkowicie materialny ( metafizyka epikurejska - materializm starożytny oraz materializm nowożytny ), bądź (2) człowiek jest niezależny od innych elementów przyrody i został niejako stworzony przez Stwórcę, który jest zewnętrzny wobec świata.
Wydaje
się nam, że dla celów
niniejszego referatu jest więc konieczne dokonanie przeglądu konceptów
metafizycznych.
Najbardziej znane, koncepty metafizyczne które są pomocne dla
uzasadnienia działań medycyny holistycznej
Metafizyka Platona
Metafizyka stoików
Metafizyka Spinozy
Systemowy
obraz świata (
Ervin Laszlo
)
Zasada
Antropiczna - Wszechświat dokładnie dostrojony w momencie powstawania ( stworzenia )
Koncepty metafizyczne, które wymagają dyskusji, jako że często leżą o podstaw medyków
przekonanych
iż podejście holistyczne jest niepotrzebne
Metafizyka
epikurejska ( materializm starożytny ) oraz materializm nowożytny
Kartezjanizm
Metafizyka Platona
[ ".. w Platońskim obrazie Wszechświata rzeczywista, stabilna i niezmienna jest dziedzina idei albo form. Świat doświadczenia potocznego stanowi iluzoryczną, przemijającą i nieistotną sekwencję wydarzeń, które zachodzą w naturze nie będącej domeną realności, lecz przejawu....
Obie sfery rzeczywistości opisane są jako wieczne. Świat i idei jest podstawowy, to znaczy stanowi przyczynę wszystkiego, co się dzieje w świecie materialnym. Dynamika zaś tego materialnego świata nie jest rezultatem jakiejkolwiek aktywności idealnej rzeczywistości, która nie zawiera żadnej zmiany, ani innej formy działalności, lecz funkcjonowania pewnego czynnika, który ma zdolność tworzenia szczegółów, .. rodzaju kopii lub namiastek prawdziwej realności i umieszczania ich w chaosie zmysłowego, materialnego świata.
Po jednej stronie mamy więc świat doskonałości, który tworzą niezmienne idee, świat zawierający znaczenia albo definicje rzeczy. Po drugiej — amorficzne, niespójne „coś", zdolne w pewnym stopniu do przyjmowania rozmaitych aspektów form. Aby wyjaśnić sposób, w jaki obie te realności wchodzą w kontakt ze sobą, Platon wprowadził dodatkowy czynnik, istotę zwaną demiurgiem, zdolną do istnienia na granicy obu światów. Demiurg usiłuje nakładać rozmaite formy na chaos materialnego świata .. aż do uzyskania w widzialnym świecie określonego porządku. Jednak świat ten nie jest w stanie wytrwać pod brzemieniem tych niezmiennych idei, toteż uczestniczy w nim jedynie w ograniczonych okresach. Stąd wynika konieczność nieustannej zmienności świata widzialnego, której rezultatem jest stały rozpad chwilowego porządku, pochodzącego ze świata idei..."]
Determinizm .... jest wynikiem istnienia kosmicznego celu, końcowego rezultatu, ku któremu zmierza uniwersalny rozum. Wszystko musi się dziać tak, jak się dzieje, ze względu na to, że wszelkie zdarzenia są rozumnie dyktowane przez wszechprzenikający rozum w zgodzie z jego racjonalnym celem. ... a więc żyjemy na najlepszym z możliwych światów ..." ]
Metafizyka Spinozy
[" .. Podstawowym założeniem Spinozy jest, iż istnieje tylko jedna substancja, która stanowi podstawowy budulec wszechświata. Substancja ta musi istnieć sama przez się i musi być pierwotna w stosunku do wszelkich swoich atrybutów. Musi być nieskończona, istnieć samoistnie (nie być stworzona) i być przyczyną istnienia wszystkich innych bytów – czyli musi być wszechmocna. Nie może to być zatem nic poza Bogiem.
Jeśli jednak jest to Bóg i Bóg jest jedyną substancją, to wobec tego wszystko, co istnieje, jest Bogiem w dosłownym znaczeniu. Jak głosi słynna jego propozycja nr 14: "Nie istnieje żadna substancja, która by nie była Bogiem" – a zatem, substancja tworząca cały istniejący Wszechświat i Bóg są całkowicie tożsame. Nie istnieje nic poza Bogiem,
a wszystko, co istnieje, jest częścią Boga, istnieje jakby w nim samym. Bóg jest tożsamy z przyrodą, naturą, materią i są to tylko różne nazwy dla tej samej podstawowej substancji.
Spinoza dowodził, że substancja ta musi mieć charakter logiczny i racjonalny, a zatem wszystko, co się dzieje we wszechświecie, który jest tożsamy z substancją, musi również podlegać ściśle logicznym i racjonalnym prawom – jest więc też ściśle zdeterminowane.
Substancja ta, czy nazwać ją Bogiem, czy też naturą, była w
systemie Spinozy siłą całkowicie bezosobową, aczkolwiek racjonalną, a dokładniej
źródłem wszelkiej racjonalności....
Spinoza uznał, że
duch i materia są dwoma aspektami jednej
substancji – jakby jednym przedmiotem, ale oglądanym z różnych
perspektyw. .. Celem człowieka powinno być, zdaniem Spinozy, zrozumienie ... łączności
każdego umysłu
z całą Naturą..."]
Systemowy
obraz świata - Ervin Laszlo
["...
System to zbiór elementów sprzężonych
ze sobą w taki sposób, że tworzą one pewną całość, wyodrębniającą się
w danym otoczeniu (3)
•... rosnąca koordynacja tworów poprzednio względnie
odosobnionych .. łączenie się jednostek w organizacje nadrzędne oraz postępujące
doskonalenie funkcji. W miejsce wielości i chaosu przychodzi jedność i ład.
Postępuje też rozwój złożonych jednostek,
mniej
licznych niż jednostki poprzednie, lecz zdolnych do doskonalszych zachowań...
•...
Bez względu
na to, poprzez jakie formy ewolucja miałaby się realizować, jest niepodobieństwem,
by zaprzestała dążenia ku porządkowi i integracji, złożoności i
zindywidualizowaniu. Pewien plan zatem istnieje, ale
nie jest to plan powzięty z góry. Wytycza on główne szlaki, przypadek
zaś wybiera jedną z alternatywnych dróg, na której plan zostanie
zrealizowainy. Istnieje więc cel ale nie
realizowany niewolniczo i swoboda
bez anarchii..
Zasada Antropiczna
We współczesnej filozofii przyrody znana jest od ćwierćwiecza tzw. Zasada Antropicznej (5) i koncept tzw. " wszechświata niezwykle precyzyjnie dostrojonego ".
Wynika z niej przesłanka iż być może Wszechświat niejako po to zaistniał aby mógł pojawić się w nim człowiek.
mały fragment pobrany z w/w strony.
[
" ... Gdyby konkretne wartości
kilkunastu stałych fizycznych takich jak stała Plancka, szybkość
światła były o ułamek procenta
inne to Wszechświat mógłby mieć
postać chaotycznej piany. Co
więcej, aby mogło się pojawić życie
biologiczne, a potem cały ciąg ewolucji organizmów żywych wiodący do świadomego
człowieka musiały zaistnieć rozliczne dodatkowe zbiegi okoliczności.
Umiarkowane wahania temperatury
na powierzchni naszej planety, często jedynie w przedziale < - 40 , 0,+ 40
> są wynikiem
optymalnej odległości naszej planety od
gwiazdy czyli Słońca. Niezbyt silna grawitacja
( masa naszej planety ), obfitość
wody, węgla, azotu i kilku innych " kluczowych
pierwiastków " były warunkami zaistnienia tu
reakcji fotosyntezy, RNA, DNA i białka,
czyli innymi słowy zaistnienia życia biologicznego.
Obecność
księżyca, potrzebnego
dla stabilizacji osi obrotu Ziemi i jądra Ziemi z otaczającą
je warstwa płynnego żelaza,
niezbędną aby istniało pole
magnetyczne i magnetosfera chroniąca nas przed promieniowaniem kosmicznym
- całość funkcjonowania biosfery
naszego układu planetarnego wydaje
się być "cudownym zbiegiem okoliczności .." ]
Przesłanki wynikające ze w/w konceptów metafizycznych, uzasadniające działania medycyny holistycznej.
1. Można metaforycznie powiedzieć, iż z wielu różnych konceptów metafizycznych wynika, że człowiek jest niejako " dzieckiem Wszechświata " . To dość
dość kontrowersyjne stwierdzenie można uzasadnić wybranymi, wymienionymi wyżej konceptami metafizycznymi.
a. Stwierdzenie takie jest wnioskiem z znanej we we współczesnej filozofii przyrody koncepcja Zasady Antropicznej, a zwłaszcza koncepcji tzw. " wszechświata
niezwykle precyzyjnie dostrojonego "
b. Przekonanie iż człowiek- mówiąc hasłowo - jest " dzieckiem Wrzechświata " jest uzasadnione także w świetle zapatrywań stoików oraz zapatrywań Spinozy.
2. Człowiek jest częścią większego systemu, który jest niezbędny dla jego istnienia. Niezbędne dla podtrzymywanie warunków do życia biologicznego jest
istnienie nie zaburzonej ekosfery, nie zatrutego środowiska, odpowiedniego składu atmosfery, gleby, składu i ilości wody. Zachodzące wpływy geofizyczne
uświadamiają do jakiego stopnia człowiek jest " wtopiony " w przyrodę i całą resztę świata.
3. Funkcjonowanie organizmu, jest w dużej mierze wyznaczane przez fizyczne parametry otaczającego świat. Nie należy zapominać,
że funkcjonowanie organizmu jest wyznaczane przez działanie 4 systemów sterujących ( układ nerwowy, endokrynny, immunologiczny i cytokiny ).
Te sterujące układy są jednak " nastawiane ", dostrajane przez parametry fizyczne środowiska.:
(a) Tak dla przykładu osobny gruczoł wydzielania dokrewnego, szyszynka, odbiera dane o zapadaniu zmroku i przygotowuje organizm do snu.
(b) Szyszynka bierze udział również w wyznaczania długofalowych cech osobowości ( typ charakteru zależny od pory roku urodzenia ), szyszynka będąc
wrażliwa na zmiany pola elektromagnetycznego razem z innymi szlakami nerwowymi .. wyznacza poprzez układ podwzgórze przysadka dobowe zmiany
rytmu czuwania i odpoczynku.
4. Procesy poznawcze realizowane przez korę nerwową umożliwiają szacowanie sytuacji w otoczeniu człowieka. Człowiek, prócz odczuć ze strony wnętrza ciała, stale
monitoruje także swoją sytuację w świecie zewnętrznym. Ma to zasadnicze znaczenie dla poczucia stresu i wyznaczania nastroju, także
przewlekłej
depresji.
Zdrowie człowieka, zapobieganie chorobom
i skuteczne leczenie zależy więc
od panującej kultury socjologicznej i atmosfery kulturowej oraz kryzysów w biegu ścieżki życiorysowej.
Aby uzasadnić, bardziej dobitnie iż rzeczywiście możliwość skutecznego oddziaływania profilaktycznego i terapeutycznego zależy
od uwzględniania wpływów psychologicznych, kulturowych i socjalnych przytoczę tu mały fragment mojej wcześniejszej publikacji (1)
[" ..
Człowiek,
prócz odczuć ze strony wnętrza ciała, stale
monitoruje także swoją
sytuację w świecie zewnętrznym. Jeśli dostrzega zagrożenia dla
zapewnienia swoich elementarnych
potrzeb takich jak pożywienie, miejsce bytowania, bądź zachodzi niebezpieczeństwo
dotyczące nie tylko jego spraw bytowych ale i jego godności, poczucia wartości,
wolności, możności realizacji swoich zamierzeń, ogólnie swojej przyszłości
wtedy odczuwa tzw. stres....
W
piśmiennictwie dotyczącym zależności
z zakresu psychologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby wymienia się
także następujące dwa mnemotechniczne, skrótowe
hasła.:
[ Spokój umysłu, pogoda ducha, radość i satysfakcja - >
sprzyja zdrowiu
Pobrano
z witryny pt. " Holistic medicine dostępnej pod http://www.bodyandmind.co.za/merchant_nc.php?pid=873&step=4
Co jest jednak tu istotne ! Człowiek odczuwa stres także wtedy jeśli wymienione wyżej zagrożenia, bądź negatywne oddziaływania dotyczą osób mu bliskich. Możemy być pod wpływem znacznego stresu, nie z powodu niepowodzeń własnych, lecz z powodu nieszczęścia, które spotkało osobę nam bliską .
Więcej, najbardziej
dotkliwy stres wynika z odrzucenie
przez osobę bliską, ściślej przez osobę którą darzyliśmy
przemożnymi uczuciami, bądź która
była dla nas ' znacząca ' . Podobnie, znaczny
stres powoduje ' zniknięcia ' ( śmierć ) takiej osoby. Diana
Wojtkowiak po analizie mierzalnego
prostego parametru jakim jest czas
życia, w jednym ze swoich
wcześniejszych, jakkolwiek nie opublikowanych referatów stwierdził co
następuje .: " W przypadku wystąpienia poczucia
odrzucenia, osamotnienia czy poczucia doznania ostatecznej straty, np. utraty
partnera życiowego -
następuje znaczne skrócenie czasu życia
.
W przypadku całkowitego zaangażowania się w jakąś sprawę np. w macierzyństwo, czy życiową misję następuje z kolei przedłużenie czasu życia . Ilustrujemy to rysunkiem nr 2.
Ten
skrócony na skutek osamotnienia okres życia, to nie
tylko wcześniejsza śmierć, ale często również nękające choroby.
Przeciwnie w przypadku poczucia obowiązku zachodzi długa,
pełna funkcjonalność i niewystępowanie
chorób, tak aby niejako móc
sprostać
'
wymaganiom misji '.
Nasilony, zagrażający stres wywołuje reakcję autonomicznego układu
nerwowego i odpowiedź hormonalną, która
mogą mieć drastyczny efekt sercowo-naczyniowy, z nagłą śmiercią włącznie.
Efekt ten różni się od odpowiedzi na długotrwałą samotność i frustrację,
wpływające głównie na system immunologiczny i zwiększające podatność na
infekcje i nowotwory ... Dla rozważań nad istotą
chorób jest więc ważne
aby uwzględnić, że choroba może rozpocząć się
od długotrwałego postrzegania złej
struktury sytuacji zewnętrznej. ..]
Jeśli chcieć poszukiwać przesłanek metafizycznych dla postulatów uwzględniania stanu psychicznego pacjentów to być może należy rozpatrzyć ponownie metafizykę Arystotelesa, który nawoływał do pracy nad tym aby posiąść dobre przymioty charakteru, tzw. cnoty moralne, co jest u niego zgodne z konceptem naturalnego toku
rozwoju ( przemian ) elementów świata. Zapewne chrześcijańskie ( nowo - testamentowe) hasło " miłuj bliźniego swego jak siebie samego ": jest także nawoływaniem do uwzględniania psychologii człowieka.
Medycyna holistyczna,
a medycyna
" konwencjonalna " - jakości
diagnostyki i
leczenia.
W świetle przeglądu najbardziej przekonywujących " wizji świata " - oraz przedstawionych wniosków, wynikających z tych teorii metafizycznych, a dotyczących możliwych praktyk w zakresie diagnostyki i terapii nasuwa się wniosek iż poglądy i działania pewnego lekarza lub pewnej pielęgniarki mają charakter holistyczny albo, ujmując to jakoś zgrubnie " konwencjonalny". Wydaje się nam, iż w świetle przytoczonych wyżej argumentów tzw. myślenie konwencjonalne jest tzw. " myśleniem tunelowym " ( termin zaczerpnięty z tzw. medycyny behavioralnej, która jest częścią podejścia holistycznego - patrz wyżej ). Myślenie tunelowe to sposób rozumowania uwzględniający jedynie bardzo ograniczoną ilość zjawisk. Efektywność " myślenia tunelowego " ( odcinającego kontekst, pokrewne dziedziny, odległe asocjacje ) z natury rzeczy jest zapewne mniej efektywne.
Piśmiennictwo
1. Popkin R.H .: Filozofia - najpopularniejszy podręcznik filozofii dla nie filozofów.
Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 1994.
2. Ajdukiewicz K .: Zagadnienia i kierunki filozofii.
Wydawnictwo Antyk - Fundacja Aletheia. Kęty - Warszawa 2004
3. Ervin Laszlo.: Systemowy obraz świata. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
1978
4.
Barrow
J.D, Tipler F.J.,
The Anthropic Cosmological Principle,
Oxford University Press,
1988
5. Brodziak A, Wojtkowiak D, Muc-Wierzgoń M, Ziółko E., Kwiatkowska A.:
Współczesne rozumienie pojęć choroby i stanu zdrowia
Ann. Acad. Med. Silesiensis, 2006, 60(3),248 - 258
6. Brodziak A, Wojtkowiak D, Muc-Wierzgoń M, Ziółko E, Kwiatkowska A.: Celowość
sformułowania szybkiej, przesiewowej metody oceny stopnia toksyczność negatywnych
wydarzeń i długotrwałego stresu.
Ann. Acad. Med. Silesiensis, 2006, 60(3),241 -247
Rysunek pobrano z witryny http://www.holistichealing.com/holistic-medicine.html
Lista publikacji naukowych głównego autora
witryny patrz tutaj http://salve13.webpark.pl/listapublikacji.htm
Inne istniejące witryny lub teksty dostępne zdalnie, które powstały z inspiracji
wcześniejszych prac w/w
głównego autora websit'u .:
1. The Internet Journal of World Health and
Societal Politics (ISSN 1540- 269X
) - A. Brodziak .: Mental Procedures Helping Search For Solution Of Societal
Problems http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijwh/vol2n1/mental.xml
2. Medical Science Monitor; Andrzej Brodziak
.: Neurophysiology of the mental image http://www.medscimonit.com/medscimonit/modules.php?name=GetPDF&pg=2&idm=1786-
56k http://www.medscimonit.com/pub/vol_7/no_3/1786.pdf
3. Zapping - La immaginacion al ponder http://axxon.com.ar/zap/203/c-Zapping0203.htm http://www.neuronilla.com/pags/Noticias/Noticia.asp?id=255
4. Inovations
report - Mit E-Counselling gegen Depressionen http://www.innovations-report.de/html/berichte/medizin_gesundheit/bericht-20499.html
Inne nasze
witryny składające się na ' rozproszony website ' dotyczący zdalnego
wspomagania nauczania:
Użyteczne witryny narzędziowe.: | |||||||
Sprawny słownik angielsko- polski i polsko angielski http://www.dict.pl/plen | |||||||
Słownik Merriam-Webster, określający wymowę http://www.m-w.com/ | |||||||
Free Medical Books http://www.freebooks4doctors.com/fb/english1.htm | |||||||
|
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
Instytut Pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie
"Collegium Medicum" im. Konrada Emila Blocha
ul. Ujejskiego 12,
48-300 Nysa
- adresy internetowe
http://www.pwsz.nysa.pl/index.php
http://www.pwszn.webpark.pl/Pielegniarstwo.htm