Poczucie koherencji   

Rozumienie, zaradność i poczucie sensowności 
jako czynniki prozdrowotne.

 

                                 

 

 

        

    

  W skład niniejszego serwisu zatytułowanego : " Zdalne wspomaganie rozpoznawania i leczenia psychologicznych i kulturowych uwarunkowań  złego samopoczucia i chorób "  wchodzi wiele stron WWW zawierających narzędzia pomocne dla ' natychmiastowego, zdalnego wspomagania '  korzystnych  dla samopoczucia modyfikacji postaw lub  zapatrywań.  

 

 Przykładami są strony poświęcone wydarzeniom w dzieciństwie,, relacji z partnerem . Niektóre witryny prezentują natomiast uznane metody, techniki  i szkoły psychoterapeutyczne. Zazwyczaj są to materiały pomocne terapeutom prowadzącym leczenie, jakkolwiek ich treść może być użyteczna także dla ' osób które poczuły się źle '.

 

  Niniejsza strona ma nieco odmienne znaczenie. Prezentuje ona mianowicie wyróżnione niedawno czynniki psychologiczne, socjologiczne i kognitywne,  dotyczące wyróżnionych stanów świadomości i pewnej szczególnej postawy wobec otaczającego świata, takie które maja znaczenie prozdrowotne.

 

   Prócz naszego wywodu zamieszczonego poniżej, proponujemy zapoznać się z  danymi dotyczącymi tego zagadnienia, które są  łatwo dostępne poprzez następujące witryny Internetowe : 

 

 

The Quality of Life Research Centre

  The Royal College of midwives - Virtual Institute for Birth: Salutogenesis in support of normality

 

 

 Przedstawiana tu wiedza  to porady, które mogą poprawić kondycję psychiczną.

Mają one charakter ogólny i dotyczą każdego z nas. Gdyby stosowała się do nich większość członków społeczeństwa to z pewnością nastąpiłaby poprawa tzw. " psychicznego zdrowia publicznego ".

 

  Zarys spisu treści niniejszej witryny :

 

1. Artykuł pt.: A. Brodziak, A. Osmulska, E. Ziółko.:
    Rozumienie i poczucie sensowności, jako czynniki prozdrowotne.

2. Artykuł pt.: E. Ziołko, A. Brodziak, E. Kwiatkowska, J. Bucior, J. Knopik.:
   Porównanie pomiarów koherencji u młodych, zdrowych osób z wynikami 
   uzyskiwanymi przez pacjentów  z  wcześnie rozpoznanymi chłoniakami.

    -  tekst pracy będzie zamieszczony wkrótce -

3. Dowiązania do zewnętrznych  witryn dotyczących związków koherencji ze stanem
   zdrowia, jak i tzw. psychicznego zdrowa publicznego.

4. Streszczenia niektórych wybranych prac dotyczących " związków koherencji ze
   stanem zdrowia",  i tzw. "psychicznego zdrowa publicznego".

 

  

 

ad.1.  Artykuł  pt.:

 

          Rozumienie i poczucie sensowności , jako czynniki prozdrowotne.

 

           Andrzej Brodziak, Alina Osmulska, Ewa Ziółko

 

Streszczenie artykułu 

 

  Autorzy analizują  zaproponowane metody promocji zdrowia poprzez wzmaganie tzw. koherencji, czyli zdolności rozumienia, zaradności i poczucia sensowności.

   Ukierunkowanie takich  oddziaływań na osoby zdrowe oraz troska o ' psychiczne zdrowie publiczne ' powoduje, aby była to dziedzina wysiłków odrębna od tzw. psychoterapii. Fakt ten uzasadnia upowszechnienie porad w tym zakresie poprzez wysoko nakładowe publikacje i witrynę  Internetową.

   Autorzy formułują  więc proste  rady poprawiające  rozumienie  i dostrzeganie sensowności. Postulują  oni,  że prócz ' fazy diagnostycznej '  realizowanej   poprzez krótkie testy, lekarze, pielęgniarki i pracownicy zdrowia publicznego mogliby przeprowadzać sesje terapeutyczne. W  przypadku stwierdzenia  niskich wartości sesje terapeutyczne można by realizować wobec pojedynczej osoby, bądź zaproponować wykład dla grupy osób, np. pacjentów przebywających na oddziale szpitalnym, lub korzystających z porad w przychodni. 

 

 

Summary of the paper:

 

Comprehensibility,  meaningfulness, coherence as health enhancing  factors.

 

  Authors analyse method of  health promotion  by  intensification of so called coherence, composed of  comprehensibility, manageability meaningfulness.

  Because the impact of these methods  is directed towards healthy people and  inventors of these  activities  consider so called ' mental public health ' this domain is different from psychotherapy. It justify trials of  dissemination of  appropriate advices through publications and Internet websites.

   Therefore the authors formulate simple mental procedures  improving comprehensibility, manageability and meaningfulness. They argue that, apart the diagnostic activities, which can be realized by questionnaires proposed formerly physicians, nurses and public health workers could perform  ' therapeutic sessions '. In case of low values obtained  by mentioned questionnaires, such lectures  could be  presented to particular patients or group of patients

treated in a hospital or ambulatories.

  

 Wstęp

 

   Ostatnio badacze zajmujący się problematyką zdrowia publicznego i metodami promocji zdrowia podkreślają  znaczenie czynników psychologicznych, socjologicznych i kognitywnych  dotyczących  wyróżnionego stanu  świadomości, innymi słowy, pewnej szczególnej postawy wobec otaczającego świata.

 

   Ventegodt, Andersen i Merrick  od wielu lat  publikują   prace  dotyczące powiązań  pomiędzy poczuciem ' dobrostanu ' ( well-being ), jakością  życia i zdrowiem ( 19 - 44) Dyskutują  oni  nad znaczeniem  poczucia szczęścia, poczucia sensowności  własnego życia ( hapiness, meaning of life,)  i realizowania  własnego potencjału życiowego, a także rodzajami filozofii życiowych.  W ostatnich swoich pracach przedstawiają  oni teorię powiązania dobrego stanu zdrowia ze  szczególnym  stanem  psychicznym, charakteryzującym  się  intensywną samoświadomością i posiadaniem celu, misji życiowej.

   Znaczenie czynnika " jasności umysłu ", czyli pewnego wyróżnionego stanu świadomości   ( mindfulness ) podkreśla K.W. Brown (12 ). Opracowano już test psychometryczny szacujący  ów mindfulness   ( Mindful Attention Awareness Scale - MAAS ). Wykazano, iż  wysokie wartości na skali MAAS pojawiają się wraz z innymi, korzystnymi aspektami' dobrostanu ' psychologicznego. ' Jasność umysłu '  predysponuje do zbornego zachowania i pozytywnych stanów emocjonalnych ( enhanced self-awareness, self-regulated behavior and positive emotional states )

 

   A. Curle  rozważając negatywne stany psychiki, częste w populacjach ludzi uwikłanych w konflikty etniczne i kulturowe wyróżnił niedawno pojęcie " psychicznego zdrowia publicznego " ( 13, 14  ). Opisał on swoje osobiste doświadczenia wyniesione z  pobytu w krajach byłej Jugosławii. Zauważył, że nawet zawieszenie broni ( wstrzymanie ognia )  nie zmieniło negatywnych  stanów emocjonalnych. Gniew, nienawiść oraz  gotowość do następnych aktów przemocy  utrzymywała się w umysłach ludzi. Przemoc może być zwrócona ' do wewnątrz ' i przejawiać się np. samobójstwami. Curle sądzi, iż u podstaw złego psychicznego zdrowia publicznego leży wcześniejsze poczucie ' wyobcowania '  określonych grup  ludzi. Uważa on, iż  osoby  wywodzące się ze służb medycznych są szczególnie predysponowane do działań zmierzających  do poprawienia psychicznego stanu zdrowia publicznego . Jednocześnie zadziwia go,  iż środowisko nauki nie przywiązuje wagi do negatywnych czynników mających bezpośredni wpływ na psychiczne zdrowie publiczne.

 

   Ważne są również badania Aarona Antonovsky'ego ( 1 - 9 ) . Zastanawiał się on,  dlaczego niektórzy ludzie, pomimo życia w niesprzyjających warunkach, zachowują zdrowie lub szybko do niego powracają. Rozważania te doprowadziły go do wniosku,  iż jednym z kluczowych czynników prozdrowotnych jest tzw. poczucie koherencji (  Sense of Coherence - SOC  ). Według Antonovsky’ego jest to przekonanie,  że świat zewnętrzny jest  sensowny i przewidywalny a to oznacza, iż zdarzenia i procesy przebiegają zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Zdefiniowana przez niego koherencja powoduje:

(1)  zdolność do rozumienia  wydarzeń( comprehensibility ) , co umożliwia  postrzegać je      jako mniej stresujące

(2) poczucie zaradności ( manageability)

      (3) poczucie sensowności ( meaningfulness ) polegające na przekonaniu, że warto się 
           angażować i kreować własne życie.

    
Zdaniem autora,  wysoka koherencja u człowieka powoduje, iż jest on bardziej odporny, rzadziej zapada na rozmaite choroby  i szybciej zdrowieje.

 

     Pojęcie koherencji sformułowane przez  Aarona Antonovsky’ego jest zbliżone do konceptów  ' postawy ku życiu ' Froma (personal orientation towards life) i   postawy transcendentnej wg  Maslow'a. 

 

    Dyskutujący nad pojęciami poczucia sensowności, jasności umysłu, zaradności,  od  niedawna skłonni są twierdzić, że  są  to wyznaczniki ' dobrostanu ' psychicznego, którymi można sterować i wpływać poprzez to na samopoczucie i zdrowie.

     Wspomniani już  Ventegodt, Andersen i Merrick   proponują nawet 5 - cio dniowe kursy  prozdrowotnej filozofii życiowej ( "..  intensive 5-day quality-of-life (QoL) session.." ), w programach których, realizowane byłyby wykłady na temat sensowności realizowania  własnego potencjału życiowego ( 42, 43 ) .

 

     Powstaje pytanie, czy taka propozycja jest rodzajem psychoterapii ?

 

     Opracowaliśmy  niedawno witryny internetowe, w których  przedstawiamy istotę poszczególnych metod i szkół psychoterapii  [ 1 ]  Czytelnik, który chciałby rozważyć odpowiedź na to pytanie, ma zatem ułatwione zadanie.

     Metody wywoływania czynników prozdrowotnych są  zbliżone do stanowiska behavioralno - kognitywnego szkół psychoterapii A. Ellisa, A. Becka, M. Seligmana jak i również do metod proponowanych przez  Carla Rogersa oraz  teorię i psychologię Gestalt.

 

   Skierowanie omawianych tu oddziaływań na osoby zdrowe, prowokowanie zachowań sprzyjających zdrowiu oraz troska o owe psychiczne zdrowie publiczne sprawia, iż jest to dziedzina wysiłków odrębna od tzw. psychoterapii. Fakt ten uzasadnia upowszechnienie porad w tym zakresie poprzez wysoko nakładowe publikacje i witrynę  Internetową.

     Celowe wydają się zatem próby  sformułowania pewnych porad,  kierowanych  do osób zainteresowanych  wzmaganiem działań sprzyjających zdrowiu  poprzez modyfikację  niektórych procesów mentalnych.

     Taki cel stawiamy sobie właśnie w niniejszej pracy. Zestawienie takich porad wymaga najpierw omówienia  niektórych uwarunkowań sprzyjających dobrej kondycji psychicznej ludzi.

 

        Cechy kulturowe, socjologiczne i psychologiczne współczesnego społeczeństwa utrudniające  rozumienie i   odczuwanie  sensowności.

 

   Większość żyjących współcześnie osób ma poczucie znacznych ograniczeń w rozumieniu otaczającej rzeczywistości i ludzi. Czują się wręcz zagubieni  a świat wydaje się im bezsensowny. Powody takiego stanu rzeczy mogą być następujące :

 

  1. Stopień skomplikowania objaśnień naukowych sprawia, iż są one niezrozumiałe dla laików.
  2. Bogactwo występujących wokół nas zjawisk, zdarzeń powoduje brak możliwości czasowych do ich dokładnego poznania
  3. Kontrolowanie  mass -  mediów przez instytucje komercyjne, optymalizujące zysk prowadzi do lansowania   specyficznego, negatywnego  sposobu
    postrzegania świata. Polega ono na pogoni  za wszelkimi sensacjami. Świat jawi się nam jako miejsce tragicznych wydarzeń. Przyszłość jest często widziana  pesymistycznie.
  4.  Utrzymywanie laickich i religijnych objaśnień świata. Sens życia nie jest dyskutowany przez teorie laickie.

 

      Zarys prostych i ogólnych narzędzi mentalnych  poprawiających rozumienie i dostrzeganie sensowności. 

 

    Wbrew pozorom jest możliwe sformułowanie prostych rad służących do pokonywania  wyliczonych wyżej trudności.

    Ponieważ tekst  niniejszy ma być dostępny dla wielu osób, porady te formułujemy hasłowo i nie uzasadniamy każdego stwierdzenia.

 

Ad. 1. Warto uświadomić sobie, iż panuje pewna umowa obyczajowa, aby rozmowy w trakcie spotkań poświęcać tematom obiegowym i wydarzeniom narzucanym przez mas-media, które działają jednak tak, jak to scharakteryzowano w punkcie 3. Radzimy zatem – nie poddawaj się stereotypom. Wyszukuj  w książkach, w czasopismach, w Internecie prostych objaśnień świata i próbuj narzucać dyskusję na te tematy. [  Jedną z najszybszych „ maszyn szukających ‘ w Internecie informacji jest ‘ meta search engine – Kartoo „ a największą księgarnią internetową świata jest Amazon ] Przekonasz się, że "świat nabierze kolorów". A może sprowokuj przy stole rozmowę na temat   "Dlaczego telefon komórkowy działa w oparciu o wyliczane transformaty Fouriera, czym jest transformacja Fouriera ? ".

   Działania tego  typu są  omówione szerzej na stronie internetowej pt. "Ułomność ważnych, obowiązujących teorii" [ 2 ]  

   Należy tutaj zauważyć, iż większość popularnych a dostępnych w Internecie opracowań napisanych jest w języku angielskim. Nic więc dziwnego, że składową  niniejszej porady jest  wskazanie, aby nauczyć się podstaw języka angielskiego. Wbrew pozorom, nie jest to zadanie trudne, jeśli skorzystamy z dostępnych narzędzi do szybkiej nauki. 

   Wskazówki do samodzielnej nauki języka obcego zamieściliśmy na naszej stronie Internetowej " Allocation linguistic approach' [ 3 ] .

 

 Ad.2. Czas jest marnotrawiony na rozważania dotyczące tematów  narzucanych przez  mass -  media, grupy towarzyskie. Rada brzmi krótko -nie powtarzaj się!  Poszukuj nowych zagadnień do dyskusji.

 

Ad. 3. Pogoń  komercyjnych mas - mediów za sensacjami i brak u ludzi mechanizmów obronnych  prowadzi większość z nas do bezkrytycznego przyjmowania  tekstu i obrazu, co w konsekwencji  prowadzi do lenistwa mentalnego, zaprzecza idei  korzyści płynących z pogłębiania świadomości.

    Na płaszczyźnie społecznej  wytwarza to model zachowania określony w literaturze
"jako człowiek  masowy", o czym piszemy w artykule " Szary diabeł w cętki "  dostępnym na stronie zatytułowanej  " W poszukiwaniu sensu " [ 6 ].  Na płaszczyźnie osobistej prowadzi to ..  mówiąc metaforycznie  do " zatrucia tragicznym pesymizmem ", do gromadzenia w swoim umyśle " niedobrej energii " . Zapewne byłoby możliwe podjęcie działań obronnych przed tym efektem np.  poprzez utworzenie specjalnego kanału TV, sponsorowanego przez  rząd, gdzie równoważono by emocje widza, podbudowywano by go na duchu. Zasady PPM - TV sformułowaliśmy już w roku [ 7 ] 

   Obrona osobista przed  negatywnymi skutkami oddziaływania  mass mediów powinna polegać na " wytworzeniu filtra " służącego do odrzucenia zbytecznego balastu, który zarządy komercyjnych środków masowego przekazu usiłują nam ' sprzedać'  zakładając, iż każdy z nas urodził się z cechami ' tragiczno - romantycznymi' ( lub je nabył ). Oczywiście nie jest to prawdą. Pomocne w naszych  poszukiwaniach mechanizmów obronnych mogą okazać się   "‘mapy typów osobowości " zwane Enneagramem [ 8 ]                

 

Ad. 4. Kilka wydarzeń z dziejów najbardziej prężnych cywilizacji na naszej planecie sprawiło, iż objaśnienia świata są przedstawiane przez osoby duchowne i naukowców . Jest  rzeczą oczywistą, iż  świat " jest  taki, jakim go widzimy". Na stronie Internetowej poświęconej  semiotyce [ 9 ]  przedstawiliśmy taki sposób ' popatrzenia na  świat ', aby likwidował on rozbieżności w jego interpretacji pojawiające się wówczas, gdy dokonują tego osoby o różnych światopoglądach.

   Brak wypowiedzi  naukowców na temat sensu  istnienia każdego z nas jest osobnym ciekawym zagadnieniem. Jest na świecie kilku intelektualistów, którzy nie będąc duchownymi.. mówią o sensie istnienia ludzi. Odsyłamy naszych czytelników do obszernego opracowania pt.: "  Skąd przychodzimy..dokąd zmierzamy..", dostępnego na naszych   stronach internetowych [ 10,11]         

 

   Diagnostyka  poprzez skale SOC, SOC-9, SEQOL , a   " terapia i  autoterapia "  poprzez zaproponowane procedury mentalne.

 

   Większość dotychczasowych  wysiłków dotyczyła określenia stopnia koherencji.

 W badaniach stosowano liczne skale psychometryczne, takie jak: Sense of Coherence Scale (SOC-29), Leipzig Short Scale (SOC-L9), SEQOL (self-evaluated quality of life), QOL5 ( quality of life - 5 questions ) the Nottingham Health Profile (NHP), Sickness Impact Profile (SIP), Pearlin's mastery scale, Rosenberg's self-esteem scale, the Interview Schedule for Social Interactions (ISSI) and the Brief Psychiatric Rating Scale ( 8, 10, 12, 15, 16, 37 - 41).

   Pragniemy zauważyć jednak, iż powyższe uwagi, spostrzeżenia  mogą  być  także podstawą do działań o charakterze terapeutycznym.

   Sądzimy, że każdy lekarz, pielęgniarka, pracownik socjalny powinien korzystać z wymienionych wyżej testów psychometrycznych. W przypadku stwierdzenia  niskich wartości należałoby przeprowadzić sesję terapeutyczną wobec pojedynczej osoby, bądź zaproponować wykład dla grupy osób, np. pacjentów przebywających na oddziale szpitalnym, lub korzystających z porad w przychodni. 

   Sądzimy, iż przedstawione teorie  Ventegodta i Antonovskiego są  na tyle przekonywujące,  że placówki badawcze zainteresowane tym zagadnieniem dokonają prób z zakresu przedstawionej tu w zarysie " diagnostyki i terapii " i opublikują uzyskane wyniki. Zaproponowane powyżej porady powinny być uzupełniane i  korygowane w interdyscyplinarnej, wieloośrodkowej dyskusji.  

 

 

Poniżej przedstawiamy uproszczony test szacujący poczucie koherencji. Jego opracowanie było inspirowane  ideą Aarona Antonovski. Ma on postać " siatki repertuarowej " , analogiczne do siatek sporządzonych dla oszaczowania ' wydarzeń w dzieciństwie", " modelu partnerstwa " i innych przedstawionych na stronie /Standard.

  Autorami niniejszej siatki repertuarowej są  Andrzej Brodziak i Alina Osmulska.

  Wyniki  tego uproszczonego  " testu na koherencji osobowości " mogą wahać się w przedziale  < -10, + 10 >  Osoba która uzyskuje wartości powyżej  + 5 punktów ( > 5 ) ma wysoka koherencje , osoba która uzyskuje wartości  z przedziału  < 0, 5 > ma dość dobrą ( średnią ) koherencję osobowości, zaś osoba uzyskująca wartości w przedziale  < -10,0 > ma koherencję obniżoną .

Jeśli nie masz zdania na dany temat lub sądzisz, że prawda leży po środku,
do środkowej kolumny wstaw ? 0

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po lewej stronie to wstaw -1

-1

0

1

Jeśli zgadzasz się z opinią proponowaną poniżej, po prawej stronie to wstaw +1

  1. Bardzo często  nie obchodzi mnie to  co się   wokół mnie dzieje

 

 

 

  1. Na ogół  sprawy które toczą się wokół mnie bardzo mnie interesują.
  1. Jak do tej pory to nie miałem w swoim życiu wyraźnych celów ani dążeń

 

 

 

  1. Zawsze w życiu dążyłem do jasno  określonych celów
  1. Życie jest jednostajne i nudne

 

 

 

  1. Życie jest bardzo ciekawe
  1. Często zdarza się, że ludzie na których liczę zawodzą mnie

 

 

 

4.  Jestem przekonany, że na niektóre   osoby mogę liczyć 

  1. Często odnoszę wrażenie że ludzie  nie rozumieją mnie

 

 

 

  1.  Na ogół ludzie rozumieją to co do nich mówię.
  1. Moje życie było pełne zmian i często nie wiedziałem co się  za chwilę mi  przydarzy

 

 

 

  1. Moje życie było na ogół uporządkowane i przewidywalne
  1. Często mam wrażenie, że jestem w nieznanej  mi sytuacji i nie wiem co zrobić

 

 

 

  1. Zawsze odnoszę wrażenie iż rozumie co się dzieje i że  znajdę wyjście z  trudnej  sytuacji
  1. Wykonywanie codziennych zajęć jest dla mnie źródłem przykrości i nudy

 

 

 

  1. Wykonywanie dla mnie codziennych zajęć jest dla mnie źródłem  znacznej przyjemności  i zadowolenia 
  1. Miewam często mieszane uczucia lub myśli i  uczucia, których wolałbym nie mieć

 

 

 

  1. Rzadko mam uczucia, które są niedobre, nad którymi nie potrafię zapanować
  1. Moja przyszłość będzie bez celu i bez sensu

 

 

 

  1. Moje życie osobiste będzie w przyszłości w pełni sensowne i celowe

Podsumuj ilość punktów minusowych, zer i punktów plusowych i wpisz sumy do kolumn

 

 

 

Suma algebraiczna = ...............................

 

 

Piśmiennictwo

 

1. Antonovsky A.:
    Health, stress, and coping. Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1979

2. Antonovsky A.:
    The sense of coherence as a determinant of health.

     W.: J.D. Matarazzo, S.M. Weiss (Eds.), Behavioral Health: A handbook of health
     enhancement and disease prevention. Wiley,
     New York 1984

3. Antonovsky A.:
    The life cycle, mental health and the sense of coherence.
   
Isr J Psychiatry Relat Sci, 1985, 22, 273-280.

4. Antonovsky H,  Sagy S.:
    The development of a sense of coherence and its impact on responses to stress
    situations.
    Journal of Soc Psych, 1986, 126, 213-225.

5. Antonovsky A.:
    Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well.  
    Jossey-Bass Publishers, San Francisko 1987

6. Antonovsky A.:
    A somewhat personal odyssey in studying the stress process.
    Stress Medicine, 1990, 6, 71-80.

7. Antonovsky.:
    The structural sources of salutogenic strengths.
    W.: C.L. Cooper, R. Paynes (Eds.), Personality and Stress: Individual Differences.
    Wiley, New York, 1991

8. Antonovsky A.:
    The structure and properties of the sense of coherence scale.
   
Soc Sci Med. 1993, 36, 725-33.

9. Antonovsky A.:
    The moral and the healthy: identical, overlapping or orthogonal?
   
Isr J Psychiatry Relat Sci. 1995, 32, 5-13

10. Bengtsson-Tops A, Hansson L.:
   
The validity of Antonovsky's Sense of Coherence measure in a sample of
    schizophrenic patients living in the community.
    J Adv Nurs. 2001, 33, 432-8.

11. Brodziak A.:
    [ Is the integration of brain, cognitive, psychology sciences necessary ? - or how to
    avoid new wars ?]
    Przegl. Lek. 1994; 51: 255-260

12. Brown K.W., Ryan R.M.:
     The benefits of being present: mindfulness  and its role in psychological well-being.
     J. Pers. Soc. Psychol., 2003, 84, 822-48 

13.  Curle A.:
     Public mental health. III: Hatred and reconciliation.
     Med Confl Surviv. 1997 Jan-Mar;13, 37-47

14. Curle A.:
     Violence and alienation: an issue of public mental health.
     Med Confl Surviv. 1996, 12, 14-22.

15. Lindholt JS, Ventegodt S, Henneberg EW.: 
     Development and validation of QoL5 for clinical databases. A short, global and
    generic questionnaire based on an integrated
     theory of the quality of life.
    
Eur J Surg. 2002,168, 107-13.

16. Schu W, Gunzann T, Brahler E.: 
    
[The Antonovsky Sense of Coherence Scale. Test statistical evaluation of
     a representative population sample and construction of a brief scale]
     Psychother Psychosom Med Psychol. 2000, 50, 472-82.  

17. Svartvik L, Lidfeldt J, Nerbrand C, Samsio G, Schersten B, Nilsson PM.:
     [  High sense of coherence can have health enhancing effects]
     Lakartidningen. 2002, 99,1195-6.

18.  Ventegodt S.: 
     Sex and the quality of life in Denmark.
     Arch Sex Behav. 1998, 27, 295-307.

19.  Ventegodt S.: 
     A prospective study on quality of life and traumatic events in early life a   30-year
     follow-up.
     Child Care Health Dev. 1999, 25, 213-21.

20. Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.:  
      Quality of life philosophy I. Quality of life, happiness, and meaning in life.
      Scientific World Journal. 2003, 3, 1164-75.

21.   Ventegodt S, Andersen NJ, Kromann M, Merrick J.: 
       Quality of Life Philosophy II: What is a Human Being?

       Scientific World Journal. 2003, 3, 1176-85.

22.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
       Quality of Life Philosophy III. Towards a New Biology:  Understanding the Biological
       Connection between Quality of Life, Disease, and  Healing.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 1186-98.

23.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
      Quality of Life Philosophy IV. The Brain and Consciousness.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 1199-209.

24.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
      Quality of life philosophy V. Seizing the meaning of life and becoming well again.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1210-29.

25.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
      Quality of Life Philosophy VI. The Concepts.

       Scientific WorldJ ournal. 2003, 3, 1230-40. 

26.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
      The square curve paradigm for research in  alternative, complementary, and
       holistic medicine: a cost-effective, easy, and scientifically valid design for evidence
       based medicine and quality improvement.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1117-27. 

27.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
      Quality of Life Theory I. The IQOL Theory: An Integrative Theory of the Global
      Quality of Life Concept.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1030-40.

28.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
      Quality of Life Theory II. Quality of Life as the   Realization of Life Potential: A
      Biological Theory of Human Being.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1041-9. 

29.   Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
       Quality of Life Theory III. Maslow Revisited.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 1050-7.

30.   Ventegodt S.: 
      The life mission theory: a theory for a consciousness-based medicine.

       Int J Adolesc Med Health. 2003, 15, 89-91.

31.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.:
      The life mission theory II. The structure of the life purpose and the ego.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 1277-85.

32.  Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
      The life mission theory III. Theory of talent.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1286-93.

33. Ventegodt S, Merrick J.: 
     The life mission theory IV. Theory on child development.

     Scientific World Journal. 2003, 3, 1294-301.

34. Ventegodt S, Andersen NJ, Merrick J.: 
     The life mission theory V. Theory of the anti-self (the shadow) or the evil side of
     man.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 1302-13

35. Ventegodt S, Hilden J, Merrick J.: 
      Measurement of quality of life I. A methodological framework.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 950-61. 

36.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.:

       Measurement of Quality of Life II. From the Philosophy of Life to Science.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 962-71. 

37.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.:
       Measurement of Quality of Life III. From the  IQOL Theory to the Global, Generic
       SEQOL Questionnaire.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 972-91.

38.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.:  Measurement of Quality of Life IV. Use of
      the SEQOL, QOL5, QOL1, and Other Global and Generic Questionnaires.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 992-1001.

39.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
      Measurement of Quality of Life V. How to Use the SEQOL, QOL5, QOL1, and Other
      Global and Generic Questionnaires for Research.
     Scientific World Journal. 2003, 3, 1002-14. 

40.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
      Editorial - a new method for generic measuring of the global quality of life.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 946-9.

41. Ventegodt S, Henneberg E, Merrick J, Lindholt J.: 
      Validation of Two Global and Generic Quality of Life Questionnaires for Population
      Screening: SCREENQOL and SEQOL.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 412-21.

42.  Ventegodt S, Merrick J, Anderson J.: 
      Quality of life as medicine: a pilot study of patient with chronic illness and pain.

       Scientific World Journal. 2003, 3, 520-32. 

43.  Ventegodt S, Merrick J, Andersen NJ.: 
      Quality of Life as Medicine. II.
      A Pilot Study of a Five-Day "Quality of Life and Health" Cure for Patients with
      Alcoholism.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 842-52.

44. Ventegodt S, Merrick J.: 
      Lifestyle, quality of life, and health.

      Scientific World Journal. 2003, 3, 811-25.

45. Wolff AC, Ratner PA.:
     Stress, social support, and sense of coherence.

     West J Nurs Res. 1999, 21, 182-97. 

 

 

 

 

Autorzy strony: Andrzej Brodziak, Alina Osmulska, Ewa Ziołko 

 

Powrót do strony głównej