Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nysie
Niniejsza strona Internetowa zawiera informacje porządkujące nauczanie kilku przedmiotów oraz opracowywanie pracy licencjackiej oraz magisterskiej na kierunku nauczania - pielęgniarstwo.
Strona jest udostępniana, aby zapewnić możliwość szybkiego przekazywania studentom istotnych, aktualnych informacji.
Najważniejsze praktyczne informacje dotyczą tego jak : (1) opracować pracę licencjacką i jak (2) opracować pracę magisterska. Szczegóły tych danych podaje w dwóch dodatkowych, powiązanych witrynach dostępnych pod.:
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/licencjat.htm
Apeluję także o zapoznanie się z treścią witryn dotyczących tak zwanego Projektu: „Student ciekawy świata i siebie, myślący krytycznie, poszukujący swojej tożsamości” https://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/SCS.htm https://www.pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/brain-club.htm https://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/mozg.htm
Uwaga ! Obok po prawej podaję dla wygody ważne źródła informacji o aktualnych wydarzeniach na świecie. Jeśli wpisać niniejszą stronę do tzw. : "ulubionych" i ustawić skrót na pasku to z łatwością można dokonać przeglądu tych witryn
- > |
Best Music from Around the World - http://beehy.pe/ BBC http://www.bbc.co.uk/news/ Euro News - http://www.euronews.com/news/streaming-live/ Euro-news - http://www.euronews.com/ The Guardian https://www.theguardian.com/international The Warsaw Voice http://www.warsawvoice.pl/WVpage/pages/index.php
The New York
Times
http://www.nytimes.com/
Financial Times
http://www.ft.com/home/europe
The Economist
http://www.economist.com/
The Christian
Science Monitor
http://www.csmonitor.com/
Le Monde
http://www.lemonde.fr/
Le Figaro
http://www.lefigaro.fr/ Suddeutsche Zeitung http://www.sueddeutsche.de/
Gazeta Wyborcza
http://wyborcza.pl/0,0.html Polityka http://www.polityka.pl/ Wprost http://www.wprost.pl/ Wprost – forum http://www.wprost.pl/forum/ Przekrój http://www.przekroj.pl/
Newsweek.pl
http://www.newsweek.pl/ Zwierciadło http://zwierciadlo.pl/zwierciadlo ==========================================
Scientific
American
http://www.scientificamerican.com/
New Scientist
http://www.newscientist.com/
Świat Nauki http://www.swiatnauki.pl/
Nature
http://www.nature.com/nature/index.html
Science
http://www.sciencemag.org/
==========================================
Google translate
http://translate.google.pl/#
Słownik http://www.ling.pl/ Grupa dyskusyjna "Nauka" http://forum.gazeta.pl/forum/f,32,Nauka.html
PubMed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
Korektor interpunkcji https://languagetool.org/pl/ Słownik synonimów https://www.synonimy.pl/ |
Uwaga ! Obok podaję poniżej link do strony "homepage", która zawiera liczne linki do publikacji
niżęj podpisanego, dotyczących także pielęgniarstwa.
http://www.angelfire.com/ga3/gean/homepage.htm
Rodzaje studiów
z
zakresu
pielęgniarstwa realizowane
obecnie w PWSZ w Nysie
Studia stacjonarne
(dzienne) I
stopnia. Podstawowy
rodzaj studiów !
Jak wszystkie inne dzienne studia w
naszym kraju, realizowane
w szkołach państwowych
studia
takie są nieodpłatne. Studia z zakresu
pielęgniarstwa wyróżniają się jednak pewną
specyfika. Szkoły realizujące nauczanie
pielęgniarstwa są zobowiązane aby przestrzegać
standardów nauczania narzuconych przez dyrektywy
UE. Standardy te przewidują bardzo dużą
ilość godzin nauczania, a mianowicie
ok. 4800.
Studia stacjonarne
I
stopnia, realizowane głównie w ostatnie,
weekendowe dni
tygodnia.
Studia takie są całkowicie
równoważne
zwykłym studiom stacjonarnym I stopnia.
Także są nieodpłatne i obejmują taką samą ilość
godzin.
Grafik zajęć dla tych studiów ułożono
jednak tak, aby było możliwe ukończyć takie
studia jednocześnie pracując ( o ile pracodawca
sprzyja swoim zatrudnionym ).
Bardziej
szczegółowo studia te są zorganizowane
następująco.: Zajęcia teoretyczne
będą odbywać się w czasie 12 zjazdów
teoretycznych w ciągu semestru, trwających od
piątku do niedzieli. Zajęcia będą rozpoczynać
się o godzinie 15:00 w piątki zjazdowe oraz o
godzinie 8:00 w soboty i niedziele zjazdowe. Zajęcia praktyczne
i ćwiczenia praktyczne będą odbywać się w
blokach (około 3-5 bloków w semestrze). Dane
bloki zajęciowe będą trwały od poniedziałku do
soboty, a zajęcia praktyczne będą się
rozpoczynać o godzinie 7:15. Studia magisterskie (studia II stopnia)
na Wydziale
Nauk Medycznych PWSZ w Nysie trwają 2 lata (4 semestry). Dotyczy to zarówno
studiów stacjonarnych (dziennych), jak i
niestacjonarnych (zaocznych).
Absolwent uzyskuje tytuł magistra
pielęgniarstwa, a wiążące się z tym kwalifikacje
zgodne są ze standardami Unii Europejskiej w
zakresie pielęgniarstwa. Zajęcia teoretyczne
będą odbywać się w czasie 12 zjazdów
teoretycznych w ciągu semestru, trwających od
piątku do niedzieli. Zajęcia będą rozpoczynać
się o godzinie 15:00 w piątki zjazdowe oraz o
godzinie 8:00 w soboty i niedziele zjazdowe. Zajęcia praktyczne
i ćwiczenia praktyczne będą odbywać się w
blokach (około 3-5 bloków w semestrze). Dane
bloki zajęciowe będą trwały od poniedziałku do
soboty, a zajęcia praktyczne będą się
rozpoczynać o godzinie 7:15. Praktyka zawodowa
może być realizowana w placówkach wskazanych
przez Uczelnię lub w placówkach indywidualnie
wybranych przez studenta. W zakresie godzin
kształcenia, określanych
przez
Uczelnię uwzględniliśmy
współczesne potrzeby wynikające z tzw.
starzenia się społeczeństwa. Kształcenie dotyczy
więc, w
znacznym zakresie
problematyki
profesjonalnej
opieki geriatrycznej z zakresie pielęgniarstwa
oraz opieki
i leczenia osób w
placówkach
opiekuńczych
i opieki
domowej. i
mobilnej. osobami
starszymi. Obecnie studia drugiego
stopnia na kierunku Pielęgniarstwo realizujemy w
trybie stacjonarnym oraz
weekendowym. Studiowanie w trybie weekendowym
jest także bezpłatne. Liczba godzin
kształcenia wynosi 1335, w tym 530 godzin
przypada na praktyczną naukę zawodu.
Kierunek podejmowanych studiów powinien być
zgodny z osobistymi predyspozycjami. Studiowanie
powinno być
zajęciem ciekawym, wciągającym. Uczenie
się jest przyjemne i efektywne gdy przyswajane
treści są pasjonujące. Oczywiście powinno
się podejmować takie studia, po których bez
trudu znajdziemy pracę.
Studiowanie pielęgniarstwa może być pasjonujące.
Ten kierunek nauczania to mniej więcej te same
treści jak na wydziale lekarskim – uzupełnione o
różne aspekty opieki nad człowiekiem włączając w
to
oddziaływania na jego psychikę i stan ducha. Zdobywanie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu organizmu człowieka to zapoznawanie się z strukturą i działaniem najbardziej złożonego układ jaki istnieje w Wszechświecie. Studiując medycynę i pielęgniarstwo chcąc nie chcąc dotykamy tajemnicy życia biologicznego i świadomości. Toteż studia te mogą być pasjonujące. Studiując pielęgniarstwo możemy zrealizować tkwiące w niektórych z nas potrzeby pomagania bliźniemu.
Programy studiów, treść wykładów, przewodniki opracowywania prac dyplomowych
Student rozpoczynający swoją aktywność na
Uczelni powinien poznać kilka ułatwień
stworzonych przez administrację szkoły i
wykładowców. Zwracam więc uwagę, że pod
http://www.pwsz.nysa.pl/bip/pliki/2/files/pielegniarstwo_I_stopnia_2019_2020.pdf
i
Sposób opracowania pracy magisterskiej jest
określony pod:
Uwagi
o realizacji, weryfikacji i dokumentowaniu tzw.
samokształcenia.
Wielowiekowe wręcz doświadczenia w
zakresie kształcenia wykazują, iż
celem
pewnego nauczyciela
określonego przedmiotu nauczania
lub uczelni kształcącej w pewnym zakresie
jest
to aby studenci opanowali w sposób
wystarczający treści pewnego przedmiotu.
Czasami może być to oparte jedynie o wysłuchanie
wykładów. Doświadczenia
wykładowców
przemawiają
jednak za tym, iż ze wzglądu na
niepełną
koncentrację uwagi na wykładach i zawodną
pamięć – wysłuchanie wykładów nie wystarcza.
Dlatego od dawna zakłada się, że studenci
mają dostęp (kupili albo wypożyczyli)
podręcznik do danego przedmiotu. Umożliwia
im to ponowne przyswojenie a nawet uzupełnienie
treści dotyczących tematów wykładów.
Korzystanie z podręczników po to aby utrwalić
treści przedmiotu jest więc podstawową
formą
i celem
tzw. samokształcenia.
Czasami celem samokształcenia może być
sięgnięcie do tematów,
które są
istotne dla wiedzy z danego przedmiotu,
lecz które nie mieszczą się w ramach czasu
dostępnego na wykładach. Jest to bardzo
częsta okoliczność.
Samokształcenie ma więc na celu .: (1)
bądź
utrwalenie
treści wyłożonych na wykładach, bądź (2)
poszerzenie obszaru wiedzy – co do
którego zakłada się,
że jest on niezbędny dla
„opanowania”
niezbędnego dla danego przedmiotu zakresu
wiedzy.
Program – procedura zrealizowania
nauczania z zakresu pewnego przedmiotu, słusznie
zakłada że – to czy student realizował
samokształcenie i czy owe samokształcenie
przyniosło pozytywne rezultaty powinno być
zweryfikowane przez nauczyciel
akademickiego odpowiedzialnego za
nauczanie tego przedmiotu.
Należy zauważyć, że wobec omówionych
wyżej celi
samokształcenia, ta weryfikacja może albo
wręcz powinna sprowadzać się do „zwykłej
procedury oceny wchłoniętej, opanowanej wiedzy”.
Jeśli więc chcemy weryfikować czy
zrealizowano cel (1) – to należy sprawdzić
opanowanie wiedzy z tematyki
wykładów,
która jak wspomniano jest także omówiona
w odpowiednio dobranych podręcznikach. Jeśli
chcemy weryfikować
czy
zrealizowano cel (2) – to
należy sprawdzić czy student czytał lub opanował –
dodatkowe
niejako
rozdziały podstawowego
lub
dodatkowego podręcznika (lub innych
źródeł wiedzy).
Wydaje się że zlecanie studentowi
napisania referatu lub np. wykonania prezentacji
multimedialnej
jest co prawda pewną formą
sprawdzenia czy student zajmował się omawianymi
tu podstawowymi lub
dodatkowymi obszarami wiedzy, ale
istnienie takiego spisanego referatu nie jest
ważne z punktu widzenia weryfikowania
zrealizowania samokształceni. Ta weryfikacja
może się ograniczyć do sprawdzenia, czy student
zna istotne treści z rozważanych obszarów
wiedzy.
Z istoty samokształcenia zmierzającego do
realizacji celu (2 – poszerzenie obszaru wiedzy)
wynika jednak, że wyznaczając samokształcenie,
koniecznie musimy określić
źródła z których student ma
zaczerpnąć wiedzę, tak abyśmy mogli
stawiać pytania weryfikujące, które będą w
odczuciu (ocenie) studenta zasadne.
Z niniejszego wywodu wynika więc, że nie
jest potrzebne zlecanie opracowywania rozległych
referatów, co oczywiście sprowadza się do
powielania (przepisywania) treści z jakiś
materiałów. Przeciwko takim żądaniom
protestują studenci, argumentując iż
sporządzanie takich pisemnych,
rozległych referatów zabiera im czas na
rzeczywistą naukę.
Wydaje się więc, że wystarczą krótkie
raporty jedno – kartkowe
(np. krótkie testy sprawdzianowe).
Powinny one natomiast odnosić się do źródeł
wiedzy dostępnych zarówno dla wykładowcy jak i
studenta. Jeśli student nie ma dostępu do
podręcznika z którego korzysta wykładowca, to
dobrze jest oprzeć się o jakiś
podręcznik dostępny on-line,
w Internecie.
Jest jednak pewnym problemem, że
posługiwanie się krótkimi
testami sprawdzianowymi
(testów)
jest utrudnione, gdyż
wcześniejsze ogłoszenie ich
spowoduje efekt odpisywania
właściwych wyników od kolegów.
To sprawia, że efektywną formą
jest ustne postawienie pytań.
Tu jednak napotykamy
na kolejną
trudność wynikającą
z konieczności udokumentowania
prowadzenia weryfikacji zrealizowanego
samokształcenia.
Niżej
podpisany sądzi więc, że
właściwym sposobem udokumentowania jest
wskazanie na konkretne źródło, np. rozdział
podręcznika, prezentację multimedialną
(wydrukowanie pierwszej strony tego nośnika
wiedzy)
i postawienie stopni cząstkowych za
odpowiedzi na pytania z zakresu tego
materiału.
Tak więc sformułowanie zakresu i sposobu
zweryfikowania
samokształcenia
- [
przy założeniu że będzie ono miało cel
typu (2) – poszerzenie obszaru wiedzy ] powinno
brzmieć
mniej więcej następująco:
" Opanowanie wiedzy (nauczenie się) oraz
sporządzenie krótkiego (nie więcej niż jedna
kartka) raportu z realizacji samokształcenia,
wskazującego na źródło wiedzy (tytuł
podręcznika, prezentacji multimedialnej, witryny
internetowej ) – najlepiej kserokopia
początkowego fragmentu wykorzystywanego
materiału – na temat ( na tematy) …: "
Przy odbiorze takich krótkich raportów
nauczyciel akademicki stawia pytania i wystawia
ocenę cząstkową na kartce papieru, stanowiącą w/w
raport. Raport ten jest ową konieczna dokumentacją z realizacji samokształcenia.
Niżej podpisany, aby określić
takie wspólne ( łatwo dostępne)
dla wykładowcy i studentów materiały o
które może być oparte samokształcenie
- umieścił w swojej witrynie internetowej
prezentacje multimedialne, które są ogólnie
dostępne pod adresami .:
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/Genetyka-1.htm
.
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/Genetyka-20.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/Filozofia-1.htm
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/Filozofia-14.htm
( Uwaga
! jest to osobisty, szczególny sposób
zorganizowania się. Inni nauczyciele mogą
określić to w inny sposób podając tytuły
rozdziałów, konkretnego podręcznika).
Na wskutek spisania niniejszego wywodu
zmodyfikowano (w części dotyczącej
samokształcenia)
-
ustalony wcześniej wzór
formularza protokołu z egzaminu z zakresu
genetyki.
Prof. dr hab. n. med. Andrzej Brodziak
Uwagi o nauczaniu zdalnym w trakcie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2
Jak wiadomo w semestrze letnim 2019/2020 od dnia
13 marca 2020 zawieszono z powodu nastania
epidemi koronawirusa realizowanie wszystkich
zajęć kontaktowych. Przywrócono je w małym
zakresie w miesiącu czerwcu. W trakcie
realizowania zajęć w semestrze zimowym toku
akademickiego 2020/2021 epidemia trwała nadal. Obszerne omówienia sytuacji epidemiologicznej
znajdują się między innymi w obrębie platformy e-learningowej.
Uwagi o możliwościach korzystania z platformy e – learningowej Zwracam uwagę studentom wszystkich lat studiów I i II stopnia o możliwości korzystania z platformy e –learningowej http://elearning.pwsz.nysa.pl/ Niżej podpisany przedstawia tam liczne kursy, między innymi z takich przedmiotów jak: Genetyka, Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki, Psychologia, Zdrowie publiczne, Badania naukowe w pielęgniarstwie. Przypominam, że aby korzystać z w/w platformy e-learningowej należy wejść na stronę.: http://elearning.pwsz.nysa.pl Kurs prezentowane przez niżej podpisanego nie są obwarowany żadnymi hasłami.
Możliwości e-learningu są
poszerzone przez istniejąca od dawna platformę
poświęconą zdalnemu nauczaniu dostępna pod.:
http://pwsz.nysa.pl/~andrzej.brodziak/e-learning.htm
oraz
http://www.angelfire.com/ga3/gean/homepage.htm
Na stronach tych znajdują się m.inn. linki do
publikacji niżej podpisanego, dostępnych on-line
oraz
wielu witryn prezentujących wykłady w językach
angielskim i francuskim przedstawione
przez niżej podpisanego na uczelniach
zagranicznych.
|
Uwagi o możliwościach współuczestniczenia w działalności naukowej Instytutu Pielęgniarstwa
Szczegółowe informacje o możliwościach podjęcia pracy naukowej należy pozyskać poprzez zapisanie się do Studenckiego Koła naukowego działającego przy Wydziale Nauk Medycznych PWSZ w Nysie. Tutaj zwracamy jedynie uwagę na dwie ważne aktywności WNM. Otóż .:
1. Kilku pracowników Instytutu Pielęgniarstwa bierze stale czynny udział w grupie dyskusyjnej nauka dostępnej pod.: http://forum.gazeta.pl/forum/f,32,Nauka.html . Zalecamy studentom WNM PWSZ śledzenia toczących się tam dyskusji. Jest to skuteczny sposób aby wdrożyć się w dysputy na tematy naukowe. Oczywiście można zabrać tam głos.
2. Na Wydziale Nauk Medycznych w Nysie utworzono pracownię badań naukowych o nazwie " Pracownia Badań Psycho - fizycznych, Psychometrycznych i Audiometrii". Pracownia ta jest podstawowym elementem istotnym dla zrealizowania projektu naukowego, który dotyczy badań nad problematyką skutków "starzejącego się społeczeństwa". Pracownia ta będzie włączona do struktury tworzonego Centrum Symulacji Medycznych.