Materiały przygotowane dla wygłoszenia referatu na konferencji
pt." Dostojne Umirani" organizowanej w dniu 4.12.2007 przez
" Lekarske Fakulty Univerzity Palackeho v
Olomouci i Vojenska Nemocnice Olomouc "
- pobyt na konferencji w ramach realizacji programu Sokrates - Erasmus
Symbolic illustration taken from the website http://www.erowid.org/spirit/death/death.shtml
Uczelnia macierzysta : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa ( PL NYSA 01 )
http://www.pwsz.nysa.pl/index.php
http://www.pwszn.webpark.pl/Pielegniarstwo.htm
Uczelnia zagraniczna: (z kodem Erasmusa): Univerzita Palackego v Olomouci (CZ
OLOMUC 01)
Institute of Humanistic Research, Faculty of Medicine
http://serverl.upol.cz/utpo/eng/index.htm
Gospodarz pobytu naukowego .:
prof. dr hab. Jana Kutnohorska
Spis treści niniejszej witryny Internetowej .:
1. Dane o konferencji " Dostoine Umirani "
2. Materiały ( konspekt ) referatu jaki autor niniejszej witryny chce przedstawić
w trakcie w/w konferencji pt.: " Godne umieranie "
ad 1. Ustav osetfovatelstvi a porodni asistence. Ustav humanitnich a spolećenskych ved
LEKARSKE FAKULTY UNIVERZITY PALACKEHO V OLOMOUCI a VOJENSKA NEMOCNICE OLOMOUC
poradaji mezinarodni konferenci " DOSTOJNE UMIRANI" 4. Prosince 2007
Misto konani: Velky sal Domu armady v Olomouci
Ćestny host konference:
MJJDr. Marie Svatosovdprezidentka Asociace poskytovatelu hospicove a paliatiyni peće (APHPP)
Vedecky vybor konference
.:
prof. dr. hab. n. med. Andrzej Brodziak, M.D., Ph.D., D.Sc. (Polsko)
PeaDr. Igor Lomnicky, Ph.D. (SR)
doc. PhDr. Jana Kutnohorska, CSc. (ĆR)
Mgr. Lenka Śpirudova (ĆR)
Mgr. Helena Kisvetrova (ĆR)
Bc. Hana Zrnfkova (ĆR)
Organizaćnf vybor konference
Mgr. L. Śpirudova, zastupkyne feditele Centra zdravotnickych studii LF UP v Olomouci doc. PhDr. J. Kutnohorska, CSc., prednosta Ustavu humanitnich a spolećenskych ved LF UP
v Olomouci
Mgr. H. Kisvetrova, Ustav osetfovatelstvi a por. asistence LF UP v Olomouci Bc. H. Zrnikova, hlavni sestra VN Olomouc Bc. M. Folwarczna, studentka oboru DOP - Ustav o§etfovatelstvi a por. asistence LF UP
v Olomouci
Informace pro ucastniky
Certifikat o ućasti budę potvrzen po ukonceni konference.
Publikace „Dustojne umirant, ktera budę navazovat na konferenci a budę vydana v prvni
połovine roku 2008
PROGRAM KONFERENCE
8.00 - 9.00 Registrace ucastniku- 1. poschodi, Mały sal
9.00 - 9.15 Zahajeni -1 .poschodi, Velky sal
konferenci moderuje: Mgr. Lenka Śpirudovd, zastupkyne fediteleCentra zdravotnickych oboru LF UP
Uvodni slovo: doc. PhDr. Jana Mareckovd, Ph.D.
prodekanka pro studium zdravotnickych oboru LF UP Bc. Hana Zrnikovd
hlavni sestra Vojenske nemocnice Olomouc MUDr. Marie Svatosovd prezidentka APHPP, ćestny host konference
9 15 - 11 00 I. BLOK PREDNASEK
1. „Godne umieranie" (Dustojne umirani) prof.dr.hab.n.med. Andrzej Brodziak, M.D., Ph.D., D.Sc. Collegium Medicum, Nysa, Polsko
2. Komunikdcia s umierajucim ćlovekom PeaDr. Igor Lomnicky, Ph.D.
FF Univerzita Konstantina Filozofa v Nitfe, SR
3. Etika umirani
doc. PhDr. Jana Kutnohorska, CSc. LF Univerzita Palackeho v Olomouci
4. Anticipovane łruchleni
PhDr. Mgr. Nadeżda Śpatenkova, Ph.D. Univerzita Palackeho Olomouc
5. Rezervovand pfednaśka Diskuze
11.00 - 11.30 Pfestavka, obćerstveni - 1. poschodi, Slavnostni sal
VIP - Modry salonek
11 30 - 13 00 II. BLOK PREDNAŚEK
1. Hospicovd peće v Polsku
Bc. Magda Folwarczna (LF UP Olomouc, ĆR)
2. Organizacja hospicjum domowego na bazie wolontariatu (Organizace domaciho hospice na bazi dobrovolnictvi) lek.med. Anna Byrczek
( feditelka Domaciho hospice sv. Kamila v Bielsku-Biała, Polsko)
3. Godne umieranie w praktyce lekarza hospicjum domowego (Dustojne umirani v praxi lekafe domaciho hospice) lek.med. Anna Samol
lekaf - dobrovolnfk, Domaci hospic sv. Kamila v Bielsku-Biała, Polsko)
4. Opieka pielęgniarska w hospicjum domowym (Sesterska pece v domacim hospici)
Antonina Kania (zdravotni sestra - dobrovolnik, Domaci hospic sv. Kamila v Bielsku-Biała, Polsko)
5. Rola wolontariusza niemedycznego w hospicjum domowym (Role nezdravotnickeho dobrovolnika v domacim hospici)
Renata Gebora (nezdravotnicky dobrovolnik, Domaci hospic sv. Kamila v Bielsku-Biała, Polsko)
13.00 - 13.45 Pfestavka (obcerstveni)
13 45 - 15 00 III. BLOK PREDNAŚEK
1. Vliv duchovnipice na kvalitu zivota v terminalnifdzi
MUDr. Milena Bretśnajdrova (FN Olomouc)
2. Dobrovolnictvijako soućdst osetfovatelskeho ty mu vpeći o umirajici Mgr. Klara Janostikova (FNs PO Ostrava)
3. Predstary a oćekdvdni klientu hospice
Mgr. Petra Bajerova (Hospic sv. Alżbety Brno - dobrovolnik)
4. Paliativni osetfovatelstvi jako soucast profesnipripravy sestry Mgr. Helena Kisvetrova (LF UP v Olomouci)
15.00 - 15.30 Diskuze, zaverecne zhodnoceni konference
15.30 - 16.00 Potvrzeni certifikatu o ućasti
ad.2
Zalecenia wynikające z pracy pt.: " W
poszukiwaniu dobrej
śmierci " - Karen Steinhauser i wsp. (1) uzupełnione
spostrzeżeniami grupy studentów pielęgniarstwa - uczestników tzw.
studiów pomostowych, tzn.
osób z wieloletnią
praktyką
.:
................................................................................................................................................. Istotne aktywności .:
Opanowanie bólu i innych
objawów wywołujących
cierpienie..
Opanowanie bólu i innych objawów
wywołujących cierpienie jest fundamentalnym warunkiem wytworzenia takich
okoliczności
aby można mówić
o godnej śmierci
( ' good
death '). Autorzy cytowanej pracy oceniają iż ok. 40 - 70 % obywateli
USA
cierpi przed śmiercią na silne bole.
Bardzo często medykacja zlecana przez lekarzy jest niewystarczająca.
Podjęcie decyzji
dotyczących wyboru
okoliczności … śmierci.. umierania.. Autorzy pracy sądzą, że pacjent może, wręcz powinien zadecydowac, czy chce być poddany zabiegom resuscytacyjnym, czy .. można go umieści na sali intensywnego nadzoru .. Przygotowanie do śmierci Przygotowanie do śmierci może dotyczyc prostych technicznych zagadnień .. Ktoś może chcieć mieć wpływ np . na osobny które będą zaproszone na pogrzeb... Działania z tego zakresu mogą dotyczy także rodziny pacjenta. np. często warto uświadomic rodzinie ..że wobec decyzji chorego iż nie chce on umiera w szpitalu .. należy .. umiec się powstrzymać .. przed ponownym zawiezieniem go do szpitala wtedy gdy pojawią się dramatyczne objawy zwiastujące śmierci .. Ukończenie ( sfinalizowanie, spełnienie )
Większość uczestników grup dyskusyjnych podkreśla ogromne znaczenie starań ( chorego i rodziny ) dostrzeżenie sensu i aspekt duchowy umierania. Dotyczy to nie tylko zagadnień wiary, lecz także .." przeglądu i oceny życia " ( czasami przemyślenia są przekazywane rodzinie) , próby rozwiązania konfliktów w najbliższym otoczeniu, spędzenia czasu z członkami rodziny .. i powiedzenia " żegnam.." (good - bye ). W niektórych kulturach owe "ukończenie ) może sprowadza się w dużej mierze do pewnych rytuałów uznanych w danej kulturze za ważne ( obowiązujące ) w okolicznościach umierania. Problematyka wiary staje się często coraz ważniejsza, gdy stan fizyczny pacjenta pogarsza się..
Przyczynienie się pomyślności innym..
Autorzy cytowanej pracy zwracają uwagę iż wg. wielu uczestników ich
grupy dyskusyjnej ważne jest aby umożliwić, ułatwić wyrażaną
często
i przemożnie
wolę
umierających aby
przyczynić się w ich ostatnich chwilach do pomyślności innych osób.
Takie zadbanie o pomyślność
innych wyraża się bardzo
różnie, ale najogólniej mówiąc
użyczeniem czasu, wiedzy (
informacji) a czasami darami. Gdy zbliża się
śmierć wiele osób rozmyśla
nad swoimi sukcesami i
porażkami życiowymi i
dochodzi
do wniosku,
że
ważniejsze od sukcesów
zawodowych i
finansowych
były
udane relacje
międzyludzkie. Pacjenci odczuwają niepokój
wyjawiając takie konkluzje
bliskim. Owa dążność
aby przed śmiercią
zadbać o pomyślność
innych, zdaniem
psychologów jest zgodna z
najważniejszymi
wyznacznikami emocjonalnego rozwoju człowieka, zwłaszcza w wieku
późniejszym. Człowiek umierający chce niejako uczestniczyć, bądź nawet
nasilić te relacje międzyludzkie, które były ważne w ostatnim okresie
jego życia.
Akceptacja ( afirmacja ) całości i
wyjątkowości osoby
Osoby umierające, chcą aby traktować je
jako unikalne i wartościowe, pełne osoby
a nie jako pacjentów,
cierpiących na pewna chorobę. Chcę aby dostrzegać ich szczególność
życiową, ich wartości i preferencje.
Również rodziny osób
umierających
doceniają tych pracowników
służby zdrowia, którzy traktują ich bliskiego jako ' kompletną, pełną '
osobę a nie jedynie pacjenta.
.........................................................................................................................................
Przedstawienie powyższych, głównych
tez autorów pracy grupie pielęgniarek pracujących w domach opieki,
hospicjach ( PWSZ, Nysa, dnia 30.11.2007 ) doprowadziło w trakcie
dyskusji do sformułowania następujących dodatkowych spostrzeżeń i
prawidłowości.:
1. W wielu rodzinach
są osoby, które " boją się
"
umierających
i boją się
rozmowy z nimi.
Prawdopodobnie lęk ten
jest wywołany przez brak przygotowania
na odpowiadanie na
trudne pytania ze strony
umierającego, które mogą być wysłowione.
Można zjawisko to
ująć słowami.: " nie
wiedzą o czym mówić z osoba umierającą "
Ów lęk przed umierającymi
przejawia się bojaźnią aby umierającego dotknąć, obsłużyć,
bojaźnią aby z nim
rozmawiać. Prowadzi to do takich zachować jak .: umieszczenie
umierającego w osobnym,
zamkniętym pokoju z drastycznym ograniczeniem kontaktów
z nim,.. zarządzenie wśród
domowników
ciszy,
podejmowanie różnych
działań, które w
omawianych tu
okolicznościach
umierania bliskiej osoby
są
niepotrzebne ( pozornie
ważne -
np. remont
mieszkania ).
Dalsi członkowie rodziny
często unikają
odwiedzin.
Lekarze, w trakcie wizyty
na oddziale szpitalnym
często chcę "ominąć" ..
łóżko chorego
umierającego.
2. Właściwa postawy rodziny umierającego to.: stała obecność i
rozmowy z umierającym,
" życie ma się toczyć
dalej"..
normalnie.. Umierający
powinien uczestniczyć do końca w
życiu rodziny.
3. Umierający jest wyczulony na wydarzenia rodzinne ( plany
rodziny, perspektywy realizacji
marzeń poszczególnych
członków rodziny ), które mają nastąpić po jego śmierci. Chce
wiedzieć " co się będzie
działo "
Chce nawet uczestniczyć w
planowaniu
tych przyszłych
wydarzeń, które będą
zachodzić
już bez jego obecności.
4. Zdaniem w/w grupy dyskutującej .: "
łatwiej jest ' odejść ' , pogodzić się
ze śmiercią, jeśli
ma się świadomość że nie
jest ona ostatecznym końcem ". Niektóre z osób dyskutujących
wyrażały opinię,
iż
tzw. osoby "wierzące"
mają potrzebę aby się "
wewnętrznie
przygotować na to co ich
czeka po śmierci ".
5. Realne, głęboka, autentyczna wiara w tzw. " życie pozagrobowe
" poszczególnych osób ma
różną " intensywność ", w
zależności od osobistych zapatrywań
światopoglądowych.
Uczestnicy dyskusji nie
byli w stanie uzgodnić,
czy w okolicznościach zbliżającej się
śmierci jest wskazane aby
realizować
z umierającym rozmowy na
tematy
światopoglądowe. [ dalsze
rozwinięcie tematyki niniejszego punktu nr 5 patrz
http://www.pwsz.nysa.pl/~pielegniarstwo/eternal.htm
......................................................................................................... Piśmiennictwo.:
1. Karen E. Steinhauser, Elizabeth C. Clipp, Maya McNeilly, Nicholas A. Christakis, Lauren M. McIntyre, James A. Tulsky. In Search of a Good Death: Observations of
Patients, Families, and Providers
Annals of
Internal Medicine, 2000,132, 825-832
Autorem
niniejszego zapisu
( komplilacji )
sformułowanej
w języku polskim
jest .: prof. dr hab. n.
med. Andrzej Brodziak
Fragments of the paper .: In Search of a Good Death: Observations of Patients, Families, and Providers Karen E. Steinhauser, PhD; Elizabeth C. Clipp, PhD, MS, RN; Maya McNeilly, PhD; Nicholas A. Christakis, MD, PhD, MPH; Lauren M. McIntyre, PhD; and James A. Tulsky, MD Annals of Internal
Medicine, 2000,132, 825-832
http://www.annals.org/cgi/content/full/132/10/825
["... Despite a recent increase in the attention given to improving
end-of-life care, our understanding of what constitutes a good death is
surprisingly lacking. The purpose of this study was to gather
descriptions of the components of a good death from patients, families,
and providers through focus group discussions and in-depth interviews.
Seventy-five participants—including physicians, nurses, social workers,
chaplains, hospice volunteers, patients, and recently bereaved family
members—were recruited from a university medical center, a Veterans
Affairs medical center, and a community hospice...
..
Participants identified six major components of a good death:
pain and symptom management, clear decision
making, preparation for death, completion, contributing to others, and
affirmation of the whole person. The six
themes are process-oriented attributes of a good death, and each has
biomedical, psychological, social, and spiritual components. Physicians'
discussions of a good death differed greatly from those of other groups.
Physicians offered the most biomedical perspective, and patients,
families, and other health care professionals defined a broad range of
attributes integral to the quality of
dying.
Although there is no "right" way to die, these six themes may be used as
a framework for understanding what participants tend to value at the end
of life. Biomedical care is critical, but it is only a point of
departure toward total end-of-life care. For patients and families,
psychosocial and spiritual issues are as important as physiologic
concerns.
Pain and Symptom Management
Many focus group participants feared dying
in pain. Portrayals of bad
deaths usually mentioned inadequate
analgesia during
cure-directed therapies that were perceived as
too aggressive. One nurse,
discussing a patient, said: ' His disease was very widespread. One of the interns or residents said, "We don't want you on morphine. You're going to get addicted." I said, "You must be joking. This guy is having pain, and he's not going to make it out of the hospital."
He stayed on the
surgical service and he died in 4 days,
in pain. '
Participants were concerned with both current pain control and control of future symptoms. Intrusive thoughts of breakthrough pain or extreme shortness of breath produced anxiety that could be relieved with appropriate reassurance.
Every provider group offered regret-filled stories of patients who died in pain. Such findings are concordant with studies showing that 40% to 70% of Americans have substantial pain in the last days of their lives. Concern about undertreatment of pain is consistent across surveys of physicians, nurses, and recently bereaved family members. Our study also revealed a new dimension to this theme: anticipatory fears about pain and symptom control. Many dying persons are terrified of waking in the middle of the night with intense pain or air hunger. For them, a good death includes providers who anticipate these fears.
Clear
Decision Making Participants stated that fear of pain and inadequate symptom management could be reduced through communication and clear decision making with physicians. Patients felt empowered by participating in treatment decisions.
Alternately, descriptions of bad deaths frequently included
scenarios in which treatment preferences were
unclear. Patients felt
disregarded, family members felt perplexed and concerned
about suffering, and providers felt out of
control and feared that
they were not providing good care. Decisions that had not
previously been discussed usually had to be made
during a crisis, when
emotional reserves were already low.
One
physician spoke about the anticipatory conversations she
usually had with patients who had advanced
disease, using one
particular patient as an example:
This person had mets everywhere. I
explained to him, "There's
nothing that's going to bring your bones back. In this situation,
somebody would do CPR [cardiopulmonary
resuscitation]. That
involves pumping on your chest, and it would likely fracture
your bones." I was very simple about it. I said,
"The alternative, which I
would recommend, is we make sure we give you enough
pain medication that you will not suffer." I find
that the more up-front I
am, most people are appreciative of that.
Preparation for Death
Participants voiced a need for greater preparation for the end
of life. Patients usually wanted to know what
they could expect during
the course of their illness and wanted to plan for the
events that would follow their deaths. One
patient said, "I have my
will written out, who I want invited to the funeral.
I have my obituary. That gives me a sense of
completion that I don't
have to put that burden on someone else. It's to prepare
myself for it."
Family members felt a need to learn about the physical and psychosocial
changes that would occur as death approached.
Participants spoke of
scenarios in which a lack of preparation adversely affected
patient care. One nurse said:
' I can't tell you how many times, working in the emergency room, [that I saw] families [take a patient home]; this patient was going to die at home. And, when the last breath came, the families panicked. They brought the patient into the emergency room and went through the whole process [resuscitation]. '
Preparing the
family, assessing what they actually know, and
figuring out what you have
to teach them is essential. '
Finally, the most experienced non - physician providers spoke about
the importance of exploring one's own feelings
about death and the ways in
which these feelings influence the ability to care
for terminally ill patients. One nurse said:
' When I was in nursing school, my
older sister was killed in
a car accident. I never had to think about death
before that.
It sent me on a personal quest. I developed a comfort with it
that sometimes made it very frustrating
to work with people
who didn't have that understanding, who still looked at
death as
the enemy. You all know which attendings can and can't go
in and talk to the patients because it's
too uncomfortable.
Most of the personal preparation described by health care providers
had occurred individually, outside the context of
their formal training. Only
one physician in our study had received residency
training in palliative medicine.
Completion
Participants confirmed the deep importance of spirituality or
meaningfulness at the end of life. Completion
includes not only faith
issues but also life review, resolving conflicts, spending
time with family and friends, and saying
good-bye. A family member
of a recently deceased patient recalled the following:
He got home, and they got him out of the
ambulance. I remember him
saying, "Oh, can I wait just a minute, to remember the sunshine."
This for somebody who hadn't seen the sun in ...
It was almost like we had a
party that evening. Everybody was there, and we
sang songs. He died that night, at home, and
everybody was there.
In
western culture, completion may primarily be a process of
individual life review that is subsequently
shared with family and
friends. For patients from other cultures, completion may
be more explicitly communal and may involve
rituals that are important
to the family during the dying process and after death.
A nurse described her experiences with the family
of one such patient:
They asked to bring in their religious
representative. It was
important to them that the patient be completely bathed as she
was dying as well as when she was dead. I had
some weird looks from
physicians who were saying, "You're wasting your time.
This wasn't an effective intervention." But it
was, because when all was
said and done, they [the family] had accepted it.
Issues of faith were often mentioned as integral to overall
healing at the end of life and frequently became
more important as the
patient declined physically. However, we also heard that
such issues are highly individualistic and that
cues about their particular
expression must be taken from the patient.
Contributing to Others Several focus groups mentioned the importance of allowing terminally ill persons to contribute to the well-being of others. Contributions can take the form of gifts, time, or knowledge. As death approaches, many patients reflect on their successes and failures and discover that personal relationships outweigh professional or monetary gains. They are anxious to share that understanding with others. Social psychologists describe this need for "generativity" as one of the great emotional tasks of human development, particularly during later life . Dying patients need to participate in the same human interactions that are important throughout all of life.
Affirmation of the Whole Person
Participants repeatedly declared the importance of affirming
the patient as a unique and whole person.
Patients appreciated
empathic health care providers. One patient said of his caretakers,
"There's no question that they make me feel I
can't ask." Family members
were comforted by and spoke with great respect about
those who did not treat their loved ones as a
"disease" but understood
them in the context of their lives, values, and preferences.
One family member related the following:
The residents always approached my father
as if he was a person and
there weren't any divisions between them. They didn't come
in and say, "I'm Doctor so and so." There wasn't
any kind of separation or
aloofness. They would sit right on his bed, hold
his hand, talk about their families, his family,
golf, and sports.
Health care providers' descriptions of good deaths also focused
on their personal relationships with patients and
families. They were touched
by the fact that these relationships were
present even in the most dire medical crises. One
physician told the
following story about a patient:
That last day I saw him in the emergency room, he was looking at me with those roving eyes and gasping for breath. I leaned over him and stroked his hair. He looked at me and said, "How's that new house of yours?" I said, "I'm not really moved in." And he said, "You make sure you decorate it nicely." It was a very personal interchange. He was dying, and his last interaction with me was as a person, not as a doctor.
Distinctions in Perspectives of a Good Death |
Inne nasza własne witryny które dotyczą niniejszego zagadnienia to .:
1. [ Racjonalne podstawy metafizyczne dla konceptu
nieśmiertelności
( odwiecznych nawrotów
), sformułowane dla osób tzw. "niewierzących"
bądź o sceptycznych zapatrywaniach światopoglądowych -
" Rational metaphysics of immortality ( eternal return ) for sceptics and
non - belivers "
http://www.pwsz.nysa.pl/~pielegniarstwo/med-metaphysics.htm
Pewne uzupełnienia i modyfikacje niniejszej strony Internetowej
nastąpią ..
Lista publikacji naukowych głównego autora
witryny patrz tutaj http://salve13.webpark.pl/listapublikacji.htm
Inne istniejące witryny lub teksty dostępne zdalnie, które powstały z inspiracji
wcześniejszych prac w/w
głównego autora websit'u .:
1. The Internet Journal of World Health and
Societal Politics (ISSN 1540- 269X
) - A. Brodziak .: Mental Procedures Helping Search For Solution Of Societal
Problems http://www.ispub.com/ostia/index.php?xmlFilePath=journals/ijwh/vol2n1/mental.xml
2. Medical Science Monitor; Andrzej Brodziak
.: Neurophysiology of the mental image http://www.medscimonit.com/medscimonit/modules.php?name=GetPDF&pg=2&idm=1786-
56k http://www.medscimonit.com/pub/vol_7/no_3/1786.pdf
3. Zapping - La immaginacion al ponder http://axxon.com.ar/zap/203/c-Zapping0203.htm http://www.neuronilla.com/pags/Noticias/Noticia.asp?id=255
4. Inovations
report - Mit E-Counselling gegen Depressionen http://www.innovations-report.de/html/berichte/medizin_gesundheit/bericht-20499.html
Inne nasze
witryny składające się na ' rozproszony website ' dotyczący zdalnego
wspomagania nauczania:
Użyteczne witryny narzędziowe.: | |||||||
Sprawny słownik angielsko- polski i polsko angielski http://www.dict.pl/plen | |||||||
Słownik Merriam-Webster, określający wymowę http://www.m-w.com/ | |||||||
Free Medical Books http://www.freebooks4doctors.com/fb/english1.htm | |||||||
|
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa
Instytut Pielęgniarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie
"Collegium Medicum" im. Konrada Emila Blocha
ul. Ujejskiego 12,
48-300 Nysa
- adresy internetowe
http://www.pwsz.nysa.pl/index.php
http://www.pwszn.webpark.pl/Pielegniarstwo.htm