W pracy podjęto próbę uchwycenia zależności między
różnymi zmiennymi (zwłaszcza komunikacyjnymi) a osiągnięciami szkolnymi
uczniów. Dla uzyskania przejrzystości charakteryzowanych zjawisk przyjęto
podział pracy na trzy główne części: teoretyczno-poznawczą, metodologiczną
i empiryczną.
W części teoretycznej zaprezentowano formy kształcenia i wychowania
oparte na psychoterapii oraz na koncepcji edukacji kreatywnej (rozdział
pierwszy), a także opisano dwa główne nurty tzw. neuropedagogiki -
nauczanie wielozmysłowe i wielointeligentne (rozdział drugi). Główny
zamysł tej części pracy to wskazanie alternatywnych i niekonwencjonalnych
form nauczania, które mogą znacząco zwiększać efektywność kształcenia
uczniów.
W części metodologicznej scharakteryzowano problematykę badawczą,
hipotezy wyjściowe, stosowane metody, techniki i narzędzia badawcze
(rozdział trzeci).
W części empirycznej zebrano i zinterpretowano wyniki badań dotyczące
wpływu na osiągnięcia szkolne: stylu pracy i komunikacji nauczycieli
(rozdział czwarty), relacji wewnątrzrodzinnych i postaw rodzicielskich
(rozdział piąty), popularności w grupie rówieśniczej (rozdział szósty)
oraz indywidualnych dyspozycji psychicznych (samopoczucia i samooceny)
(rozdział siódmy).