Pierwszy tom Business Language Approaches inicjuje
nową serię wydawniczą w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nysie,
której redaktorem jest prof. zw. dr hab. Julian Maliszewski, kierownik
Sekcji Języka Biznesu w Instytucie Neofilologii.
Nowa seria wydawnicza stanowi forum wymiany myśli humanistycznej związanej
z językoznawstwem ogólnym, stosowanym, translatoryką, językami specjalistycznymi,
a w szczególności z językiem biznesu.
W pierwszym tomie Business Language Approaches: Between Term and Metaphor
in Business English czytelnik znajdzie artykuły pracowników Państwowej
Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, Politechniki Częstochowskiej czy
Uniwersytetu Śląskiego.
Głównym tematem większości artykułów jest metafora. Swoje rozumienie
tego zjawiska językowego przedstawiają prof. zw. dr hab. Julian Maliszewski
(PCz, PWSZ w Nysie), dr Ewa Gumul (UŚ), dr Tomasz Drewniak (PWSZ w
Nysie). Reklamą oraz komunikacją marketingową jako zjawiskami językoznawczymi
zajmują się w swoich pracach dr Alina Bryll (PCz, PWSZ w Nysie) oraz
dr Aleksandra Radziszewska (PCz). Problematykę przekładu podejmują
dr Iwona Sikora (PCz, PWSZ w Nysie) oraz mgr Paulina Martynowicz (PWSZ
w Nysie). Leksykografię reprezentuje artykuł dra Mariusza Kamińskiego
(PWSZ w Nysie, PCz). Lokalizację na przykładzie języka angielskiego
i jego wpływu na język francuski omawia mgr Anna Grabiec (PWSZ w Nysie),
natomiast dr Marcin Walczyński (PWSZ w Nysie, WSZ "Edukacja" we Wrocławiu)
przedstawia społeczne i biznesowe przyczyny śmierci języków pidżynowych
i kreolskich.
Tak szeroki zakres tematyczny artykułów zamieszczonych w pierwszym
tomie serii Business Language Approaches: Between Term and Metaphor
in Business English świadczy o tym, iż badania nad językiem biznesu
prowadzone są w bardzo wielu paradygmatach naukowych. Wielość podejść
do języka biznesu oraz różnorodność poglądów na aspekty tej odmiany
języka są tym, czego poszukuje redaktor serii w publikowanych artykułach.
Liczymy, że najnowszy tom pod redakcją prof. zw. dra Juliana Maliszewskiego
znajdzie grono życzliwych odbiorców, zainteresowanych lingwistyką
stosowaną i zastosowaniami języków w biznesie.
Zachęcamy do lektury!