PROJEKT
Realizowany w ramach dodatkowych kompetencji ,,PO WER 3.5”
Nysa – miasto bezpieczne
Gruntowne podstawy teoretyczne dla opracowania miejskiego (lokalnego) programu bezpieczeństwa, to wykorzystanie „dobrych praktyk”. Przegląd „dobrych praktyk” rozumianych jako scenariusze działań na rzecz bezpieczeństwa, które powinny przynieść pozytywne rezultaty, ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze, projekt jest przeglądem aktualnych wyzwań i nadziei, co czyni go szczególnie przydatnym dla praktyki. Po drugie, nie jest bezkrytycznym zestawieniem problemów. Autorzy eksponują ostrożność przy proponowanych rozwiązaniach oraz uzasadniony sceptycyzm odnośnie do rozpowszechnionych, a nie zawsze jasnych idei, takich jak tzw. ,,smart city”. Interdyscyplinarny charakter opracowania znajduje odzwierciedlenie w analizach społecznych wymiarów działań na rzecz bezpieczeństwa. Projekt eksponuje nieco zapominaną obecnie kwestię, że bezpieczeństwo mieszkańców w dużej mierze zależy od nich samych. Nie negując roli i znaczenia zarówno formalnych organizacji społecznych, jak i nieformalnych grup, słusznie zwraca się uwagę na konieczność odróżniania aktywności formalnej od autentycznego zaangażowania w sprawy wspólnoty lokalnej. Efektywne działania na rzecz bezpieczeństwa, zwłaszcza o charakterze prewencyjnym, mają przede wszystkim sens w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
- Istota i założenia projektu
Jest to projekt stałego i partnerskiego współdziałania instytucji samorządowych i rządowych ze społeczeństwem, które powinny uczynić Nysę miastem bezpiecznym.
Płaszczyzną działania będzie:
- Wypracowanie stałej formy współpracy zezwalającej na realizację programów cząstkowych;
- Stworzenie stałego forum do optymalnej realizacji założeń projektu;
- Uzyskanie gwarancji, iż powyższe formy działania zezwolą na racjonalne wykorzystanie sił i środków zaangażowanych w strategię zapobiegania.
Cele projektu:
- ograniczenie przestępczości,
- zmniejszenie strachu przed staniem się ofiarą przestępstwa,
- podniesienie poziomu bezpieczeństwa i jakości życia,
- stworzenie „bezpiecznego miasta” do prowadzenia działalności gospodarczej i życia społecznego oraz rozwoju turystyki.
Do realizacji tych celów niezbędne jest:
- kształtowanie świadomości prawnej i wiktymologicznej społeczeństwa,
- pobudzanie inicjatyw społecznych w kierunku działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa
- zaangażowanie wszelkich możliwych podmiotów w partnerską współpracę międzyinstytucjonalną z Policją w zakresie realizacji programów zapobiegawczych,
- prowadzenie badań środowiskowych wskazujących na potrzebę i zasadność podjęcia działań programowych poprzez: analizę dynamiki przestępczości, geografii czasowo przestrzennej.
- zdarzeń, rozpoznawanie czynników warunkujących stopień zagrożenia przestępczością, a także badanie poczucia zagrożenia bezpieczeństwa,
- opracowanie na bazie tak skonstruowanego planu „mapy przestępczości”, właściwych propozycji programowych, adekwatnych do zagrożenia, uwzględniających odczucia społeczne oraz infrastrukturę terenu,
- zabezpieczenie funduszu dyspozycyjnego, niezbędnego dla realizacji programu „Nysa – miasto bezpieczne”.
Kierunki działania:
Program zakłada ukierunkowanie działań profilaktycznych na wtórną prewencję kryminalną i społeczną. Obejmować będzie ona między innymi:
- inspirowanie oraz inicjowanie fizycznej i technicznej ochrony mienia, poprzez tworzenie możliwości wprowadzania metod znakowania przedmiotów i upowszechniania technik zabezpieczenia,
- wprowadzenie monitoringu na wybranych obszarach miasta,
- eliminowanie błędów i niedociągnięć w projektowanych urządzeniach służących zabezpieczeniu mienia,
- korektę rozwiązań komunikacyjnych,
- tworzenie bezpiecznych przejść,
- korektę zabudowy osiedli mieszkaniowych,
- rozpoznawanie stanu zabezpieczenia oraz wiedzy społeczeństwa w zakresie ochrony mieszkań i poprawę zabezpieczeń w odniesieniu do poszczególnych grup społecznych (głównie osób starszych i samotnych),
- popularyzację i wprowadzanie nowych systemów zabezpieczeń obiektów handlowych, banków, kantorów, parkingów poprzez wdrażanie nowoczesnych systemów sygnalizacji włamania i napadu,
- poradnictwo w zakresie stosowania środków zabezpieczających
- zacieśnienie współpracy z firmami ubezpieczeniowymi na rzecz prawidłowo prowadzonej polityki ubezpieczeniowej,
- wywoływanie aktywności społecznej w podejmowaniu bezpośrednich działań ochronnych.
Prewencja społeczna – o bardzo szerokim zasięgu społecznym mającym na celu edukację, poradnictwo oraz pomoc społeczną w określonym zakresie. Obejmować będzie m.in.:
- problematykę demoralizacji i przestępczości nieletnich,
- sprawy rodziny i dziecka w rodzinie,
- ochronę kobiet,
- ochronę ofiar przestępstw,
- opiekę osób starszych i niepełnosprawnych,
- ochronę bezpieczeństwa podróżnych, turystów w środkach komunikacji, ośrodkach wczasowych i wypoczynku oraz szlakach turystycznych,
- poradnictwo zawodowe np. dla doręczycieli pocztowych, właścicieli sklepów, kantorów, banków, stacji paliw płynnych, baz transportowych, straży przemysłowych itp.
- zapobieganie patologiom społecznym,
- tworzenie programów wczesnej edukacji dla dzieci i młodzieży,
- działanie na rzecz redukcji przestępczości (np. rozbojów, włamań, kradzieży sklepowych, kieszonkowych, samochodów, rowerów) poprzez propagowanie zasad prewencji kryminalnej,
- inspirowanie działań kulturalnych, sportowych, plastycznych i innych dla poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, współpracę ze środkami masowego przekazu na rzecz kształtowania świadomości prawnej oraz edukacji wiktymologicznej społeczeństwa,
- poradnictwo społeczne w szerokim zakresie poprzez działalność wydawniczą (informatory, poradniki, ulotki ostrzegawcze).
Zakładane rezultaty:
Realizacja programu „Nysa miasto bezpieczne” powinna pozwolić na osiągnięcie następujących korzyści:
- Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa społecznego,
- Zmniejszenie rozmiarów przestępczości,
- Ograniczenia patologii społecznych (narkomanii, alkoholizmu itp.),
- Zmniejszenie przestępczości nieletnich,
- Wykształcenie w społeczeństwie odruchów poszanowania prawa poprzez reakcję na najprostsze przejawy chuligaństwa i brutalności na ulicy,
- Zmianę otoczenia efektywnie poprawiając stan bezpieczeństwa i i porządek publiczny,
- Wprowadzenie nowoczesnych systemów zabezpieczających w chronionych obiektach, min. monitoringu wizyjnego.
- Wzrost poczucia „bezpieczeństwa przemysłowego” – zainteresowanie problemami miasta ze z strony przedsiębiorstw i właścicieli prywatnego biznesu,
- Nawiązanie stałej współpracy międzyinstytucjonalnej w zakresie wypracowania i wdrażania strategii zapobiegania przestępczości,
- Budowa wzajemnego zaufania i więzi społecznych.
Poprawienie bezpieczeństwa obywateli będzie możliwe jedynie poprzez skuteczne zwalczanie i przeciwdziałanie przyczynom. Współdziałanie w sferze przeciwdziałania przestępczości z innymi instytucjami, podmiotami oraz społeczeństwem jest ważna, ponieważ często podmioty te posiadają informacje, które mogłyby być wykorzystane w działaniach prewencyjnych. Społeczeństwo powinno być informowane oraz zapoznane w tematach sposobów unikania zagrożeń oraz zachowania się w różnych sytuacjach w przypadku kradzieży kieszonkowych, napadów ulicznych, oraz jak zabezpieczyć mieszkanie przed włamaniem lub ustrzec się oszustów chodzących po domach.
Podjęte działania powinny się przyczynić do poprawy stanu bezpieczeństwa mieszkańców Nysy, a przesłanki, w tym także sygnały świadczące o pogarszających się nastrojach społecznych spowodowanych poczuciem wzrastającego zagrożenia bezpieczeństwa, wymagają niezwłocznego podjęcia zdecydowanych i skutecznych działań zapobiegawczych ze strony instytucji i organów państwa odpowiedzialnych za bezpieczeństwo obywateli.
Projekt realizowany w oparciu o następujące aspekty:
- Nadzieje i wyzwania w procesie budowy bezpiecznego miasta.
- Mapa zagrożeń – zapobieganie przestępstwom w mieście.
- Formalno – prawny aspekt działań w zakresie bezpieczeństwa.
- Co należy wykorzystać w procesie budowy bezpieczeństwa miasta?
- Ochrona obywateli i porządku publicznego jako narzędzie działań na rzecz bezpieczeństwa.
- Tworzenie ,,smart city”.
- Monitoring miejski jako narzędzie.
- Budowanie bezpiecznych wspólnot lokalnych.